Dårlig kompresjon Yamaha XS500

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Dårlig kompresjon Yamaha XS500

Post by Jørgen »

Heisann!

Har en Yamaha XS500 med litt dårlig kompresjon. Måler nøyaktig 5 bar i begge sylindre.

Har tenkt for meg selv at, gitt at det ikke er dype riper i sylinderforingene, at bytte av stempelringer, honing av sylindre, sliping av ventiltetninger samt en ventiljustering vil løse problemet.
Tenker jeg riktig og er det noen andre ting man bør gjøre?
Noen som har erfaring med denne type motor som har noe tips?
Jørgen
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dårlig kompresjon Yamaha XS500

Post by DrGreve »

Det du lister opp her burde fikse biffen, men for å fjerne muligheten for begrepsforvirring, man sliper ikke ventiltetninger, men ventilsetene. Tetningene er av gummi...
Lykke til :thumleft
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Re: Dårlig kompresjon Yamaha XS500

Post by Jørgen »

Takk for svar :)
Godt å høre! Da satser jeg på at det blir full fres til våren igjen.
Ventilseter er notert :thumleft

Har også byttet eksos fra de orginale til slip-ons fra en Norton Commando - er det nødvendig å dyse om? Luftfilter er orginalt.
Jørgen
Tob
Posts: 349
Joined: 06 Oct 2015 11:10
MC: Busa, SMCR & GSXS
Location: Haugalandet
Contact:

Re: Dårlig kompresjon Yamaha XS500

Post by Tob »

Sjekk tennplugg, de gir fin indikasjon om den går for magert (google feks "spark plug colour").
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Re: Dårlig kompresjon Yamaha XS500

Post by Jørgen »

Pluggene ser greie og fine ut, men er mer at jeg sliter litt med å få den pent på tomgang.
Tenkte kanskje dette kun relatere seg til eksosbytte, men kanskje det gror bunn i et eller annet som ikke stemmer.

Skal hvertfall ut med motor når pakningssettet kommer i posten, og gå gjennom hele motoren. Men greit med litt heads-up!
Jørgen
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Dårlig kompresjon Yamaha XS500

Post by DrGreve »

Vanskelig å spå hvordan det vil slå ut, men som utgangspunkt, starter den og går noenlunde normalt skulle omdysing være unødvendig. At du må justere blandingsskruen skal du ikke se bort fra, og eg anbefaler deg dog å sjekke pluggene regelmessig den første tiden. Er de hvite rundt elektroden går den for magert og det er ikke ideelt for motoren i det lange løp.
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Re: Dårlig kompresjon Yamaha XS500

Post by Jørgen »

Takk for tips!
Det er notert :)
Jørgen
Beck
Posts: 4
Joined: 22 Nov 2011 08:35

Re: Dårlig kompresjon Yamaha XS500

Post by Beck »

Har du sjekket med en annen måler?
Litt merkelig at begge sylindre har så lav kompresjon.
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Re: Dårlig kompresjon Yamaha XS500

Post by Jørgen »

Nei, har bare testet med en måler, men den har gitt korrekte resultater tidligere vet jeg.
Kan sjekke om jeg ikke får testet med en annen også bare for å kontrollsjekke.

At begge har lik kompresjon er vel et greit tegn med tanke på slitasje også?
Den har jo bare gått 57000km, men disse motorene er ikke kjent for å være helt problemfrie heller.
Jørgen
Beck
Posts: 4
Joined: 22 Nov 2011 08:35

Re: Dårlig kompresjon Yamaha XS500

Post by Beck »

Det jeg tenkte på ang. lik lav kompresjon, er at da er det mindre trolig det er et ventilproblem(skjelden at feks. begge eksosventilene brenner samtidig).

Angående dårlig rykte, det er vel kamkjede og kjede til balanseaksel som har vært det vanligste problemet på grunn av manglende justering. Men ikke så stor sylinderslitasje. Har også hørt om at topplokkene har "vridd seg" som igjen har ført til ødelagt topppakning.

Håper du skriver litt når du åpner motoren, hva som er slitt, osv.

Har en 77mod selv.

Er du medlem på XS500 forumet?
Jørgen
Posts: 41
Joined: 06 Oct 2015 13:33
Location: Hamar

Re: Dårlig kompresjon Yamaha XS500

Post by Jørgen »

Du sier noe der ja.
Har bestilt pakningssett og stempelringer(Just in case) nå, og denne måneden går stort sett til flytting, men ut i November får jeg begynt. Skal holde oppdatere etterhvert som skjer.

Vært kun en eier på sykkelen, og den virker ganske godt holdt. Men når jeg overtok den viste det seg at det var 0.6 liter for mye med olje. Og jeg aner ikke hvor lenge den er kjørt med det. Vet du hva slags virkninger kan det gi for motoren?

Tøft! :D
Lik utgave som min? har du bilder?

Nei, jeg har ikke fått meldt meg inn der enda :roll: men det skal jeg få gjort iløpet av dagen.
Jørgen
Post Reply