Startsperre GSX-R 600 K6

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Startsperre GSX-R 600 K6

Post by inunf »

Er det noen som har erfaring med startsperre på halvgammel Suzuki? Jeg ønsker å fjerne tenningslåsen på banesykkelen min. Det er lett for at nøkkelen blir bøyd eller knekker i en krasj, tenningslåsen er ganske tung, og det er greit å slippe og tenke på nøkkelen. Sykkelen er jo uansett låst og godt gjemt når den ikke er i bruk. Begge 250'ene jeg hadde var uten nøkkel, og det fungerte veldig bra.

Har trålet rundt på forskjellige nettforum, finner ikke noe definitivt. Noen steder står det at det holder å lodde inn en 100 ohm motstand, men virker som at dette bare er for sykler levert til det amerikanske markedet. Slik jeg oppfatter det er det en brikke i nøkkelen som er kodet mot ECUen, og at det står en mottaker på tenningslåsen. Finnes det noen måte å omgå dette på? Innser at noen kan mene at dette er sensitiv informasjon, i så fall tar jeg gjerne i mot tips på PM :) (og nei, jeg har IKKE stjelt sykkelen. Jeg har både kontrakt og to nøkler ;-))

Den "riktige" løsningen i denne saken er vel å kjøpe Yoshimura ledningsnett og ECU. Det har jeg IKKE budsjett til, det må da vel finnes en fattigmannsløsning?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Startsperre GSX-R 600 K6

Post by inunf »

Har sjekket med forhandler, det er startsperre, nøkkelen er kodet opp mot ECU. Pokker. Da må jeg finne på noen annet. Skulle gjerne hatt kontakt med noen som har kjørt RR med en sånn sykkel før.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Startsperre GSX-R 600 K6

Post by tshansen »

Er det ikke mulig å gå forbi dette?? :-k Skulle jo tro at det er mulig å fjerne alt! At bryteren på styret, og kinner er nok til å kunne fyre igang sykkel. Jeg kjenner dessverre ingen som er guruer på dette som henger her på forumet. Jeg vet om 2 karer jeg kunne spurt, men de ser jeg kanskje en gang eller 2 i løpet av sesongen :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Startsperre GSX-R 600 K6

Post by inunf »

I gamle dager kunne man det. Den forrige banesykkelen min, en 1999 Aprilia RS 250, rensket jeg hele ledningsnettet på. Stoppknappen på høyre styrepinne var også tenningsbryter. Funket utmerket, og fikk slanket ledningsnettet en hel del. Problemet på nyere sykler er at alt skal gå innom ECUen, og den har blitt så forbaska smart at den skal vite alt mulig rart. Hvis noe er "galt" så lukter den det og går i safety-modus med en gang. Nei, takke meg til totaktere og forgassere!

Det kan virke som at det er tre løsninger på dette problemet:
-Bytte til amerikansk ECU (de amerikanske modellene ble levert uten startsperre). Da må man ha det amerikanske ledningsnettet også, for det er ulike tilkoblinger. Det blir for dyrt.
-Bytte til Yoshimura (eller annen) ECU, det krever også nytt ledningnett og er iallefall ikke noe billigere.
-"Flashe" ECU. Ser at flere firmaer tilbyr seg å omprogrammere den originale ECUen slik at man blir kvitt startsperren. Det kan være en løsning, men det er også relativt dyrt. Mener at det var snakk om noen i Norge som drev med sånt før, skal følge den tråden videre.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Startsperre GSX-R 600 K6

Post by tshansen »

Jeg skulle jo tro at med en "plugg" og riktig dataprogram, så er dette fint mulig å få til selv?? :-k

Det finnes jo allslags programmer for å kunne mappe diverse ecu'er rundt om
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Startsperre GSX-R 600 K6

Post by inunf »

$389 for USB interface til ECU'en. Det er ikke akkurat gratis, og da må man vite hva man holder på med :-k
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Startsperre GSX-R 600 K6

Post by tshansen »

Ja men det må da være noen her i landet som har en slik det går an å låne eller eventuelt leie for en symbolsk sum. Jeg nekter å tro du er eneste som har slik sykkel som banesykkel.
Men akkurat her inne er det vel dårlig med den type aktivitet. Har du prøvd Facebook ? Motorsykkelen facbookside eller hva faen den heter.

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Startsperre GSX-R 600 K6

Post by inunf »

Facebook ja. Liker ikke de gruppene der, er så mye spam. Meldte meg inn i motorsyklistenes facebookgruppe og et par-tre Suzuki-grupper.

Ser ut som at det skal være mulig å lage en USB-interface selv, men det krever mer skills enn hva jeg har. Hvis jeg fant komplette instruksjoner for hvilke chip og koblinger man trenger, og hvordan man skal lodde det sammen så hadde det vært greit, men har ikke funnet noe slikt enda.

Da jeg hadde 250'en tenkte jeg at det må være fint å ha en nyere og mer moderne sykkel. Nå som jeg har en nyere og mer moderne sykkel ønsker jeg meg en eldre. Det skal ikke være lett :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Startsperre GSX-R 600 K6

Post by tshansen »

Det er en grunn til at jeg har kuttet ut og slettet alt som heter Facebook for lenge siden. Skyr det som pesten.

Men noen ganger kan face være til god hjelp. Blandt annet til slike problemer som du nevner. Skulle ønske jeg kunnet vært mer til hjelp, men dette har jeg ikke akkurat erfaring med

Note4
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Startsperre GSX-R 600 K6

Post by Tommas »

Prøv "Motorsyklistenens Faglige Facebookside". Litt annet klima der, færre poster og stort sett saklig.
Post Reply