Reparasjon av Start- og Kill-switch (BMW R1100RT -og andre modeller med samme bryter)
Det er ikke nødvendig å demontere el-kabling for å gjøre denne reparasjonen. Det man trenger er:
Stjernejern for å fjerne lokket.
Flatt-jern for å trekke ut splinten.
WD-40 (eller annen kontaktspray) og en litt stiv børste (f.eks. tannkost) for å gjøre rent etterpå (og gjerne ei fille for å tørke av etterpå)
Skru ut skruen under "slutt-å-blink"-bryteren (stjernejern). Ta av bryter-delen. På baksiden vises to blanke pinner (til start). Under dem er det et clips som står i et spor og skal trekkes ut sidelengs (flattjern for å slide den ut). Når clipset er fjernet kan bryteren dras ut fra fremsiden.
Slik ser bryteren ut:
Ta av den "blanke" plata. Under den er det to springfjærer som trykker plata mot kontaktpunktene inni bryteren. Ta disse ut og strekk dem litt (ca. 1 mm i mitt tilfelle). På bildet står disse på plass i den røde bryteren. Her ses også clipset som er nevnt ovenfor.
Spander noe WD-40 og gjør rent plata og kontaktpunktene inni bryteren med en tannkost eller noe lignende.
Bruk gjerne litt WD-40 for å gjøre rent resten av bryteren og knappene også i samme slengen. Det ser jo straks litt bedre ut etterpå.
Etter å ha satt sammen bryteren igjen føles den som ny, og "klikker" den som den skal.
Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)
Jeg fikset faktisk samme bryter for en kompis som har en K100 fra rundt 1984-85 så man kan ikke påstå at BMW er raske med å fornye seg
Den sykkelen er forøvrig til salgs etter at han kjøpte en nyere i fjor. Ser ut som et dass men funker greit
Den sykkelen er forøvrig til salgs etter at han kjøpte en nyere i fjor. Ser ut som et dass men funker greit
- Norse
- Posts: 483
- Joined: 03 Oct 2015 19:05
- MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97
Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80 - Location: Stavanger
Re: Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)
Bra sykkel, altså[emoji1303] Det skal jo være i bruk!
Re: Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)
Kan informere om at knappen på 2006 R1200GS ser så godt som identisk ut... "If it ain't broken, don't fix it" må vel være en designfilosofi hos BMW.
Re: Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)
Haha hva om den er broken da!? Er det bare latskap som gjør at de ikke utbedrer knappene sine!?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Norse
- Posts: 483
- Joined: 03 Oct 2015 19:05
- MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97
Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80 - Location: Stavanger
Re: Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)
Hvis vi snur det den "andre veien"; Det viste seg jo at det var greit å fikse denne, og sant og si, så synes jeg det er forholdsvis sjelden det lar seg gjøre. Design-feilen er at det kommer skitt og fukt til kontaktpunktene. Den "tekniske" feilen er at fjærene blir slakkere over tid. Tipper det er mye unødvendig bytting av bryter-enheter som i realiteten kunne vært fikset på 5 minutter...
Re: Hvordan fikse Start- og Kill-switch bryter (BMW R1100RT -98)
Ser ut er vel nøkkelordet.Flanker wrote:Kan informere om at knappen på 2006 R1200GS ser så godt som identisk ut... "If it ain't broken, don't fix it" må vel være en designfilosofi hos BMW.
De gamle bryterne, som forøvrig var veldig gode og robuste, forsvant med 1100 bokser.
FOM R1150 xx og K1200 kom der nye brytere og nye handtak, og disse ble brukt frem til rundt 2008
Ikke fordi de gamle ikke funka, men tilgang til mer utstyr krevde flere brytere på holkene, + generell oppfrisking av design.