Page 1 of 1

Olje til veteran-sykkel (80-mod)

Posted: 18 Oct 2015 18:14
by Norse
Jeg har en bitteliten oljelekkasje i fra gammel-sykkelen min (Suzuki gsx750e -80 mod), og er spent på om noen har erfaring med nymotens olje kontra gammel og utprøvd mix. (Svogeren min har en teori om at nymoderne olje er for "tynn", og at den lille lekkasjen muligens vil forsvinne med "rett" olje). Olja som er brukt er 10w-40, api:SM/Jaso ma2.

Re: Olje til veteran-sykkel (80-mod)

Posted: 18 Oct 2015 18:32
by mekkern
Kjører syntetolje på rubb og rake hvis ikke clutch viser tegn til sluring..

Men det er ingen ting i veien for å bruke mineralolje, for de spec som er i dag overskrider alt de hadde på tidlig 80 tall.

når det gjelder lekkasje er oftest problemet gamle harde tetninger og pakninger som trenger en liten ettertrekking.
noen ganger kan en "redde" gamle simringer og pakninger med http://www.relekta.no/Default.aspx?ID=2 ... ID=PROD264

Re: Olje til veteran-sykkel (80-mod)

Posted: 18 Oct 2015 18:40
by Bergen
Kjører Shell 15-50 helsyntetisk på min. Stort sett det de fleste i gjengen jeg kjører med bruker på de gamle kawaene. Jeg skiftet til helsyntetisk et par skift etter full overhaling på min (boring og stempelbytte).
Andre igjen mener 10-40 er rett...
Har en gang hørt at syntetisk olje tetter bedre enn vanlig mineral, men det er mange år siden. Så ikke sikkert jeg husker rett :)

Re: Olje til veteran-sykkel (80-mod)

Posted: 18 Oct 2015 23:06
by Norse
Takk for svar, folkens! Har ei lita kanne Omega 917 på lur, og er fristet til å slenge innpå en 3%'er i olja og se om ikke det muligens gjør susen. (At jeg ikke tenkte på det... Forbaska Altzheimer!! :evil :roll )