Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by Tosk »

La merke til da jeg kjørte idag at det kommer en slags "svingende uling" ellernoe, egentlig litt som et hjullager, bare at det kun forekommer rundt 4,5k rpm og litt opp derfra, og slutter om jeg tar inn clutchen. Den synker også i frekvens, naturlig nok, når jeg slipper gassen og den bremser på giret.

Forslag?
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by Toven »

Image
Bjerknez

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by Bjerknez »

Tosk wrote:La merke til da jeg kjørte idag at det kommer en slags "svingende uling" ellernoe, egentlig litt som et hjullager, bare at det kun forekommer rundt 4,5k rpm og litt opp derfra, og slutter om jeg tar inn clutchen. Den synker også i frekvens, naturlig nok, når jeg slipper gassen og den bremser på giret.

Forslag?
Du vet jo at dette ikke er min sterke side, så ikke legg alt for mye vekt på det jeg skriver, men jeg spør uansett:

Så vidt jeg vet så har det jo skortet litt på penger, og derfor så lurer jeg på om det er lenge siden den var på service?

Kan den ulelyden ha kommet etter kjedestramming (for stramt kanskje?) slik at man hører en ulelyd av den grunn mens kjedet er i spenn (gasspådrag)?
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by JK95 »

Bjerknez wrote:
Tosk wrote:La merke til da jeg kjørte idag at det kommer en slags "svingende uling" ellernoe, egentlig litt som et hjullager, bare at det kun forekommer rundt 4,5k rpm og litt opp derfra, og slutter om jeg tar inn clutchen. Den synker også i frekvens, naturlig nok, når jeg slipper gassen og den bremser på giret.

Forslag?
Du vet jo at dette ikke er min sterke side, så ikke legg alt for mye vekt på det jeg skriver, men jeg spør uansett:

Så vidt jeg vet så har det jo skortet litt på penger, og derfor så lurer jeg på om det er lenge siden den var på service?

Kan den ulelyden ha kommet etter kjedestramming (for stramt kanskje?) slik at man hører en ulelyd av den grunn mens kjedet er i spenn (gasspådrag)?
Mener å ha hatt noe lignende på min, men det ble bedre etter jeg smurte kjedet :redface
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by Tosk »

Om det hadde vært kjedet så ville vel kanskje lyden vært tilstede på mer enn bare 4,5-6k rpm, tru? Vetkje. Kjedet er smørt hvertfall. Ikke skal det være for stramt heller.

Ja, det er lenge siden sykkelen har vært på service, åpenbart, siden det er hele grunnen til at jeg ikke har råd til å kjøre i år. Dog er det eneste som ikke har vært gjort av servicepunkter ventilsjekk. Olje/filter har vel gått ca. 1500km eller noe sånt. Burde såklart vært bytta mtp. ny sesong, men *ting* er gjort.. utenom ventilsjekk.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by tshansen »

Hvor langt er sykkelen gått!? Oljen blir ikke ødelagt eller dårlig av å ha stått over vinterlagring!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by RuneMC »

Hadde en slags ule-lyd fra V-Strom'en - hørte den spesielt når jeg kjører i terreng som reflekterer lyden (fjellvegg, bygninger osv)
Tenkte det kunne være kjede eller hjullager, men alt var alltid OK når jeg sjekket.

Jammen er det ikke litt ule-lyd fra den splitter nye AT''n også. Hjullager, neppe med bare 5K på telleren, så da heller jeg mot at denne litt ubestemmelige ule-lyden er en naturlig lyd/resonans fra kjededriften. MC'er lager mye lyd - get used to it! :D
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by Tosk »

LordShaft wrote:Hvor langt er sykkelen gått!? Oljen blir ikke ødelagt eller dårlig av å ha stått over vinterlagring!
Neida, men for sjelefreden så ville jeg bytta olje bare for å få vekk gammal skit som den dro med seg sist :D

Sykkelen har gått snart 56000. Ventilsjekk skulle vært gjort på 48, ellers er alt av service utført. De jeg har hørt fra med samme sykkel sier flere at det ikke har vært nødvendig å justere noe før rundt 100 000km :-k

Det kan jo selvfølgelig hende den lyden har vært der hele tida, og jeg bare legger ekstra merke til ting når jeg blir paranoid :P
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by DrGreve »

Tosk wrote:
LordShaft wrote:Hvor langt er sykkelen gått!? Oljen blir ikke ødelagt eller dårlig av å ha stått over vinterlagring!
Neida, men for sjelefreden så ville jeg bytta olje bare for å få vekk gammal skit som den dro med seg sist :D

Sykkelen har gått snart 56000. Ventilsjekk skulle vært gjort på 48, ellers er alt av service utført. De jeg har hørt fra med samme sykkel sier flere at det ikke har vært nødvendig å justere noe før rundt 100 000km :-k

Det kan jo selvfølgelig hende den lyden har vært der hele tida, og jeg bare legger ekstra merke til ting når jeg blir paranoid :P
Jeg heller nå mer til siste påstand om at du er i overkant, ikke paranoid, men bekymret siden du ikke ønker flere utgifter nå som økonomien er litt skranten..
Skulle det være noe feil så høres det ut på din opplevelse at det er noe med drivlinjen eller clutch/girkasse og ikke et motorproblem siden lyden forsvinner når clutch er inne.. Og clutch/girkasse går ikke i stå ved stillstand, ergo, jeg tipper kjede/drev (hvis noe er feil overhodet) :)
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by Tosk »

Har ikke merka noe, annet enn at den lugga litt rett etter jeg slapp klutsjen i femte gir én gang idag.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by Lasse Liten »

Hvor lenge har sykkelen stått stille i vinter og hvor mye har du kjørt etter dette?
Clutchlamellene absorberer en del olje, når sykkelen står stille over lengre tid tørker den delen av clutchlamellene som står tørt (over oljenivået). Når du starter sesongen kan dette noen ganger gi utslag i ulik vekt på den ene halvdelen av clutchkurven og kan føre til en svingene lyd da lageret innenfor får litt mye belastning hver halve omdreining. Dette jevner seg normalt ut etter noen turer.
Dette er grunnen til at nye clutchlameller skal ligge nedsenket i olje i 24 timer.
Om du allerede har kjørt en del i år, er dette selvsagt feil, da ville jeg forsøkt å justere clutchen etter manualen og komme med en oppdatering etter det.
Har du hydraulisk clutch kan det være utløserlageret som er gåent, det er som regel billig og enkelt å ordne, men hvis lyden bare akkurat har begynt ville jeg ikke tenkt så mye på det.
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by Tosk »

:thumleft :thumleft :thumleft :thumleft

Da satser vi på det! Sykkelen har stått fra september til igår, og har kjørt kanskje 15 mil igår/idag tilsammen.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by Lasse Liten »

Tosk wrote::thumleft :thumleft :thumleft :thumleft

Da satser vi på det! Sykkelen har stått fra september til igår, og har kjørt kanskje 15 mil igår/idag tilsammen.
Tar gjerne en oppdatering etter noen turer, veldig kjekt å vite hvordan ens fjernantagelser slår ut !
User avatar
Tosk
Posts: 860
Joined: 30 Mar 2007 00:24
MC: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Location: Siggerud

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by Tosk »

Skal kjøre noen mil i morgen, så får vi se om det hjelper noe! etter det blir den nok parkert i en måneds tid igjen. :roll: Om ikke jeg bestemmer meg for å bruke den til pendling, da. Men burde bruke opp dieselen jeg allerede har fyllt på bilen først..
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Lyd jeg ikke har hørt før fra motoren(?)

Post by Elolz »

Var det ikke du som nettopp skrev at du styrte med å få strammet kjedet og få bakhjulet beint? :-k Litt påfallende at lyden plutselig dukket opp rett etter det i så fall.
Post Reply