Erfaringer med litiumbatteri?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Erfaringer med litiumbatteri?

Post by inunf »

Ser at Biltema har fått inn litiumionbatterier til MC. Prisen er ikke avskrekkende, og vektbesparelsen er signifikant. 1200 kr for et batteri på 800g til gixxeren min, en vektreduksjon på 2,5-3 kg for ca. 800 kr. Det er billig vektreduksjon! Man trenger egen lader for disse batteriene. Er det noen som har noe å anbefale? Helst billig og bra 8)

Det står et lite avsnitt i spesialreglementet for RR om batteri (under 600 superstock, som jeg antar sykkelen min kommer inn under):
Spesialreglement RR wrote:70.2.20. BATTERI
Størrelse, type og plassering kan endres. Det er tillatt med tilleggsbatterier.
Hvis det brukes litium-ion batterier, skal det brukes en hensiktsmessig og velprøvd BMS elektronisk beskyttelse for kortslutning.
Hva i alle dager er en hensiktsmessig og velprøvd BMS? BMS står for Battery Monitoring System. Jeg googlet litt, og fant en diger kladeis som er beregnet på elbil. Ikke akkurat det jeg var ute etter....

Ser ut som at man kan få batteri med det innebygd: Link. Har batteriene på Biltema dette innebygd? Virker nesten som at dette er en "must have" for å kunne bruke batteriene sikkert. Kanskje teksten i SR er for å utelukke at man lapper sammen sine egne celler uten noen form for overvåkning? :-k
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Erfaringer med litiumbatteri?

Post by Elolz »

Jeg leste en del om lithium for en stund siden da jeg skulle ha nytt, og jeg fikk ganske dårlig inntrykk med tanke på langtidsbruk og småkjøring. Jeg hopper ikke på denne teknologien med det første, holder meg til AGM batterier og driter i vekten, kjøper størst og kraftigst mulig som det er fysisk plass til i batteriboksen. Men antar du tenker til racing, og da har jo vekt litt mer å si, så da ville jeg sjekket spesifikt på racingforums hva de har gode erfaringer med der. :-k
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Erfaringer med litiumbatteri?

Post by knutk »

Produsenten av Lithium Ion batteriene til Biltema : http://www.skyrichbattery.com/
inunf
Posts: 4908
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Erfaringer med litiumbatteri?

Post by inunf »

Elolz wrote:Jeg leste en del om lithium for en stund siden da jeg skulle ha nytt, og jeg fikk ganske dårlig inntrykk med tanke på langtidsbruk og småkjøring. Jeg hopper ikke på denne teknologien med det første, holder meg til AGM batterier og driter i vekten, kjøper størst og kraftigst mulig som det er fysisk plass til i batteriboksen. Men antar du tenker til racing, og da har jo vekt litt mer å si, så da ville jeg sjekket spesifikt på racingforums hva de har gode erfaringer med der. :-k
Mitt inntrykk av å ha lest litt rundt på forskjellige forum er at denne batteritypen skal være ganske bra. Lite negativt å lese. For en så stor vektreduksjon er jeg i alle fall veldig villig til å prøve :)

Jeg sendte en e-post til Biltemas kundeservice med sitatet fra SR over og spørsmål om de hadde lader. Fikk følgende svar:
Biltema kundeservice wrote:Hej,

Dessverre mangler det innebyggd kortslutningbeskyttelse på våre litiumbatterier, så vi har ikke dette batteriet.

Ladere til dette batteriet, vil komme i vårt sortiment til våren 2016

Med vennlig hilsen

Kundeservice Biltema Norge
Altså kan jeg ikke bruke litiumionbatteriene til Biltema. Synd, men virker som at det er mer enn nok å velge i. Poster det jeg ender opp med, i tilfelle noen andre har samme spørsmål en gang.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Erfaringer med litiumbatteri?

Post by Elolz »

Det jeg har hørt av kjente merker er vel Shorai, Ballistic og Speedcell.

Var en tråd om dette på andre sia der simpson hadde problemer med et Shorai batteri og ble anbefalt av Løvaas å ikke bruke disse pga dårlig startkapasitet. tor2502 hadde også problemer med et Shorai batteri, fikk nytt på garanti og fikk samme problem etter kort tid. Så både dårlig startkapasitet OG virker som de ryker kjapt. Begge gikk over til blybatterier igjen. Og Shorai skal vel være ett av de bedre merkene. Har hørt litt lignende historier, derfor er jeg skeptisk.

Ser de holder på med group buy på Speedcell på en RC51 facebookside, der skryter flere av disse, men prisen.. himmel. Og dette er uten frakt til Norge og mva/toll. :shock:

Im working on a Group Buy for Speedcell Batteries. lightest and best energy system out there, you cant drop more weight from the RC51 for less $. used on every competitive bike in Motoamerica, SBK, etc. 10 year shelf life, made from Mil-Spec A123 cells. This is as good as it gets, comes with its own QR harness.

this is almost 8+lb lighter than the OEM Yuasa etc.

i need at least 6 orders to make it happen.

made in the USA. prices shipped in the lower 48 USA

4 cell-$165 shipped
8cell-$265 shipped
User avatar
simpson
Posts: 45
Joined: 21 Aug 2011 18:08
MC: 00 Ducati 748
07 Ducati 1098

Re: Erfaringer med litiumbatteri?

Post by simpson »

Stemmer det Elolz, prøvde Shorai, men det ble ikke så vellyket for min del.
Min tanke var jo at siden det ifølge produsenten ikke selvutlader, kunne det fint ta en vinterlkagring uten lading.
Det stemte dårlig, det var ikke liv etter tre mnd.
På Shorai laderen er det to moduser, lading og lagring. Hvorfor vedlikeholdslade ett batteri som ikke selvutlader :( ?

Etter service hos Løvass ble det byttet lit konvensjonelt blybatteri fra Yuasa.
De sa at Lithiumbatterier kan/vil ødelegge b.l.a. starter.

Nei, ikke mere nyteknologi i min spagettiracer hvertfall [-X
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Erfaringer med litiumbatteri?

Post by Babelfisken »

Et alternativ er å gå for selvkomponerte batterier.
Jeg har et LiFePO4 batteri og det fungerer veldig bra.

De fleste klarer seg med et 4,6Ah batteri. Det er 8 celler 26650 som du kan sette sammen nesten akkurat som du vil.
Sørg for kvadrat nok på intern kobling, ikke press dem når de er kalde < 5 grader (sett på hovedlyset noen minutter så varmes det)
Og sørg for at de ikke står tilkoblet sykkel i lang tid dersom denne har små strømtyver (Klokke, memory, alarm...)
Batteriet selvutlader ikke og skal helst lagres halvfullt.

Jeg har kjørt 5000 km med slikt batteri uten bekymringer. Nå i helgen tok jeg det ut av MC, og da hadde det stått tilkoblet hele tiden.
Min VTR bruker bittelitt strøm til trippteller og nå var batteriet nede på 12,2V . 11,2V er absolutt minimum før det skades. Fullt er det 14,4, ikke over 14,8.
Noe av det fascinerende med disse batteriene er at på tross av at batteriet er nesten tomt ville det ha klart å starte MC med den lave spenningen gitt at det er varmt nok. 20% kapasitet gir fortsatt 80% av maks ytelse til startstrøm. Dette i motsetning til blybatterier som heller gir 20% ytelse ved 80% lading. Det er ikke fullt så ille men poenget er at et 4,6Ah LiFe batteri har langt mer startstrøm å gi enn et 10Ah blybatteri.
Det de ikke har er stor kapasitet ved små belastninger. Så har man små strømtyver, si 50 mA = 0,05A så tømmes 4,6Ah batteriet på 92 timer mens ett blybatteri på 10Ah holder 200 timer. Blybatteriet tåler en kort ferie, mens LiFe batteriet er nesten tomt etter en langhelg.
Blybatterier kapasitetsmåles gjerne utfra hvor mange timer man kan trekke 1A og da presterer de ganske bra.
Hadde man trukket 10A fra et 10Ah (ampere timer) skulle man tro det varte i en time, men det varer snarere 15 -20 minutter. Et LiFe batteri på 4,6Ah som du trekker 10A fra vil holde i ca 20minutter. Derfor fungerer de så bra til startbatterier. De tåler strømtrekket.
Man kan også oppleve problemer om man bruker mye strøm over tid mens man kjører. Generator klarte ikke lade batteriet på min VTR når jeg brukte varmeholker på fullt. I slike tilfeller vil også LiFe batteri gi problemer raskere enn blybatteriet.
Mot strømtyver og overforbruk kan man alltids hive på en rad eller to til og øke kapasiteten men da forsvinner jo litt av vitsen.
Man bør sjekke at man har en moderne MosFet Regulator og ikke eldre type Tyristor (Hondas regulatorer fra 90 - 07).
Når disse er slitne gir de for høy spenning og koker både Li og Bly batterier. Å bytte ut disse er en Lur Ting uansett.
Mange sykler bruker Shindengen regulatorer. Heter denne noe med SHXXXX kast den. Finn en tilsvarende FHXXX
Mange av disse går om hverandre. På min VTR sitter det en billig shindengen kopi som er til snø scooter.
Koblingen er ikke vanskelig selv om det ikke er med samme plugger som originalt. Har man 3 + 2 ledere ut av regulator er dette veldig enkelt.
Overganger finnes også.
Post Reply