Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by knutk »

Beklager til trådstarter at vi har kuppa tråden og diskuterer på siden av tema.
For å gi en mening om opprinnelig tema er min personlig holdning å benytte originaldeler. Men jeg tror at merkene allerede nevnt tidligere vil virke helt fint, med muligens økt skive slitasje.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by Lasse Liten »

BMW lager nok ikke sine egne bremseklosser, de kjøper meg bekjent av Brembo og Lucas TRW.
Diskusjonen følger forsåvidt samme tema, dette er bare velkomment fra min side!
knutk
Posts: 2366
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by knutk »

Lasse Liten wrote:BMW lager nok ikke sine egne bremseklosser, de kjøper meg bekjent av Brembo og Lucas TRW.
Diskusjonen følger forsåvidt samme tema, dette er bare velkomment fra min side!
Brembo lager kalipperne, men som du sier har BMW trolig flere leverandører for klossene. Ved å sette produsentene opp imot hverandre holder det prisen nede (ikke dermed sagt at man får den følelsen når man som kunde kjøper BMW-klosser :-) ). Men det innebærer også at de setter krav til sammensetningen av klossenes egenskaper, så et sett Brembo klosser er ikke nødvendigvis identisk i sammensetning med et sett BMW-klosser levert av Brembo. Tror man kan si det samme gjeldende alle kjente mc-merker.

Om man velger tredjeparts klosser vil man fortsatt kunne stoppe sykkelen ved behov. Man skal bare være bevisst på hva man gjør. Ulike klosser har ulike egenskaper, hver med sine fordeler og ulemper. Høyere friksjon gir bedre bremseegenskaper men kortere levetid på både klosser og skiver.

Skiver på mc er generelt veldig tynne i forhold til skivene på bil, og oftest tillates det lite slitasje på skiven før den blir for tynn.
Det er ikke noe hokus-pokus, men når man velger å gjøre vedlikeholdet selv er det viktig at man ikke bare tenker på klossene, skivene slites også.
Man får et greit mikrometer på ebay for en hundrelapp. Kan være en grei investering.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by Lasse Liten »

knutk wrote:
Lasse Liten wrote:BMW lager nok ikke sine egne bremseklosser, de kjøper meg bekjent av Brembo og Lucas TRW.
Diskusjonen følger forsåvidt samme tema, dette er bare velkomment fra min side!
Brembo lager kalipperne, men som du sier har BMW trolig flere leverandører for klossene. Ved å sette produsentene opp imot hverandre holder det prisen nede (ikke dermed sagt at man får den følelsen når man som kunde kjøper BMW-klosser :-) ). Men det innebærer også at de setter krav til sammensetningen av klossenes egenskaper, så et sett Brembo klosser er ikke nødvendigvis identisk i sammensetning med et sett BMW-klosser levert av Brembo. Tror man kan si det samme gjeldende alle kjente mc-merker.

Om man velger tredjeparts klosser vil man fortsatt kunne stoppe sykkelen ved behov. Man skal bare være bevisst på hva man gjør. Ulike klosser har ulike egenskaper, hver med sine fordeler og ulemper. Høyere friksjon gir bedre bremseegenskaper men kortere levetid på både klosser og skiver.

Skiver på mc er generelt veldig tynne i forhold til skivene på bil, og oftest tillates det lite slitasje på skiven før den blir for tynn.
Det er ikke noe hokus-pokus, men når man velger å gjøre vedlikeholdet selv er det viktig at man ikke bare tenker på klossene, skivene slites også.
Man får et greit mikrometer på ebay for en hundrelapp. Kan være en grei investering.
Enig i det du sier, men forskjellen på klosser er ganske liten. Det er stor forskjell mellom organiske og keramiske klosser, men der stopper det litt opp i mitt hode. Selvsagt kjøper man ikke ultra sport keramiske klosser til en touring sykkel som bør ha organiske klosser som biter under alle forhold osv..
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by Norse »

Satse på BT-klosser i stedet for BMW sine originale (bak)??
kr. 169,- vs. 650,- :? :-k
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by Flanker »

På bil gir BT klossene grei virkning, men jeg synes de eter bremseskiver... MC klossene har jeg aldri prøvd, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller.

Sjekk ut klosser fra SBS eller Brembo, så sparer du nok litt kontra original - og kan samtidig være trygg på at du får kvalitet.
Bergen

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by Bergen »

Det blir Brembo klosser på meg http://moto.brembo.com/en/detail/07BB26 ... front/SA/0
Brembo klosser levert posten Norge kr 800,-
Originale klosser kr 1500,-
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by Norse »

:lol: BT-trikset funker ALLTID!! :lol:

Må få opp litt temperatur nå som det begynner å bli kjøligere i lufta ;-)
Bergen

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by Bergen »

Norse wrote::lol: BT-trikset funker ALLTID!! :lol:

Må få opp litt temperatur nå som det begynner å bli kjøligere i lufta ;-)
Godt å få opp temperaturen ja :D Bare ikke i bremsene - hehe
Kan ellers melde at tyskerene trakk fra momsen, så totalsummen for Brembo sintered ble kr 707,50,- :thumleft
Under halv pris av originale, som kanskje er akkurat det samme. En kjørekompis har de samme på sin K1300S, og funker meget bra så langt!
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by ojda »

Jeg har også kjørt etpar sett med Brembo`s sintrede (Røde) klosser på Tigerne mine.
Å er godt fornøyd :thumleft
Prøvde forresten et sett med "Jalla-klosser" innimeldom dette, å de ble vel ikke stort eldre enn etpar hundre mil :evil:

Kjøp riktig, og kjøp kvalitet [-X
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bergen

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by Bergen »

ojda wrote:Jeg har også kjørt etpar sett med Brembo`s sintrede (Røde) klosser på Tigerne mine.
Å er godt fornøyd :thumleft
Prøvde forresten et sett med "Jalla-klosser" innimeldom dette, å de ble vel ikke stort eldre enn etpar hundre mil :evil:

Kjøp riktig, og kjøp kvalitet [-X
Helt enig :thumleft Kjøp kvalitet, og opplev kvalitet.
Spare på sikkerhetsutstyr får de gjøre borti Kina :shock:
Fant Brembo hos diverse på E-bay. Men endte opp med nettbutikken til Louis i Tyskland. Satser på at det er ekte Brembo :D Og prisen var faktisk helt lik.
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by Gulars »

Jeg har nettopp hatt 60000km-service på min 2011 BMW R1200GS. Det ble da byttet klosser bak. (Intergralbremser). Øvrige skiver/klosser har aldri vært byttet, så for meg har det ikke vært rare utgiften. Mulig jeg kjører for snilt og sakte eller bremser for lite, ikke vet jeg, :) men det er god motorbrems på boxeren. :)

E
Bergen

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by Bergen »

Gulars wrote:Jeg har nettopp hatt 60000km-service på min 2011 BMW R1200GS. Det ble da byttet klosser bak. (Intergralbremser). Øvrige skiver/klosser har aldri vært byttet, så for meg har det ikke vært rare utgiften. Mulig jeg kjører for snilt og sakte eller bremser for lite, ikke vet jeg, :) men det er god motorbrems på boxeren. :)

E
Det er meget bra =D> Min er gått 54k, og nå er klossene fremme på noen de under "slitesporet". Bruker også bremsene lite, og mye motorbrems :thumleft
Bak har jeg ikke sjekket siste halvåret, men mener å huske fra jeg byttet bakdekk at der var betydelig mer å gå på enn fremme.
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Bremseklosser - hvilken type skal jeg velge ?

Post by Lasse Liten »

Bergen wrote:
Gulars wrote:Jeg har nettopp hatt 60000km-service på min 2011 BMW R1200GS. Det ble da byttet klosser bak. (Intergralbremser). Øvrige skiver/klosser har aldri vært byttet, så for meg har det ikke vært rare utgiften. Mulig jeg kjører for snilt og sakte eller bremser for lite, ikke vet jeg, :) men det er god motorbrems på boxeren. :)

E
Det er meget bra =D> Min er gått 54k, og nå er klossene fremme på noen de under "slitesporet". Bruker også bremsene lite, og mye motorbrems :thumleft
Bak har jeg ikke sjekket siste halvåret, men mener å huske fra jeg byttet bakdekk at der var betydelig mer å gå på enn fremme.
Motorbremsing sliter vanvittig på dekkene. MYE billigere å bremse med bremsene !
Post Reply