Suzuki GSF400 Bandit går ujevnt

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Legacy
Posts: 9
Joined: 08 Jun 2016 20:07
MC: Honda Hornet 600 2002mod

Suzuki GSF400 Bandit går ujevnt

Post by Legacy »

Har nylig kjøpt min første motorsykkel, en GSF400. Den har litt pirk som jeg ikke er helt sikker på hva kan være men jeg har noen teorier..

-Den går litt ujevnt på tomgang
-Når man ruser den bruker den tid på og komme seg ned til vanlig tomgang
-Ved å ruse litt raskt så er det som den dør litt ut akkuratt i starten før den drar seg opp i turtall

Sykkelen har litt overflaterust i tanken har jeg sett da den ble nesten ikke brukt av forrige eier og jeg tror den har blitt lagret dårlig/rått. Så ny møkk kan ha kommet i gasserne kanskje? Forrige eier har renset gasserne og synkronisert de, men jeg mistenker kanskje en dårlig jobb? Lurer på om siden den har blitt så lite brukt om spjel osv. I gassern har blitt trege?

Den har ett effektannlegg. GP Exhaust heter dette, men grenrør er originale tror jeg. Men etter ett kjapt søk på Ebay på eksosen så fant jeg kunn eksosen til GSF600/1200, kan det være at potta er feil i forhold til sykkelens motor og det blir for lite motstand så den kan ikke oppføre seg optimalt?
Bilder kommer..

Tar i mot alle forslag på hva feilen kan være så jeg har noe og gå etter!

Takk på forhånd:)
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Suzuki GSF400 Bandit går ujevnt

Post by mekkern »

Hvis det er noe gammel bensinigjen i tanken så tapp den av og fyll fersk!
så fyller du på en hel slik eller tilsvarende:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... ns-001159/

så kjører du en tur på ei mil eller ca passe..
la den stå en dag eller 2 og så bruker du opp hele tanken med bensin med vanlig bruk..eller bruk ei uke på å kjøre den tom.
hvis dette ikke hjelper må du nok demontere og rengjøre forgasserne skikkelig.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Suzuki GSF400 Bandit går ujevnt

Post by Lasse Liten »

høres ut som den får lite bensin, er vel filter både i kranen på tanken og rett innenfor der bensinslangen går inn på forgasserne. Tapp også av tanken på en gjennomsiktig flaske, gjerne mer enn en halv liter og sjekk for vann i bensinen mens du er i gang, den blemmen har jeg gått på !
Legacy
Posts: 9
Joined: 08 Jun 2016 20:07
MC: Honda Hornet 600 2002mod

Re: Suzuki GSF400 Bandit går ujevnt

Post by Legacy »

mekkern wrote:Hvis det er noe gammel bensinigjen i tanken så tapp den av og fyll fersk!
så fyller du på en hel slik eller tilsvarende:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... ns-001159/

så kjører du en tur på ei mil eller ca passe..
la den stå en dag eller 2 og så bruker du opp hele tanken med bensin med vanlig bruk..eller bruk ei uke på å kjøre den tom.
hvis dette ikke hjelper må du nok demontere og rengjøre forgasserne skikkelig.
Takk for svar! Skal få på ny bensin og det rensemiddelet, har du noen gode forslag til og rengjøre innvendig på tanken da det er litt forsiktig overflaterust? Noe middel som funker bra?
Legacy
Posts: 9
Joined: 08 Jun 2016 20:07
MC: Honda Hornet 600 2002mod

Re: Suzuki GSF400 Bandit går ujevnt

Post by Legacy »

Lasse Liten wrote:høres ut som den får lite bensin, er vel filter både i kranen på tanken og rett innenfor der bensinslangen går inn på forgasserne. Tapp også av tanken på en gjennomsiktig flaske, gjerne mer enn en halv liter og sjekk for vann i bensinen mens du er i gang, den blemmen har jeg gått på !
Takk for svar, skal få rengjort alle filtre da
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Suzuki GSF400 Bandit går ujevnt

Post by mekkern »

Legacy wrote:
mekkern wrote:Hvis det er noe gammel bensinigjen i tanken så tapp den av og fyll fersk!
så fyller du på en hel slik eller tilsvarende:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-gara ... ns-001159/

så kjører du en tur på ei mil eller ca passe..
la den stå en dag eller 2 og så bruker du opp hele tanken med bensin med vanlig bruk..eller bruk ei uke på å kjøre den tom.
hvis dette ikke hjelper må du nok demontere og rengjøre forgasserne skikkelig.
Takk for svar! Skal få på ny bensin og det rensemiddelet, har du noen gode forslag til og rengjøre innvendig på tanken da det er litt forsiktig overflaterust? Noe middel som funker bra?
Bare bruk den flasken.
Ellers anbefaler jeg et ekstra filter av "papir/stofftype"
så sjekker du bare filteret en gang i året.
Post Reply