Titan M10x55 o.l. i Norge
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2929
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Titan M10x55 o.l. i Norge
Hvor kan en få handlet M10x55 o.l. i Titan i Norge?
Er ikke vanskelig å finne det på Ebay men kanskje det ikke er så veldig mye dyrere en Norge?
Er ikke vanskelig å finne det på Ebay men kanskje det ikke er så veldig mye dyrere en Norge?
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2929
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Titan M10x55 o.l. i Norge
Takk.DrGreve wrote:http://kollevold.no/bilutstyr/bolter-fe ... olter.html
Håpet det ikke skulle være så mye dyrere, er ca 2X prisen
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3185
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Titan M10x55 o.l. i Norge
Hvis titanboltene bare er to ganger så dyrt som rustfritt... vil jeg si at det er billig.hakhap wrote:Takk.DrGreve wrote:http://kollevold.no/bilutstyr/bolter-fe ... olter.html
Håpet det ikke skulle være så mye dyrere, er ca 2X prisen
Husk at titanbolter er sprøere enn stål, og det er viktig å bruke rett torque, og egentlig er det begrenset hvor mange ganger de bør torques opp.
Og når de først knekker, så er det ett sant helv...te å få borret de ut igjen
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2929
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Titan M10x55 o.l. i Norge
Nei 2x prisen mot ebay for bolten.
mispelled with autocorrect
mispelled with autocorrect
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3185
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Titan M10x55 o.l. i Norge
aahh ja da misforstod jeg, beklagerhakhap wrote:Nei 2x prisen mot ebay for bolten.
mispelled with autocorrect
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2929
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Titan M10x55 o.l. i Norge
Kant1 wrote:Hvis titanboltene bare er to ganger så dyrt som rustfritt... vil jeg si at det er billig.hakhap wrote:Takk.DrGreve wrote:http://kollevold.no/bilutstyr/bolter-fe ... olter.html
Håpet det ikke skulle være så mye dyrere, er ca 2X prisen
Husk at titanbolter er sprøere enn stål, og det er viktig å bruke rett torque, og egentlig er det begrenset hvor mange ganger de bør torques opp.
Og når de først knekker, så er det ett sant helv...te å få borret de ut igjen
Hvor mye sprøere, leste at det er omtrent samme som stål, og hvor mange ganger kan en retorque de?
Hvurderer å bytte på bremskalippene, og disse må av hver gang dekkene skal byttes
- Kant1
- Onkel
- Posts: 3185
- Joined: 06 Oct 2015 06:10
- MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)
Re: Titan M10x55 o.l. i Norge
Nå er min erfaring fra titanbolter relatert til ROV og ikke svært omfattende. Har endel erfaring fra titanrør også. Titan er strekkfast som stål, og kanskje enda bedre enn det, men når det gir seg, så knekker det tvert. Hvor mye mer eller mindre kan jeg ikke gi noe tall på.
På ROVen vår er det fra produsent anbefalt å bytte bolter hver gang vi løsner disse. Dette gjør vi selvsagt ikke, og betegnende nok, selger også leverandøren av armen også disse små juvelene av noen bolter....visstnok for ca 300 pr stk. for 1/4" x 1/2" bolter (altså ca 6 x 12mm)
Når vi snakker om 10 mm bolter skal det mye til å dra disse av, om du klarer det overhodet med vanlig verktøy.
På ROVen vår er det fra produsent anbefalt å bytte bolter hver gang vi løsner disse. Dette gjør vi selvsagt ikke, og betegnende nok, selger også leverandøren av armen også disse små juvelene av noen bolter....visstnok for ca 300 pr stk. for 1/4" x 1/2" bolter (altså ca 6 x 12mm)
Når vi snakker om 10 mm bolter skal det mye til å dra disse av, om du klarer det overhodet med vanlig verktøy.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
- DrGreve
- Moderator
- Posts: 2021
- Joined: 06 Oct 2015 12:48
- MC: Honda VFR800 ABS 2005
- Location: Mo i Rana
Re: Titan M10x55 o.l. i Norge
Det er ingen fast måleenhet i forhold til hvor stor strekkfasthet hvert enkel legering har. Det avhenger av hva du putter inn av andre metaller i legeringen og disse forandrer legeringens mekaniske egenskaper. Øker man karboninnholdet øker også styrken, men legeringen blir sprøere og knekker lett.
Titanlegeringer har en litt lavere strekkfasthet sammenlignet med karbonstål som er mye brukt i bolter og jeg ville redusert momentet med 10% ved bruk av titanbolter.
Her er strekkfastheten i de forskjellige legeringene i MPa, ((MegaPascal = 1 000 000 Pa) som er måleenheten som brukes i måling av strekkfasthet.
Fra simpleste til beste legering.
Karbonstål, 500 - 1880
Titanlegeringer, 300 - 1400.
Håper det er forståelig, det er 7 år siden jeg sluttet i faget
Titanlegeringer har en litt lavere strekkfasthet sammenlignet med karbonstål som er mye brukt i bolter og jeg ville redusert momentet med 10% ved bruk av titanbolter.
Her er strekkfastheten i de forskjellige legeringene i MPa, ((MegaPascal = 1 000 000 Pa) som er måleenheten som brukes i måling av strekkfasthet.
Fra simpleste til beste legering.
Karbonstål, 500 - 1880
Titanlegeringer, 300 - 1400.
Håper det er forståelig, det er 7 år siden jeg sluttet i faget
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2929
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Titan M10x55 o.l. i Norge
Takk @kant1 og @DrGreve for svar.
Leser det som at ja i stort tåler det detsamme men tar det rolig.
Ser på litt dyrere Titanbolter nå som er spec til torque for de boltene de erstatter så får vi se hva det blir.
Leser det som at ja i stort tåler det detsamme men tar det rolig.
Ser på litt dyrere Titanbolter nå som er spec til torque for de boltene de erstatter så får vi se hva det blir.
-
- Posts: 2516
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Titan M10x55 o.l. i Norge
Hvorfor vil du ha titan bolter, er det pga vekt eller korrosjon?
Re: Titan M10x55 o.l. i Norge
Fordi det er mindre flashy enn carbon og tåppbåks
- hakhap
- Mr Illustrator
- Posts: 2929
- Joined: 06 Oct 2015 06:50
- MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Location: Buskerud
- Contact:
Re: Titan M10x55 o.l. i Norge
JK95 wrote:Fordi det er mindre flashy enn carbon og tåppbåks
og så langt billigere en de karbondelene jeg sett på.
Er så langt bare vekt (bling), men lest om mange på Tuono forum som byttet for de orginale ruster lett, men jeg har ikke rust.
-
- Posts: 2516
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Titan M10x55 o.l. i Norge
Så "fordi du har fortjent det" da