Syns fronten på FZ6-en min er vel slapp og tenkte derfor å oppgradere til .90KG/mm racetech fjæring, samt ny gaffelolje. Denne fjæren skal være riktig i forhold til min og sykkelens vekt. Sykkelen er en 2008 modell og jeg regner med gaffeloljen aldri er byttet.
Jeg ser på mange utenlandske forum at denne oppgraderingen gjøres, og at folk velger forskjellig oljevekt(usikker på norsk terminologi her...). Hva er det som avgjør hvilken oljetype man bør bruke?
Er det høl i huet å bruke lineære fjærer? Jeg er villig til å ofre litt komfort for bedre følelse i sving og oppbremsing.
Bør jeg samtidig bytte simmeringer og sånt?
Forstått det sånn at fjærene kommer med manual for å finne ut sag/preload, så jeg skal ikke mase om dette her (enda)
Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel
Linære fjærer er like stiv hele veien, så det blir litt mer "risting" til hverdagskjøring. Til gjengjeld får du veldig presis og forutsigbar respons i sving, min mening er at du har veldig mye igjen for å gå for feks. wilbers progressive fjærer, da får du stivere fjæring enn orginalt, men beholder litt hverdagskomfort på topp. Jeg har alltid gått for den oljespesifikasjonen som står i manualen til sykkelen min. Du bør absolutt bytte simmeringer, for å få vasket ut den gamle oljen og renset demperstykket skikkelig må du likevel ha av gaffelbena fra sykkelen. Støvringene kan hende klarer seg, men de er så billig at jeg hadde ikke giddet å ta sjangsen.
Her er en video som forklarer alt om å bytte simmeringer og vedlikehold av gaffelbein på en veldig grei måte.
[youtube][/youtube]
Her er en video som forklarer alt om å bytte simmeringer og vedlikehold av gaffelbein på en veldig grei måte.
[youtube][/youtube]
Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel
Så videoen nå og det så egentlig veldig overkommelig ut. Skal absolutt få byttet simmeringer.
Skal gjøre litt research på wilbers og finne forhandler
Skal gjøre litt research på wilbers og finne forhandler
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel
http://maartensimport.noUgelvik wrote:Så videoen nå og det så egentlig veldig overkommelig ut. Skal absolutt få byttet simmeringer.
Skal gjøre litt research på wilbers og finne forhandler
Han forhandler mye bra, og lager/skaffer fjæring etter dine egne ønsker. Veldig hyggelig mann, han svarer på mail ila. et par dager og tar stortsett alltid telefonen i arbeidstiden. Prisene er også overkommelig, jeg bestilte hagon bakdempere til min XJ750 for noen år siden og ble overtalt til å klemme til med et matchende sett progressive fjærer. Bakdemperne kom ferdig justert til mitt bruk. Angret ikke et sekund, ble en helt ny sykkel.
Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel
Ok. Sjekket ut http://wilbers-shop.de. De hadde ikke mye konfigurasjonsvalg. Antar de er "så like som mulig" orginalen der, når jeg velger min sykkeltype. Får se om jeg ikke kontakter han du nevner der, jaLasse Liten wrote:http://maartensimport.noUgelvik wrote:Så videoen nå og det så egentlig veldig overkommelig ut. Skal absolutt få byttet simmeringer.
Skal gjøre litt research på wilbers og finne forhandler
Han forhandler mye bra, og lager/skaffer fjæring etter dine egne ønsker. Veldig hyggelig mann, han svarer på mail ila. et par dager og tar stortsett alltid telefonen i arbeidstiden. Prisene er også overkommelig, jeg bestilte hagon bakdempere til min XJ750 for noen år siden og ble overtalt til å klemme til med et matchende sett progressive fjærer. Bakdemperne kom ferdig justert til mitt bruk. Angret ikke et sekund, ble en helt ny sykkel.
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel
Jeg ville selv ha valgt lineære fjærer, og justert progressiviteten med luftkammeret, dvs oljenivået i gaflene. Men det kommer an på bruken, kjører du mye med passasjer og varierende last, så kan progressive fjærer være bra. Men du kan jo sikkert få tak i stivere der også, problemet er at de færreste oppgir fjærstivhet for slike fjærer (som jo varierer på disse).
Det som heter "oil weight" på utenlandsk, er viskositet. Tipper det er 5 W eller 10 W på denne sykkelen, bruk det som er etter manualen.
Kjøp originale simmeringer og støvtettinger, de gir som regel minst friksjon i gaffelen.
Det som heter "oil weight" på utenlandsk, er viskositet. Tipper det er 5 W eller 10 W på denne sykkelen, bruk det som er etter manualen.
Kjøp originale simmeringer og støvtettinger, de gir som regel minst friksjon i gaffelen.
Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel
Ville absolutt byttet simringer og dust-seals når du først holder på! Koster ikke mange hundrelappene, og utrolig kjipt å måtte demontere alt igjen om de begynner å lekke etter kort tid.
Jeg tenker også å få byttet olje, simringer og dust-seals, sikkert ikke vært gjort siden sykkelen var ny i 2000... Demon-Tweeks selger Öhlins fjærer som passer i originalgaffel for 1700-1800kr for begge fjærer. Ser også at Norsk Motor Import har Öhlins fjærer til 1490kr som jeg lurer på om kan være samme. Hva ligger Racetech på?
Hva er egentlig originale fjærer beregnet på vektmessig, er det 70-75kg? Slites/svekkes fjærene med tiden? Funderer på om det er noe vits i å bytte til Öhlins fjærer for 75kg når gaflene først skal åpnes, eller om det bare er bortkastede penger. Regner jo med sykkelens fjærer er for samme vektklasse. Spørsmålet blir da om Öhlins fjærene er bedre enn de originale, og om de originale er svekket etter 16 år?
Jeg tenker også å få byttet olje, simringer og dust-seals, sikkert ikke vært gjort siden sykkelen var ny i 2000... Demon-Tweeks selger Öhlins fjærer som passer i originalgaffel for 1700-1800kr for begge fjærer. Ser også at Norsk Motor Import har Öhlins fjærer til 1490kr som jeg lurer på om kan være samme. Hva ligger Racetech på?
Hva er egentlig originale fjærer beregnet på vektmessig, er det 70-75kg? Slites/svekkes fjærene med tiden? Funderer på om det er noe vits i å bytte til Öhlins fjærer for 75kg når gaflene først skal åpnes, eller om det bare er bortkastede penger. Regner jo med sykkelens fjærer er for samme vektklasse. Spørsmålet blir da om Öhlins fjærene er bedre enn de originale, og om de originale er svekket etter 16 år?
Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel
Til min sykkel kostet de 1300 for fjærene med shipping fra USA. Så kommer selvfølgelig norske avgifter på toppen av dette.Elolz wrote:... Hva ligger Racetech på? ...
Litt usikker på dette med svekking over tid. Men det er vel rimelig å anta gaffeloljen slites slik som all annen olje.
Edit: Dvs, jeg er usikker på om når det eventuelt blir merkbart at selve fjæren er slitt/utslitt. Det sier seg vel selv at også denne slites.
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel
Finnes det en oversikt over hvor stiv fjør man må ha til sykkel/vekt på fører?
Re: Racetech fjæringer og ny olje i FZ6-gaffel
Racetech har en kalkulator for dette: http://racetech.com/VehicleSearchEpylypzon wrote:Finnes det en oversikt over hvor stiv fjør man må ha til sykkel/vekt på fører?