Startrelè/solenoid?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Startrelè/solenoid?

Post by DrGreve »

Jeg kjøpte 3 stk startrelè til sykkelen fra Kina og nå viser det seg at disse er speilvendte i forhold til det originale. Det medfører at relèet tar større plass enn det originale da det ikke går ned i gummiopphenget.
Hva skjer hvis jeg snur det og monterer kabelen fra plusspolen til der hvor starterkabelen skal festes og starterkabelen festes der plusspølen skal festes?
Det er jo bare en elektromagnetisk bryter og i min teori spiller det liten rolle hvilken vei strømmen går gjennom relèet, eller er jeg helt på viddene?
User avatar
mekkern
Posts: 5119
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Startrelè/solenoid?

Post by mekkern »

DrGreve wrote:Jeg kjøpte 3 stk startrelè til sykkelen fra Kina og nå viser det seg at disse er speilvendte i forhold til det originale. Det medfører at relèet tar større plass enn det originale da det ikke går ned i gummiopphenget.
Hva skjer hvis jeg snur det og monterer kabelen fra plusspolen til der hvor starterkabelen skal festes og starterkabelen festes der plusspølen skal festes?
Det er jo bare en elektromagnetisk bryter og i min teori spiller det liten rolle hvilken vei strømmen går gjennom relèet, eller er jeg helt på viddene?
Normalt er dette ikke noe problem.
hvis ikke det er tilknyttet noe ekstra på inn eller utgangssiden av releet-som strøm til noe annet, eller at det er konstant strøm på spolen slik at du jorder det for innslag? :-k
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Startrelè/solenoid?

Post by DrGreve »

mekkern wrote:
DrGreve wrote:Jeg kjøpte 3 stk startrelè til sykkelen fra Kina og nå viser det seg at disse er speilvendte i forhold til det originale. Det medfører at relèet tar større plass enn det originale da det ikke går ned i gummiopphenget.
Hva skjer hvis jeg snur det og monterer kabelen fra plusspolen til der hvor starterkabelen skal festes og starterkabelen festes der plusspølen skal festes?
Det er jo bare en elektromagnetisk bryter og i min teori spiller det liten rolle hvilken vei strømmen går gjennom relèet, eller er jeg helt på viddene?
Normalt er dette ikke noe problem.
hvis ikke det er tilknyttet noe ekstra på inn eller utgangssiden av releet-som strøm til noe annet, eller at det er konstant strøm på spolen slik at du jorder det for innslag? :-k
Joda, det er jo en 4-polet multikontakt som går inn på relèet og prøver å tenke konsekvensen ved å snu strømmen, men elektronikk er ikke min sterke side :)
Sånn umiddelbart burde jeg vel kanskje snu kontakten også, eller?
User avatar
mekkern
Posts: 5119
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Startrelè/solenoid?

Post by mekkern »

DrGreve wrote:
mekkern wrote:
DrGreve wrote:Jeg kjøpte 3 stk startrelè til sykkelen fra Kina og nå viser det seg at disse er speilvendte i forhold til det originale. Det medfører at relèet tar større plass enn det originale da det ikke går ned i gummiopphenget.
Hva skjer hvis jeg snur det og monterer kabelen fra plusspolen til der hvor starterkabelen skal festes og starterkabelen festes der plusspølen skal festes?
Det er jo bare en elektromagnetisk bryter og i min teori spiller det liten rolle hvilken vei strømmen går gjennom relèet, eller er jeg helt på viddene?
Normalt er dette ikke noe problem.
hvis ikke det er tilknyttet noe ekstra på inn eller utgangssiden av releet-som strøm til noe annet, eller at det er konstant strøm på spolen slik at du jorder det for innslag? :-k
Joda, det er jo en 4-polet multikontakt som går inn på relèet og prøver å tenke konsekvensen ved å snu strømmen, men elektronikk er ikke min sterke side :)
Sånn umiddelbart burde jeg vel kanskje snu kontakten også, eller?
Dette er elektromekanikk....funker sikkert gull hvis du har 4 polet kontakt
(sånn teoretisk kan du ha "litt" raskere avbrenning på kontaktflatene ved bytte av +/- hvis de har giddi å lage et høykvalitetsrelee men trur ikke kinamannen er berømt for det...)
Post Reply