Yamaha WR426 Prosjekt
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Yamaha WR426 Prosjekt
Får vel lage en prosjekttråd om wr`en. Først en litt info om den:
Hentet den i Trøndelag januar 2013. Helt grei stand, men fortsatt 11 år gammel enduro sykkel som sikkert har blitt brukt. Endel lakk manglet og noe rust.
Kjørte med den til Juni omtrent. Da sa motoren takk for seg.
På vei hjem med den:
På plass:
Vinterkjøring:
På en liten tur i nærområdet så låste bakhjulet seg. Hjem for å skru:
Tok av topp og sylinder, fant ut at råde/veiv måtte byttes:
Hentet den i Trøndelag januar 2013. Helt grei stand, men fortsatt 11 år gammel enduro sykkel som sikkert har blitt brukt. Endel lakk manglet og noe rust.
Kjørte med den til Juni omtrent. Da sa motoren takk for seg.
På vei hjem med den:
På plass:
Vinterkjøring:
På en liten tur i nærområdet så låste bakhjulet seg. Hjem for å skru:
Tok av topp og sylinder, fant ut at råde/veiv måtte byttes:
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
Da ble motoren liggende i boden til Februar/Mars 2015. Fikk da plutselig et innfall om å levere den til mc huset for å bygge den opp igjen.
Da ble det "full" overhaling. Veiv,råde,stempel ++
Fikk igjen motoren ganske kjapt og monterte den igjen. Ferdig skrudd sammen, med ishjul klar for siste rest av vinteren:
Hadde endel små testturer, kanskje 30 min + -. Før jeg og en kammerat skulle utover skogen. Kom da kanskje 1 mil utover i skogen før motoren stod igjen.,......
Bare å begynne å demontere litt igjen :
Luftfilter ser ok ut:
Olja er ikke så ok:
Tappet av olje. Fra bunnplugg= bunnplugg. Her skal det da egentlig komme ren olje. Fra tank = fra oljetanken i ramma, er den olja motoren plukker opp å sender gjennom motoren.
Isj. Hva faen har skjedd tenkte jeg her.
Under toppdekselet ser det slik ut
Registerkjedet er ikke bra
Jeg gjør ikke noe mer med den selv. Ettersom jeg kun har kjørt + - 40 minutter med den. Kjører den opp til mc huset å ber dem se på den.
Etter et par dager ringer mekanikeren men forholdsvis dårlig nytt. En plugg som blir satt inn på fabrikken ved montering (som leder ned til kjølekanalene) har skrudd seg ut å havna ned i registeret.
== Registerkjedet røket, ventiler har tatt i stempel, skadet topp.........
Mc huset har aldri hørt om det før, ei heller en yamaha "expert" som har drevet mye med yz/wr opp igjennom årene i forbindelse med cross og enduro. ( Snakket med han om overhaling av toppen).
Det som antageligvis hadde skjedd var at når jeg demonterte motoren første gang (tok jo av topp og sylinder selv) så har jeg nok løsna på denne pluggen/bolten å trodde det var noe som måtte skrus opp for å demontert. Så skrudd den til igjen. Dette er ikke noe jeg bebreider mc huset for å skulle sjekka ved smamenmontering da denne aldri sjekkes (den er heller ikke i nevnt i delekatalog/manual).
Men mc huset er greie. De tar konstnaden med skruing og nytt registerkjede/stempel. Om jeg kjøper ny (brukt topp).
Delvis demontert på mc huset:
Synderen:
Stempel
Topp
Da var det bare å tråle ebay for topp. Det ble en YZ topp komplett med kammer osv. Toppen ble overhalt med nye styringer.
I sitt rette element igjen:
Da ble det "full" overhaling. Veiv,råde,stempel ++
Fikk igjen motoren ganske kjapt og monterte den igjen. Ferdig skrudd sammen, med ishjul klar for siste rest av vinteren:
Hadde endel små testturer, kanskje 30 min + -. Før jeg og en kammerat skulle utover skogen. Kom da kanskje 1 mil utover i skogen før motoren stod igjen.,......
Bare å begynne å demontere litt igjen :
Luftfilter ser ok ut:
Olja er ikke så ok:
Tappet av olje. Fra bunnplugg= bunnplugg. Her skal det da egentlig komme ren olje. Fra tank = fra oljetanken i ramma, er den olja motoren plukker opp å sender gjennom motoren.
Isj. Hva faen har skjedd tenkte jeg her.
Under toppdekselet ser det slik ut
Registerkjedet er ikke bra
Jeg gjør ikke noe mer med den selv. Ettersom jeg kun har kjørt + - 40 minutter med den. Kjører den opp til mc huset å ber dem se på den.
Etter et par dager ringer mekanikeren men forholdsvis dårlig nytt. En plugg som blir satt inn på fabrikken ved montering (som leder ned til kjølekanalene) har skrudd seg ut å havna ned i registeret.
== Registerkjedet røket, ventiler har tatt i stempel, skadet topp.........
Mc huset har aldri hørt om det før, ei heller en yamaha "expert" som har drevet mye med yz/wr opp igjennom årene i forbindelse med cross og enduro. ( Snakket med han om overhaling av toppen).
Det som antageligvis hadde skjedd var at når jeg demonterte motoren første gang (tok jo av topp og sylinder selv) så har jeg nok løsna på denne pluggen/bolten å trodde det var noe som måtte skrus opp for å demontert. Så skrudd den til igjen. Dette er ikke noe jeg bebreider mc huset for å skulle sjekka ved smamenmontering da denne aldri sjekkes (den er heller ikke i nevnt i delekatalog/manual).
Men mc huset er greie. De tar konstnaden med skruing og nytt registerkjede/stempel. Om jeg kjøper ny (brukt topp).
Delvis demontert på mc huset:
Synderen:
Stempel
Topp
Da var det bare å tråle ebay for topp. Det ble en YZ topp komplett med kammer osv. Toppen ble overhalt med nye styringer.
I sitt rette element igjen:
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
Skal alltid være noe, bruker du den spesielt hardt eller er dette en mandagsproduksjon? Hadde trodd at disse var uknuselige?
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
Fantastisk å lese, for ikke å snakke om kikke på bildene Blir du å følge opp med det du gjør på sykkelen nå
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
Kjørte med sykkelen hele sommeren 2015. 50-60 timer. Husker ikke helt da timetelleren har tatt kvelden i vinter.
Oljeskift maks hver 5-7. time. Noen ganger oftere, kom litt ann på kjøring.
Var på tur til vedsamleren, rett før treffplassen begynte den å hoppe ut av 5. gir. Fikk kjørt rolig hjem, gikk greit bortsett fra 5.
Sykkelen ble parkert i oktober, ikke rørt siden.
Børste av den å satt under tak:
Satt inn for å tine av den:
En tur innom vaskehallen
Fikk stå inne på jobben 1 ukes tid. Før jeg begynte forrige onsdag med den. Motoren ble tatt ut på et par timer.
Torsdag/fredag gikk med til mc messe i Gøteborg. Lørdag var det pån igjen. Vask av motor
wd40, et motorvaskeprodukt og kost.
Spylt av:
Oljeskift maks hver 5-7. time. Noen ganger oftere, kom litt ann på kjøring.
Var på tur til vedsamleren, rett før treffplassen begynte den å hoppe ut av 5. gir. Fikk kjørt rolig hjem, gikk greit bortsett fra 5.
Sykkelen ble parkert i oktober, ikke rørt siden.
Børste av den å satt under tak:
Satt inn for å tine av den:
En tur innom vaskehallen
Fikk stå inne på jobben 1 ukes tid. Før jeg begynte forrige onsdag med den. Motoren ble tatt ut på et par timer.
Torsdag/fredag gikk med til mc messe i Gøteborg. Lørdag var det pån igjen. Vask av motor
wd40, et motorvaskeprodukt og kost.
Spylt av:
Last edited by Epylypzon on 04 Feb 2016 16:49, edited 1 time in total.
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
Etter jeg hadde vaska av sykkelen stod jeg å kikka på sykkelen. Plukke helt ned og lakkere eller ikke?
Jeg hadde egentlig bare tenkt å flekke på den der det var mest rust for at det ikke skulle blir så mye værre. For så å plukke den skikkelig ned etter jeg får bygget garasje. Men skitt au tenkte jeg, det kan ikke være så mye jobb å plukke den ren.
Demontering igang:
Ikke mange kabler som går bakover. + og - til baklykta
Ekspansjonstank
"Fin" bakskjerm. Måtte sy den med strips i høst etter en liten avkjøring
Bakskjermen av:
Bakramma og luftfilterboks borte. 22minutter fra første demonteringsbilde til dette. Går fort, i tillegg brukt litt tid på å ta endel fler bilder enn det jeg har lagt ut her nå. Så ting skal komme på rett plass igjen.
Bakramme, sal, bakskjerm, luftfilterboks skrudd fra hverandre og vasket hver for seg.
CDI unit
Regulator ++
Lykta på vei bort
Skruer og små monteringsdetaljer lagt i merket pose
Nesten ribbet
Laget blindplate med pakning. Her går egentlig returrøret fra motoren inn på ramme (oljetank i ramma på disse)
Deler:
Jeg hadde egentlig bare tenkt å flekke på den der det var mest rust for at det ikke skulle blir så mye værre. For så å plukke den skikkelig ned etter jeg får bygget garasje. Men skitt au tenkte jeg, det kan ikke være så mye jobb å plukke den ren.
Demontering igang:
Ikke mange kabler som går bakover. + og - til baklykta
Ekspansjonstank
"Fin" bakskjerm. Måtte sy den med strips i høst etter en liten avkjøring
Bakskjermen av:
Bakramma og luftfilterboks borte. 22minutter fra første demonteringsbilde til dette. Går fort, i tillegg brukt litt tid på å ta endel fler bilder enn det jeg har lagt ut her nå. Så ting skal komme på rett plass igjen.
Bakramme, sal, bakskjerm, luftfilterboks skrudd fra hverandre og vasket hver for seg.
CDI unit
Regulator ++
Lykta på vei bort
Skruer og små monteringsdetaljer lagt i merket pose
Nesten ribbet
Laget blindplate med pakning. Her går egentlig returrøret fra motoren inn på ramme (oljetank i ramma på disse)
Deler:
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
På søndag tok jeg med det som var igjen av sykkelen for å spyle av den igjen, godt å få ramma skikkelig ren før man begynner å pusse / blåse den. Demonterte baksving og framhjul/dempere.
Laget også feste/transportpall til motoren:
På mandag tenkte jeg å begynne å få av lakk på ramma. Søkt endel på youtube osv, de brukte noe som het aircraft cleaner. Dette fant jeg ikkeno av i norge. Så dro å kjøpte biltema sin versjon. Så at noen hadde brukt dette med både vellykket og ikke så vellykket resultat.
Begynte med bakramma
Bakramma har fått ett strøk
Mens dette fikk trekke seg inn så demonterte jeg styrekrona
Fjernet lagre i baksving og link
Laget også feste/transportpall til motoren:
På mandag tenkte jeg å begynne å få av lakk på ramma. Søkt endel på youtube osv, de brukte noe som het aircraft cleaner. Dette fant jeg ikkeno av i norge. Så dro å kjøpte biltema sin versjon. Så at noen hadde brukt dette med både vellykket og ikke så vellykket resultat.
Begynte med bakramma
Bakramma har fått ett strøk
Mens dette fikk trekke seg inn så demonterte jeg styrekrona
Fjernet lagre i baksving og link
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
Tirsdag og onsdag har jeg ikke gjort så mye. Småpusla og vaska baksvingen litt. Samt lest nettet opp og ned for å se andre prosjekter / bilder osv osv.
Hva jeg skal gjøre med ramme og baksving har jeg ikke klart å bestemme meg for enda.
Sandblåse, pusse og lakkere selv? ( Har tilgang på blåseutstyr). Men lakkering blir med sprayboks.
Levere alt til et firma å få blåst / pulverlakkert.
Levere ramme og bakramme å få blåst / pulvertlakkert, for så å ta baksving og andre smådeler senere. Felgene kommer jeg uansett ikke til å gjøre noe med nå.
Hva jeg skal gjøre med ramme og baksving har jeg ikke klart å bestemme meg for enda.
Sandblåse, pusse og lakkere selv? ( Har tilgang på blåseutstyr). Men lakkering blir med sprayboks.
Levere alt til et firma å få blåst / pulverlakkert.
Levere ramme og bakramme å få blåst / pulvertlakkert, for så å ta baksving og andre smådeler senere. Felgene kommer jeg uansett ikke til å gjøre noe med nå.
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
Pulverlakk FTW!! Når du først legger ned så mye arbeid i det, så mener nå jeg at man også koster på seg ordentlig overflatebehandling! Sånn bruk som en slik sykkel får, så tar det ikke mange minuttene før spraybokkslakken er like jævlig som utganspunktet
-
- Moderator
- Posts: 831
- Joined: 03 Oct 2015 20:23
- MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Location: Fyllingsdalen, Bergen
- Contact:
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
Finnes mye bra lakk på sprayboks også, rammelakk for lastebiler sitter veldig godt og tåler mye
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
Dropp pulverlakken, den blir til slutt også nedslitt og løsner, og den er ikke så enkel å få fjernet igjen. I tillegg er det vanskelig å utbedre når det først har skallet av/gått hull på den.
Vanlig lakk holder godt nok, og du kan enkelt utbedre den flekkvis der det trengs.
Vanlig lakk holder godt nok, og du kan enkelt utbedre den flekkvis der det trengs.
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
Er ikke pulverlakk det beste altså? Trodde den tålte det meste? Hva er mc ene lakkert med fra fabrikk?
Pulverlakk koster meg + - 4000 kanskje. Vanlig lakkboks trenger ikke koste meg så mye, får veldig god pris hos wurth.
Pulverlakk koster meg + - 4000 kanskje. Vanlig lakkboks trenger ikke koste meg så mye, får veldig god pris hos wurth.
- ole m.
- Posts: 1224
- Joined: 09 Nov 2006 18:07
- MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974 - Location: Oslo
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
Ingenting "er best", det er forskjellige egenskaper på lakken. Du velger ut fra det du anser som viktigst. Pulver er mer slitesterkt, men er noe dritt når det går hull på plastfilmen.
- Epylypzon
- Posts: 1187
- Joined: 14 Oct 2015 09:32
- MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
Dette er noe jeg ikke har mye greie på. Lakk osv har aldri opptatt mye av tiden min Har bare hørt at pulverlakkering skal være det mest holdbare.
Re: Yamaha WR426 Prosjekt
Kul "sykkel-striptease"!
Setter pris på at du tar deg tid til bilder
Setter pris på at du tar deg tid til bilder