Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Skywave
Posts: 12
Joined: 08 Jun 2016 22:12
MC: Suzuki Skywave 250
Piaggio Typhoon 50
Fino 125

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Skywave »

Epylypzon wrote:
Skywave wrote:Har nettopp vært i kontakt med Oslo Zoomer Garage;

"Hei! Veldig kult prosjekt du har gående! Artig at noen går litt utenfor boxen å finner på nye ting! Ang senking er det stort sett vanskelig å få godkjent noe som helst i norge uten at man har TUV godkjente deler. Og som oftest på custom sykler får man ikke tak i så mye sånt. Vi driver ikke med ombygging av rammer o.l. Zoomerne vi har bygget er strekt å senket med deler fra usa. De er ikke TUV godkjent. Så det er litt utenfor regelverket. Om du skal ha det godkjent i vognkort må du vise sykkelen hos vegvesenet. Uten papirer på deler og ombygging kan det bli vanskelig å få godkjent. Jeg ville heller bare kjørt den med den senkingen du har nå så lenge den er sikker og lar seg bruke."


Nå har det seg sånn at jeg har aldri blitt stoppet i kontroll eller hatt problemer med de syklene jeg har, siden jeg bor på et ganske så øde sted så er det milevis med ingenting her.
Men planen var en langtur med min Skywave når den er fiks ferdig.

Er det noen som har litt kunnskap angående hva som kan skje hvis jeg blir kontrollert på denne sykkelen, den vil garantert vekke litt oppsikt.
En bot på 3-4,000 kr for å kjøre med deler som ikke er godkjent er en ting, men hvis de skulle bestemme seg for å konfiskere scooteren min så er det en helt annen sak.
Missforstå meg rett. Jeg har ikkeno imot ombygging. Det syns jeg bare er artig. Har selv drevet på grensa med eldre overmotoriserte bmw`er.
Men det værste jeg kan tenke meg kan skje er avkortning på forsikring om du skulle være uheldig å kjøre på noen... Da blir konfiskering av sykkel peanuts i forhold.
Ja har tenkt på det jeg også. Nå ser jeg bare etter worst-case-scenario og prøver å takle den. Selvfølgelig så vil jeg gjøres det som gjøres kan for å få den lovlig, selv om jeg må utsette jomfruturen med ett år pga manglende EU godkjente deler.
Visstnok så kan noen deler fra USA brukes men de er mye dyrere enn det jeg har importert fra Japan.

Men skulle jeg ikke få godkjent den mot all formodning så håper jeg å finne en løsning så jeg hvertfall får kjørt den andre steder enn i skogen. :-k

Er som Lasse Liten sa, er en del motbakker.
User avatar
EasyRider
Posts: 62
Joined: 21 Feb 2016 11:44
MC: Kawa :)

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by EasyRider »

Skywave wrote:
Nå har det seg sånn at jeg har aldri blitt stoppet i kontroll eller hatt problemer med de syklene jeg har, siden jeg bor på et ganske så øde sted så er det milevis med ingenting her.
Men planen var en langtur med min Skywave når den er fiks ferdig.
Hei, kult prosjekt.

Men nå kan jeg komme med noen bøtter vann som ikke er så digg å få.

Jeg håper du har vært hos biltilsynet og fått den godkjent for påskilting, før du startet med å pelle den ned?
Med det så mener jeg godkjent så du kan hente skilter i dag.

Det hadde vært det letteste. Da kan du modde til krampa tar deg. Eneste du bør tenkte på da er å unngå å komme i teknisk kontroll som holdes av biltilsynet.
Er det bare politiet som stopper deg så er det jo ikke krise så lenge alle lys funkgerer og dekk er i orden, som oftest i hvert fall.




Hvis du viser den sånn som den ser ut på bilde nå, kan jeg garantere deg at den blir underkjent hos biltilsynet.
De er nazi når det kommer til import og sykler med mods.
Var det skilter på denne i Japan? Finnes det slike sykler i Europa?
Det jeg skal fram til at det nok papirmølle å få denne godkjent i Norge som original om du ikke skal prøve deg nå/når den er ferdig bygget.

Har du Japansk vognkort så ville jo det (hvis det kan leses :) ) bli brukt som grunnlag for enkeltgodkjenning her i Norge. Hvis ikke så kan du også bruke en importør i Europa sine dokumentasjon som grunnlag, hvis den finnes i Europa. I verste fall må du kontakte Suzuki Japan og få dokumentasjon.

Du kan kjøre på prøveskilter så klart. Men blir jo litt dyrt i lengden.

En start er å kontakte biltilsynet å høre hva som trengs av dokumentasjon først og fremst å bare få skilter som original også får du ta ombyggningsplanene med dem etter tur.

Ønsker det lykke til og håper du får den på veien. Hvis ikke så får det bli en Show sykkel.
Jeg kommer til å følge tråden din, for dette var noe helt spesielt. :thumleft :smt109
Kawasaki ZZR 1400 Black
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by supermons »

Avkortning skal vel kun skje hvis modifiseringene er skyld i ulykken, eller på noen måte påvirket den.

Blir du stoppet får du nok beskjed om å vise sykkelen orginal, eller de tar skiltene (hvis de mener den er trafikkfarlig) også må du vise den.
Skywave
Posts: 12
Joined: 08 Jun 2016 22:12
MC: Suzuki Skywave 250
Piaggio Typhoon 50
Fino 125

Re: Vann langt over hodet!!! Custom Skywave.

Post by Skywave »

EasyRider wrote:Finnes det slike sykler i Europa?
Ja den finnes i Norge som "Burgman". Men en 2015 modell ligger på mellom 90-100K.
Denne hadde nesten ikke gått noen ting og jeg sparte nesten 20,000 på den.

Så i aller verste utfall må jeg gjøre den original igjen, vise den og få skiltene, så gjøre alt om igjen. Jeg har fortsatt alle delene, så er bare arbeidet i seg selv. Men skal ta noen flere telefoner først. :thumleft
supermons wrote:Avkortning skal vel kun skje hvis modifiseringene er skyld i ulykken, eller på noen måte påvirket den.

Blir du stoppet får du nok beskjed om å vise sykkelen orginal, eller de tar skiltene (hvis de mener den er trafikkfarlig) også må du vise den.
Godt å notere seg. Sier takk til alle innlegg, jeg kommer til og ta en pause fra dette prosjektet inntil videre, siden jeg ikke tenkte på å få den godkjent før jeg begynte modifiseringen :lol:

Går over til min Typhoon nå som jeg har nesten det samme prosjektet for, den er billigere samt. den har skilter. Og vil avvente min Skywave til jeg vet hva jeg skal gjøre, tråden vil da bli oppdatert.
Post Reply