Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Ugelvik
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2016 08:33
MC: Tracer 900
Location: Bergen

Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel

Post by Ugelvik »

Syns fronten på FZ6-en min er vel slapp og tenkte derfor å oppgradere til .90KG/mm racetech fjæring, samt ny gaffelolje. Denne fjæren skal være riktig i forhold til min og sykkelens vekt. Sykkelen er en 2008 modell og jeg regner med gaffeloljen aldri er byttet.

Jeg ser på mange utenlandske forum at denne oppgraderingen gjøres, og at folk velger forskjellig oljevekt(usikker på norsk terminologi her...). Hva er det som avgjør hvilken oljetype man bør bruke?
Er det høl i huet å bruke lineære fjærer? Jeg er villig til å ofre litt komfort for bedre følelse i sving og oppbremsing.
Bør jeg samtidig bytte simmeringer og sånt?

Forstått det sånn at fjærene kommer med manual for å finne ut sag/preload, så jeg skal ikke mase om dette her (enda) :)
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel

Post by Lasse Liten »

Linære fjærer er like stiv hele veien, så det blir litt mer "risting" til hverdagskjøring. Til gjengjeld får du veldig presis og forutsigbar respons i sving, min mening er at du har veldig mye igjen for å gå for feks. wilbers progressive fjærer, da får du stivere fjæring enn orginalt, men beholder litt hverdagskomfort på topp. Jeg har alltid gått for den oljespesifikasjonen som står i manualen til sykkelen min. Du bør absolutt bytte simmeringer, for å få vasket ut den gamle oljen og renset demperstykket skikkelig må du likevel ha av gaffelbena fra sykkelen. Støvringene kan hende klarer seg, men de er så billig at jeg hadde ikke giddet å ta sjangsen.
Her er en video som forklarer alt om å bytte simmeringer og vedlikehold av gaffelbein på en veldig grei måte.
[youtube][/youtube]
Ugelvik
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2016 08:33
MC: Tracer 900
Location: Bergen

Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel

Post by Ugelvik »

Så videoen nå og det så egentlig veldig overkommelig ut. Skal absolutt få byttet simmeringer.

Skal gjøre litt research på wilbers og finne forhandler :)
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel

Post by Lasse Liten »

Ugelvik wrote:Så videoen nå og det så egentlig veldig overkommelig ut. Skal absolutt få byttet simmeringer.

Skal gjøre litt research på wilbers og finne forhandler :)
http://maartensimport.no

Han forhandler mye bra, og lager/skaffer fjæring etter dine egne ønsker. Veldig hyggelig mann, han svarer på mail ila. et par dager og tar stortsett alltid telefonen i arbeidstiden. Prisene er også overkommelig, jeg bestilte hagon bakdempere til min XJ750 for noen år siden og ble overtalt til å klemme til med et matchende sett progressive fjærer. Bakdemperne kom ferdig justert til mitt bruk. Angret ikke et sekund, ble en helt ny sykkel.
Ugelvik
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2016 08:33
MC: Tracer 900
Location: Bergen

Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel

Post by Ugelvik »

Lasse Liten wrote:
Ugelvik wrote:Så videoen nå og det så egentlig veldig overkommelig ut. Skal absolutt få byttet simmeringer.

Skal gjøre litt research på wilbers og finne forhandler :)
http://maartensimport.no

Han forhandler mye bra, og lager/skaffer fjæring etter dine egne ønsker. Veldig hyggelig mann, han svarer på mail ila. et par dager og tar stortsett alltid telefonen i arbeidstiden. Prisene er også overkommelig, jeg bestilte hagon bakdempere til min XJ750 for noen år siden og ble overtalt til å klemme til med et matchende sett progressive fjærer. Bakdemperne kom ferdig justert til mitt bruk. Angret ikke et sekund, ble en helt ny sykkel.
Ok. Sjekket ut http://wilbers-shop.de. De hadde ikke mye konfigurasjonsvalg. Antar de er "så like som mulig" orginalen der, når jeg velger min sykkeltype. Får se om jeg ikke kontakter han du nevner der, ja :)
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel

Post by ole m. »

Jeg ville selv ha valgt lineære fjærer, og justert progressiviteten med luftkammeret, dvs oljenivået i gaflene. Men det kommer an på bruken, kjører du mye med passasjer og varierende last, så kan progressive fjærer være bra. Men du kan jo sikkert få tak i stivere der også, problemet er at de færreste oppgir fjærstivhet for slike fjærer (som jo varierer på disse).

Det som heter "oil weight" på utenlandsk, er viskositet. Tipper det er 5 W eller 10 W på denne sykkelen, bruk det som er etter manualen.

Kjøp originale simmeringer og støvtettinger, de gir som regel minst friksjon i gaffelen.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel

Post by Elolz »

Ville absolutt byttet simringer og dust-seals når du først holder på! Koster ikke mange hundrelappene, og utrolig kjipt å måtte demontere alt igjen om de begynner å lekke etter kort tid. :thumleft

Jeg tenker også å få byttet olje, simringer og dust-seals, sikkert ikke vært gjort siden sykkelen var ny i 2000... Demon-Tweeks selger Öhlins fjærer som passer i originalgaffel for 1700-1800kr for begge fjærer. Ser også at Norsk Motor Import har Öhlins fjærer til 1490kr som jeg lurer på om kan være samme. :-k Hva ligger Racetech på?

Hva er egentlig originale fjærer beregnet på vektmessig, er det 70-75kg? Slites/svekkes fjærene med tiden? Funderer på om det er noe vits i å bytte til Öhlins fjærer for 75kg når gaflene først skal åpnes, eller om det bare er bortkastede penger. Regner jo med sykkelens fjærer er for samme vektklasse. Spørsmålet blir da om Öhlins fjærene er bedre enn de originale, og om de originale er svekket etter 16 år? :-k
Ugelvik
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2016 08:33
MC: Tracer 900
Location: Bergen

Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel

Post by Ugelvik »

Elolz wrote:... Hva ligger Racetech på? ...
Til min sykkel kostet de 1300 for fjærene med shipping fra USA. Så kommer selvfølgelig norske avgifter på toppen av dette.

Litt usikker på dette med svekking over tid. Men det er vel rimelig å anta gaffeloljen slites slik som all annen olje.

Edit: Dvs, jeg er usikker på om når det eventuelt blir merkbart at selve fjæren er slitt/utslitt. Det sier seg vel selv at også denne slites.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel

Post by Epylypzon »

Finnes det en oversikt over hvor stiv fjør man må ha til sykkel/vekt på fører?
Ugelvik
Posts: 29
Joined: 07 Jan 2016 08:33
MC: Tracer 900
Location: Bergen

Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel

Post by Ugelvik »

Epylypzon wrote:Finnes det en oversikt over hvor stiv fjør man må ha til sykkel/vekt på fører?
Racetech har en kalkulator for dette: http://racetech.com/VehicleSearch
Post Reply