KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by Bikeridr »

De av dere som har lest NN-tråden har vel fått med seg at jeg (Bikeridr) har meldt på "Bikkjemannen" på tur, med ny sykkel og greier.

Saken er den at han, under henting av sykkelen i Drammen, på ferga Bognes-Skarberget klarte å knekke sidestøtta slik at ramma ble "kondemnert" og NAF måtte berge sykkelen hjem til Tromsø pga "inhibitoren" til støtta/gear ikke virket siden støtta da var "nede".

Er det noen som kjenner noen i Tromsø eller nær omegn som kan sveise dette før turen. Ramma er jo aluminium. Forhandler i Drammen mener dette er "en enkel sveisesak", men Suzuki i Tromsø krever rammebytte.. Hjelp ønskes instendig..
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:De av dere som har lest NN-tråden har vel fått med seg at jeg (Bikeridr) har meldt på "Bikkjemannen" på tur, med ny sykkel og greier.

Saken er den at han, under henting av sykkelen i Drammen, på ferga Bognes-Skarberget klarte å knekke sidestøtta slik at ramma ble "kondemnert" og NAF måtte berge sykkelen hjem til Tromsø pga "inhibitoren" til støtta/gear ikke virket siden støtta da var "nede".

Er det noen som kjenner noen i Tromsø eller nær omegn som kan sveise dette før turen. Ramma er jo aluminium. Forhandler i Drammen mener dette er "en enkel sveisesak", men Suzuki i Tromsø krever rammebytte.. Hjelp ønskes instendig..
Kan sjekke opp i morgen blant mine mc-venner i Tromsø, det er nok litt seint på natt til å svare på det nå...
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote: Kan sjekke opp i morgen blant mine mc-venner i Tromsø, det er nok litt seint på natt til å svare på det nå...
Takk. :thumleft Skjønner at det må vente til i morgen, bare jeg som begynner tidlig med forespørslene.. 8)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by Bikeridr »

Har jo i farten glemt å klarifisere: Det gjelder en Suzuki DL650 V-Strom 2011.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:Har jo i farten glemt å klarifisere: Det gjelder en Suzuki DL650 V-Strom 2011.
Hva eksakt er det som har brudd? Noe bærende?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by Bikeridr »

Regner med "bikkjemannen" ikke dreper meg for å gjengi deler av mailen han sendte meg. Her er hva skjedde:

"Da jeg skulle sette sykkelen fra meg på ferga så knakk støtta slik at både jeg og sykkelen gikk rett på dørken. Og dette kan være så godt som totalhavari, det var feste til støtta som er på ramma som knakk, dettte feste er helsøpt integtert i selve ramma. Fikk selvfølgelig kjempetrøbbel, for det første så er/var det en dødmannsknapp på støtta som gjør at sykkelen ikke starter om støtta er nede. Denne sto selvfølgelig i posisjon som at støtta er nede,altså ikke mulig og kjøre. Og det andre er at om jeg kunne kjørt så har jeg jo ikke kommet meg av sykkelen når jeg stopper da jeg er avhengig av og settte sykkelen på sidestøtta for og klare å komme meg av når jeg har bagasje på salen bak.. Kunne ha ordna den brytere med noen strips tape eller lignende men det hadde jeg selfølgelig ikke, og dem på ferga hadde ikke tid og hjelpe. Konklusjon Ring NAF, dem kom og hentet meg og kjørte meg først til Narvik men der var det ingen Mc verksted så da kjørte dem til Harstad.
og Zigo, Dem mente at ramma måtte byttes, og det sier seg selv hva det innebærer, total ompakking av sykkelen over på ny ramme. Ringte sjappa der jeg kjøpte sykkelen, han mente selvfølgelig at det må da gå an og sveise. For meg ser det ganske så håpløst ut å skal kunne sveise det derre støpegods aluminium om det i det hele tatt er lov og sveise på ramma.
"
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by DrGreve »

Du skriver Harstad og spør om hjelp i Tromsøområdet, skal han dit, da?
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by Palma »

DrGreve wrote:Du skriver Harstad og spør om hjelp i Tromsøområdet, skal han dit, da?
Nord-Norge er Nord-Norge :lol :lol
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:De av dere som har lest NN-tråden har vel fått med seg at jeg (Bikeridr) har meldt på "Bikkjemannen" på tur, med ny sykkel og greier.

Saken er den at han, under henting av sykkelen i Drammen, på ferga Bognes-Skarberget klarte å knekke sidestøtta slik at ramma ble "kondemnert" og NAF måtte berge sykkelen hjem til Tromsø pga "inhibitoren" til støtta/gear ikke virket siden støtta da var "nede".

Er det noen som kjenner noen i Tromsø eller nær omegn som kan sveise dette før turen. Ramma er jo aluminium. Forhandler i Drammen mener dette er "en enkel sveisesak", men Suzuki i Tromsø krever rammebytte.. Hjelp ønskes instendig..
Nå har jeg hatt kontakt med en kompis i Tromsø som er sveiser og lik meg, Hondafantast og han sveiser ikke på Suzuki av prinsipp.. Eller den egentlige grunnen er at han ikke har utstyr tilgjengelig :)
Han anbefalte å kontakte Maritime Sveis i Tromsø: http://www.maritim-sveis.no/
Han må jo uansett loope støttebryteren slik at forriglinga blir opphevet. Som regel er det nok å koble sammen de 2 ledningene som går inn på bryteren...
User avatar
RuneMC
Posts: 2032
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by RuneMC »

Her en tråd som henviser til samme problem
http://www.stromtrooper.com/maintenance ... stand.html

Et av svarene i tråden er at alu-sveis vil ha ca halv styrke (kanskje litt bedre med varmebehandling og ekspertkunnskap) ift originalt.

http://www.stromtrooper.com/general-v-s ... off-2.html
Nevner at rammen her er støpt aluminium og at problemet sannsynligvis er relatert til enkelte støpinger.

=> Bør være godt reklamasjonsgrunnlag vs Suzuki

http://www.suzukicycles.com/Recalls -> knott inn rammenummer for å se om det er spesifikke "Recalls"
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by mekkern »

Så lenge ramma er sveist sammen er det da ikke noe problem- Aluminium er ikke noe "hokus-pokus" bare en har litt peiling på legeringen.
Al-si tråd fungerer sikkert men http://www.oerlikonline.hu/files/254.pdf vil jeg tro er "best" legering...
Sveis med MIG -ikke TIG,mindre deformasjoner, bedre på "støpegods" og endring av styrke hvis en ikke kan putte hele ramma i ovnen...

MEN hvis de har laget en feilkonstruksjon er det lite vits i å reparere dette uten å forsterke/utbedre feilen.
Hvis ramma har en "kjent" defekt er det noe produsenten bør ta ansvar for.
nå er vel denne muligens passert 5 år?
Reklamasjon?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:Du skriver Harstad og spør om hjelp i Tromsøområdet, skal han dit, da?
Han fikk problemer på ferga og NAF kjørte ham til Harstad. Han er i Tromsø nå.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by Bikeridr »

Takk for alle svar. Skal gi ham lenken til denne tråden, så kan han selv klikke på lenkene :thumleft
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by DrGreve »

Bikeridr wrote:Takk for alle svar. Skal gi ham lenken til denne tråden, så kan han selv klikke på lenkene :thumleft
Trond sa at hadde han hatt utstyr tilgjengelig så skulle han ha gjort det, men det hadde han ikke. Men nå drar han på hytta for å sette potet og er ikke heime før på søndag :)
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: KRISE FOLKENS, Bikkjemannen trenger hjelp

Post by DrGreve »

Post Reply