Yamaha WR426 Prosjekt

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Yamaha WR426 Prosjekt

Post by Epylypzon »

Får vel lage en prosjekttråd om wr`en. Først en litt info om den:

Hentet den i Trøndelag januar 2013. Helt grei stand, men fortsatt 11 år gammel enduro sykkel som sikkert har blitt brukt. Endel lakk manglet og noe rust.
Kjørte med den til Juni omtrent. Da sa motoren takk for seg.

På vei hjem med den:
Image

På plass:
Image

Vinterkjøring:
Image

På en liten tur i nærområdet så låste bakhjulet seg. Hjem for å skru:
Image

Image

Image

Image

Image

Tok av topp og sylinder, fant ut at råde/veiv måtte byttes:
Image
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by Epylypzon »

Da ble motoren liggende i boden til Februar/Mars 2015. Fikk da plutselig et innfall om å levere den til mc huset for å bygge den opp igjen.
Da ble det "full" overhaling. Veiv,råde,stempel ++

Fikk igjen motoren ganske kjapt og monterte den igjen. Ferdig skrudd sammen, med ishjul klar for siste rest av vinteren:
Image

Hadde endel små testturer, kanskje 30 min + -. Før jeg og en kammerat skulle utover skogen. Kom da kanskje 1 mil utover i skogen før motoren stod igjen.,...... =D> =D> =D>

Bare å begynne å demontere litt igjen :
Image

Image

Luftfilter ser ok ut:
Image

Olja er ikke så ok:
Image

Image

Tappet av olje. Fra bunnplugg= bunnplugg. Her skal det da egentlig komme ren olje. Fra tank = fra oljetanken i ramma, er den olja motoren plukker opp å sender gjennom motoren.
Isj. Hva faen har skjedd tenkte jeg her.
Image

Under toppdekselet ser det slik ut
Image

Registerkjedet er ikke bra
Image

Jeg gjør ikke noe mer med den selv. Ettersom jeg kun har kjørt + - 40 minutter med den. Kjører den opp til mc huset å ber dem se på den.
Etter et par dager ringer mekanikeren men forholdsvis dårlig nytt. En plugg som blir satt inn på fabrikken ved montering (som leder ned til kjølekanalene) har skrudd seg ut å havna ned i registeret.
== Registerkjedet røket, ventiler har tatt i stempel, skadet topp.........

Mc huset har aldri hørt om det før, ei heller en yamaha "expert" som har drevet mye med yz/wr opp igjennom årene i forbindelse med cross og enduro. ( Snakket med han om overhaling av toppen).
Det som antageligvis hadde skjedd var at når jeg demonterte motoren første gang (tok jo av topp og sylinder selv) så har jeg nok løsna på denne pluggen/bolten å trodde det var noe som måtte skrus opp for å demontert. Så skrudd den til igjen. Dette er ikke noe jeg bebreider mc huset for å skulle sjekka ved smamenmontering da denne aldri sjekkes (den er heller ikke i nevnt i delekatalog/manual).

Men mc huset er greie. De tar konstnaden med skruing og nytt registerkjede/stempel. Om jeg kjøper ny (brukt topp).

Delvis demontert på mc huset:
Image

Image

Synderen:
Image

Stempel
Image

Topp
Image

Da var det bare å tråle ebay for topp. Det ble en YZ topp komplett med kammer osv. Toppen ble overhalt med nye styringer.

I sitt rette element igjen:
Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by Lasse Liten »

Skal alltid være noe, bruker du den spesielt hardt eller er dette en mandagsproduksjon? Hadde trodd at disse var uknuselige?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by tshansen »

Fantastisk å lese, for ikke å snakke om kikke på bildene =D> Blir du å følge opp med det du gjør på sykkelen nå :D
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by Epylypzon »

Kjørte med sykkelen hele sommeren 2015. 50-60 timer. Husker ikke helt da timetelleren har tatt kvelden i vinter.
Oljeskift maks hver 5-7. time. Noen ganger oftere, kom litt ann på kjøring.

Var på tur til vedsamleren, rett før treffplassen begynte den å hoppe ut av 5. gir. Fikk kjørt rolig hjem, gikk greit bortsett fra 5.

Sykkelen ble parkert i oktober, ikke rørt siden.
Image

Børste av den å satt under tak:
Image

Satt inn for å tine av den:
Image

En tur innom vaskehallen
Image


Fikk stå inne på jobben 1 ukes tid. Før jeg begynte forrige onsdag med den. Motoren ble tatt ut på et par timer.
Image

Image

Torsdag/fredag gikk med til mc messe i Gøteborg. Lørdag var det pån igjen. Vask av motor
Image

Image

Image

wd40, et motorvaskeprodukt og kost.
Image

Image

Image

Spylt av:
Image

Image

Image
Last edited by Epylypzon on 04 Feb 2016 16:49, edited 1 time in total.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by Epylypzon »

Etter jeg hadde vaska av sykkelen stod jeg å kikka på sykkelen. Plukke helt ned og lakkere eller ikke?
Jeg hadde egentlig bare tenkt å flekke på den der det var mest rust for at det ikke skulle blir så mye værre. For så å plukke den skikkelig ned etter jeg får bygget garasje. Men skitt au tenkte jeg, det kan ikke være så mye jobb å plukke den ren.

Demontering igang:
Image

Image

Image

Ikke mange kabler som går bakover. + og - til baklykta
Image

Ekspansjonstank
Image

"Fin" bakskjerm. Måtte sy den med strips i høst etter en liten avkjøring
Image

Image

Bakskjermen av:
Image

Bakramma og luftfilterboks borte. 22minutter fra første demonteringsbilde til dette. Går fort, i tillegg brukt litt tid på å ta endel fler bilder enn det jeg har lagt ut her nå. Så ting skal komme på rett plass igjen.
Image

Bakramme, sal, bakskjerm, luftfilterboks skrudd fra hverandre og vasket hver for seg.
Image

CDI unit
Image

Regulator ++
Image

Lykta på vei bort
Image

Skruer og små monteringsdetaljer lagt i merket pose
Image

Nesten ribbet
Image

Image

Laget blindplate med pakning. Her går egentlig returrøret fra motoren inn på ramme (oljetank i ramma på disse)
Image

Deler:
Image
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by Epylypzon »

På søndag tok jeg med det som var igjen av sykkelen for å spyle av den igjen, godt å få ramma skikkelig ren før man begynner å pusse / blåse den. Demonterte baksving og framhjul/dempere.
Laget også feste/transportpall til motoren:
Image

Image

Image

Image

Image

På mandag tenkte jeg å begynne å få av lakk på ramma. Søkt endel på youtube osv, de brukte noe som het aircraft cleaner. Dette fant jeg ikkeno av i norge. Så dro å kjøpte biltema sin versjon. Så at noen hadde brukt dette med både vellykket og ikke så vellykket resultat.

Begynte med bakramma
Image

Image

Image

Bakramma har fått ett strøk
Image

Mens dette fikk trekke seg inn så demonterte jeg styrekrona
Image

Image

Fjernet lagre i baksving og link
Image
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by Epylypzon »

Tirsdag og onsdag har jeg ikke gjort så mye. Småpusla og vaska baksvingen litt. Samt lest nettet opp og ned for å se andre prosjekter / bilder osv osv.

Image

Image

Image

Image

Hva jeg skal gjøre med ramme og baksving har jeg ikke klart å bestemme meg for enda.

Sandblåse, pusse og lakkere selv? ( Har tilgang på blåseutstyr). Men lakkering blir med sprayboks.

Levere alt til et firma å få blåst / pulverlakkert.

Levere ramme og bakramme å få blåst / pulvertlakkert, for så å ta baksving og andre smådeler senere. Felgene kommer jeg uansett ikke til å gjøre noe med nå.
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by Andreas »

Pulverlakk FTW!! Når du først legger ned så mye arbeid i det, så mener nå jeg at man også koster på seg ordentlig overflatebehandling! Sånn bruk som en slik sykkel får, så tar det ikke mange minuttene før spraybokkslakken er like jævlig som utganspunktet :shock:
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by Lasse Liten »

Finnes mye bra lakk på sprayboks også, rammelakk for lastebiler sitter veldig godt og tåler mye :thumleft
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by ole m. »

Dropp pulverlakken, den blir til slutt også nedslitt og løsner, og den er ikke så enkel å få fjernet igjen. I tillegg er det vanskelig å utbedre når det først har skallet av/gått hull på den.

Vanlig lakk holder godt nok, og du kan enkelt utbedre den flekkvis der det trengs.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by Epylypzon »

Er ikke pulverlakk det beste altså? Trodde den tålte det meste? Hva er mc ene lakkert med fra fabrikk?

Pulverlakk koster meg + - 4000 kanskje. Vanlig lakkboks trenger ikke koste meg så mye, får veldig god pris hos wurth.
User avatar
ole m.
Posts: 1224
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by ole m. »

Ingenting "er best", det er forskjellige egenskaper på lakken. Du velger ut fra det du anser som viktigst. Pulver er mer slitesterkt, men er noe dritt når det går hull på plastfilmen.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by Epylypzon »

Dette er noe jeg ikke har mye greie på. Lakk osv har aldri opptatt mye av tiden min :P Har bare hørt at pulverlakkering skal være det mest holdbare.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Yamaha WR426 Prosjekt

Post by Tommas »

Kul "sykkel-striptease"!

Setter pris på at du tar deg tid til bilder :thumleft
Post Reply