MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 11 des 2018 20:33

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 14 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 15:33 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 831
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Fyllingsdalen, Bergen
Byttet akkurat fremdrevet på min Suzuki freewind, og fikk litt problemer med å stramme kjedet etterpå.
Når jeg justerte kjedet var det altfor stramt etter at jeg snurret hjulet en halv omdreining. Fremdrevet er som sagt helt nytt, kjedet er også helt rent og virker greit om enn ikke akkurat nytt. Bakdrevet er jevnt slitt rundt hele sirkelen, men ikke utslitt. Altså er kjedet lengre på den ene "siden" ?
Noen som har vært borti denne problemstillingen?

Har nytt kjede og nytt bakdrev liggende, men hadde håpet å kjøre vårsesongen på det jeg har på sykkelen.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 15:46 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 19 nov 2015 17:25
Innlegg: 106
MC: Husqvarna 511smr
Kawasaki z750
Lasse Liten skrev:
Byttet akkurat fremdrevet på min Suzuki freewind, og fikk litt problemer med å stramme kjedet etterpå.
Når jeg justerte kjedet var det altfor stramt etter at jeg snurret hjulet en halv omdreining. Fremdrevet er som sagt helt nytt, kjedet er også helt rent og virker greit om enn ikke akkurat nytt. Bakdrevet er jevnt slitt rundt hele sirkelen, men ikke utslitt. Altså er kjedet lengre på den ene "siden" ?
Noen som har vært borti denne problemstillingen?

Har nytt kjede og nytt bakdrev liggende, men hadde håpet å kjøre vårsesongen på det jeg har på sykkelen.


Fra den tiden jeg drev med moped og trial så var det fy fy og bare bytte en av de tre delene (framdrev/bakdrev/kjede). Min erfaring er at hvis du kun bytter en av delene, så vil du slite ut den nye delen på null komma niks. Ikke sikkert dette stemmer, men slik var det hvertfall på mopeden min når jeg var 16 ;-)


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 15:47 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 31 mai 2010 01:03
Innlegg: 2309
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
Dette skyldes mest sannsynlig stive ledd, eller punktstrekk i kjedet.

_________________
http://www.snikkeren-mc.no
https://www.facebook.com/SnikkerenMC
https://www.youtube.com/c/SnikkerenK


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 15:55 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4489
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Har vært ute for det, ja. Årsakene er som Snikkeren sier. Jeg bytter alltid kjede og begge drevene samtidig på gatesykkel. Eller, alltid? Det blir vel ikke byttet så ofte, man klarer vel 30-40 000 km før det er utslitt?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 15:59 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 831
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Fyllingsdalen, Bergen
tunmag skrev:
Fra den tiden jeg drev med moped og trial så var det fy fy og bare bytte en av de tre delene (framdrev/bakdrev/kjede). Min erfaring er at hvis du kun bytter en av delene, så vil du slite ut den nye delen på null komma niks. Ikke sikkert dette stemmer, men slik var det hvertfall på mopeden min når jeg var 16 ;-)


Den teorien er jeg ikke enig med da stålet i kjedet er langt hardere enn drevet. Selvsagt er det optimalt å bytte alt i en smekk, men på en brukssykkel er det penger ut vinduet. Et fremdrev med i snitt en tredjedel av antallet tenner enn et bakdrev roterer naturlig nok tre ganger så fort som et bakdrev og slites tre ganger så fort. Jeg har alltid kjørt tre fremdrev pr bakdrev og dette fungerer gull.

Snikkeren skrev:
Dette skyldes mest sannsynlig stive ledd, eller punktstrekk i kjedet.

Heller mot det ja, opplevd dette selv ? Vet du om dette oppstår kun ved for stramt kjede eller er det vanlig på ensylindrete motorer med stor boring?

inunf skrev:
Har vært ute for det, ja. Årsakene er som Snikkeren sier. Jeg bytter alltid kjede og begge drevene samtidig på gatesykkel. Eller, alltid? Det blir vel ikke byttet så ofte, man klarer vel 30-40 000 km før det er utslitt?

Et fremdrev klarer ikke 30000km, da er det jo knapt noe igjen av det, fremdrevene mine varer rett i overkant av 10k, da ser de ut som haitenner og bakdrev og kjede er 1/3 slitt.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 16:02 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 31 mai 2010 01:03
Innlegg: 2309
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
Jeg har opplevd det selv ja, på en GSX 650F, så tror ikke det har med at du kjører ensylindret. På GSX'en var det både stive ledd, og punktstrekk. Jeg renset kjedet, og knakk løs leddene igjen, og da ble det betydelig bedre. Da kunne jeg fint kjøre med det sånn resten av sesongen.

Edit: Stive ledd oppstår pga for dårlig vedlikehold. Hvis man ikke smører ofte nok, så setter de seg. Punktstrekk er jeg litt mer usikker på. Kommer kanskje av hard akselerasjon eller hard motorbrems?

_________________
http://www.snikkeren-mc.no
https://www.facebook.com/SnikkerenMC
https://www.youtube.com/c/SnikkerenK


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 16:11 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 21 feb 2011 23:02
Innlegg: 760
MC: Honda VTR SP1
Sted: Bergen/Askøy
Hvis jeg har punktstrekk, så merker jeg det ganske greit når jeg kjører, som en slags blanding av vibrasjon og smånykking. Har opplevd det på både 2 og 4 sylindre.

Sjekk om bakhjulet står rett. Ikke alltid de hakkene på svingarmen er til å stole helt på. Noen liner bakdekket opp så det står på linje med fordekket, andre stiller det inn så bakdrev og fremdrev står på linje. Jeg bruker en kombinasjon av hakkene på svingarmen, og dobbeltsjekker med å sjekke at kjedet løper beint. Er bare å ta av evt kjedebeskytter og se om kjedet løper beint eller om det buer til en av sidene. :thumleft

Punktstrekk kommer vel av for stramt kjede, og spesielt om du kjører med passasjer på humpete veier. Kjedet skal som oftest være mye slakkere enn en tror. Hvis kjedet da er for stramt, så tar det støyten hvis du kjører over en hump og demperne nærmest bunner ut. Hvis demperne ikke er helt gode er det sikkert enda lettere for. Jeg synes også det er lettere at det dukker opp etterhvert som kjedet/drev blir eldre. :-k


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 16:16 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 831
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Fyllingsdalen, Bergen
Hjulet står rett, bruker alltid skyvelær på begge sider og kjedet løper beint og fint.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 16:21 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 22 jan 2007 11:05
Innlegg: 3195
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Viktig å justere kjedet riktig og ikke "litt stramt"-heller "litt" slakt.
Har kjørt 30000km siden jeg snudde bakdrevet og byttet kjede(biltema 530fb-ring) justert 1 gang og finjustert ved forrige dekkskift...vært flink til å smøre da...
men nå har jeg kjørt 2 sesonger med PD-oiler fylt med gearolje, fungerer topp.

http://www.pdoiler.co.uk/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 16:26 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4489
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Lasse Liten skrev:
...

inunf skrev:
Har vært ute for det, ja. Årsakene er som Snikkeren sier. Jeg bytter alltid kjede og begge drevene samtidig på gatesykkel. Eller, alltid? Det blir vel ikke byttet så ofte, man klarer vel 30-40 000 km før det er utslitt?

Et fremdrev klarer ikke 30000km, da er det jo knapt noe igjen av det, fremdrevene mine varer rett i overkant av 10k, da ser de ut som haitenner og bakdrev og kjede er 1/3 slitt.


Snakker kun av egen erfaring, men er ganske sikker på at fremdrevet på RSV'en min har gått rundt 25 000 km. Kan sjekke serviceloggen når jeg kommer hjem. Det er i tillegg konvertert til 520 fra 525 eller 530, husker ikke hva det var originalt. Det er i alle fall spinklere enn originalt. Ser fortsatt ok ut, tror det skal klare 10-15 000 km til. Jeg vil si at 10 000 km på et framdrev før det er utslitt høres veldig lite ut.

Har opplevd stivt ledd på NSR 125, punktstrekk på R6 banesykkel og RS4 125. Tror ikke det er relatert til motortype, bare vedlikehold og belastning.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 16:52 
Offline

Registrert: 06 okt 2015 21:02
Innlegg: 1680
MC: -16 Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Sted: Hillsboro, Wisconsin, USA.
Jeg får ca 30.000 km ut av et sett med drev og kjede, både på 1050 Tigern og 1000 Multistradan. Bytter alltid begge dreva og kjedet samtidig. Smører med Motul kjedespray ca hver 500 km, Multistradan har Scottoiler.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 16:59 
Online
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 07 mar 2006 02:07
Innlegg: 17463
MC: BMW R1200GS Adventure 2016
KTM 690 Enduro R 2013
Sted: Bergen
Jeg fikk vel 25.000 ut av forrige kjede og drev jeg byttet. Smører med motul, smører hver 500 når den blir kjørt mye i regn, hver 1000 i normalt vær

Note4

_________________
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2017: Nye dekk på 24755 km - Avon Trailriders = 6649
2018: Nye dekk på 31404 km - Metzeler Karoo Street
------------------------------------------------------------
Instagram
MyRouteApp


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 17:09 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 31 mai 2010 01:03
Innlegg: 2309
MC: KTM 1290 Super Adventure, 2015.
TDM'en min var gått 35k da jeg solgte den, og der var det ikke behov for å bytte hverken kjede eller drev med det første. Den var det montert Tutoro kjedesmører på, noe jeg tror er med på å forlenge levetiden.

Ellers smører jeg hver 500 km til vanlig, og litt oftere når jeg kjører i regnvær. Men før sesongstart blir det montert Tutoro på 1290'en også, så da slipper jeg å tenke på det.

_________________
http://www.snikkeren-mc.no
https://www.facebook.com/SnikkerenMC
https://www.youtube.com/c/SnikkerenK


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jan 2016 17:53 
Offline
Moderator

Registrert: 03 okt 2015 20:23
Innlegg: 831
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Sted: Fyllingsdalen, Bergen
Hmm.. registrerer det dere sier, og er litt overrasket.
Det med punktstrekk er vel med ganske stor sikkerhet det jeg trenger å vite for å komme videre med kjedet mitt som mest sannsynlig er avgått med døden.
Det med å bytte begge drev og kjedet samtidig derimot får jeg ikke til å stemme med egen erfaring. Både på min første Suzuki TSx, tempoen, mt5, dt125 og nå min freewind (syklene jeg har hatt med kjede) er fremdrevet markant slitt etter 10k + mens kjedet og bakdrevet er langt innenfor...
Når jeg leser om drevproduksjon er det heller ingen nevneverdig materialforskjell mellom frem og bakdrev, fremdrev må jo bli 3 ganger fortere slitt hvis en har et slikt forhold mellom frem og bakdrev (jeg har nesten nøyaktig 3/1 med 43/15 tenner) Nesten fristende å komme til en konklusjon at dere bytter kjede og bakdrev for tidlig hele gjengen basert på et slitt fremdrev, men det stemmer jo ikke med kilometeren da ca 35000 er hva jeg også får ut av bakdrev og kjede, altså kjører dere hele gjengen med utslitt fremdrev hehe.... skal ikke beskylde noen for noe - må være store forskjeller mellom sykler og produsenter av kjede drev og ikke minst vedlikehold. Kanskje kjørestil har noe å spille inn og ?


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 14 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner