Motorsykkelen "koker" ?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Motorsykkelen "koker" ?

Post by gbruaset »

Hei, dere. Hentet sykkelen fra 60 K service i dag - og på veien ut mot hytta i kevld, ser jeg at det har rent væske nedover motorblokken, det har til og med kommet på støvelen, og bakover sykkelen. Ser ut til væsken kommer fra "sladrehullet" på motoren. Det er jo varmt på østlandet for tiden - med 28 grader. Det var mye stillegående trafikk, så tenker kanskje at dette skyldtes lekkasjen? Men, i og og med at den har vært på service, får jeg jo paranoide tanker om at de har surret litt, og feilkoblet som fører til lekkasje. Spørsmålet er: Hvis motoren koker - hvor mye væske er det å forvente at det kommer ut da? Det er ikke snakk om olje, det er "vann"...
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Motorsykkelen "koker" ?

Post by DrGreve »

"Sladrehull", hva er det?
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Motorsykkelen "koker" ?

Post by Lasse Liten »

Hvilken sykkel er det snakk om ? Ser du har tre stykker i nicket ditt.
Overfylling av kjølevæske er jo årsak numero uno og ikke unormalt ved service.
Sladrehull på så små vannpumper som det er på mc tror jeg ikke finnes, overløpsrør på radiator er noe annet.
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Re: Motorsykkelen "koker" ?

Post by gbruaset »

DrGreve wrote:"Sladrehull", hva er det?
Jeg hadde problem med vannpumpen på sykkelen for noen år siden, og da kom det ut kjølevæske derifra. Det er et lite knappenålshode stort hull, som ligger ved øvre del av sylinderen, såvidt jeg forstod på mekanikeren den gang, er det "meningen" at overflødig væske kommer ut der. mulig jeg har missforstått.
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
User avatar
gbruaset
Posts: 422
Joined: 12 Oct 2006 18:55
Location: Oslo

Re: Motorsykkelen "koker" ?

Post by gbruaset »

Lasse Liten wrote:Hvilken sykkel er det snakk om ? Ser du har tre stykker i nicket ditt.
Overfylling av kjølevæske er jo årsak numero uno og ikke unormalt ved service.
Sladrehull på så små vannpumper som det er på mc tror jeg ikke finnes, overløpsrør på radiator er noe annet.
Jeg har en BMW F 800 GS. Jeg har også tenkt tanken at de har overfyllt væske, så er det varmt ute - still gang, også...Merket av viften slo seg på et par ganger, men termometeret steg ikke over normalt
02 Suzuki sv 650 x
08 Suzuki dl 650 x
11 BMW f 800 GS v
Post Reply