Bøyde gaffelben, retting?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Fulmen
Posts: 2
Joined: 11 Dec 2014 23:53
MC: 85 Suzuki Madura GV700GL

Bøyde gaffelben, retting?

Post by Fulmen »

Hei godtfolk, nytt medlem her.

La Madura'en i grøfta i sommer, har endelig fått ork til å se på elendigheten. Punkt 1 er gaflene, måler 0,4-0,5mm kast på midten. Ser ut til å være en enkel bøy rett under festet i krona, partiet under er temmelig rett. Å kjøpe nye gafler er en mulighet, men da jeg lever på studielån for tiden vil jeg helst unngå det om jeg kan. Dessuten er det ikke uten risiko å kjøpe brukt, hvem vet om de er noe bedre?

Spørsmål 1: Hvor rett er rett nok? Dette er jo ikke en R-sykkel, og for alt jeg vet har denne bøyen vært der siden jeg kjøpte den. Vil jeg merke dette i praksis om jeg justerer bena så bøyen går samme vei?
2. Hvis de bør rettes, hvem har gjort dette før? Har grei tilgang på maskinverksted (dreiebenk, fres, presse etc) men ingen erfaring med slik oppretting. Er greit å kunne snakke med noen som har klart (eller feilet i) å rette opp et slikt rør.
3. Hvis retting er ut, hvem kan ha deler til en slik gammel fant? Finner en del på E-Bay, men det er en del styr å kjøpe derfra. Må ha nye blinklys på venstre side, venstre fothviler, clutchpumpe, venstre lykt/blinklysbrakett, styre, speedometer og venstre brakett for fotpinne til passasjer. Og sikkert en del annet pirk...

Edit: Her er pasienten:
EditEdit:
https://lh5.googleusercontent.com/-sVQh ... C_0014.jpg
Last edited by Fulmen on 12 Dec 2014 15:38, edited 2 times in total.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Bøyde gaffelben, retting?

Post by supermons »

Hei og velkommen hit :)

Fikk ikke sett bildet ditt, ser ut som det er privat?

Eneste jeg har å komme med er at det finnes en del bedrifter her i landet også, blant annet (Kragnes Motor) og sikkert flere, i tillegg til et par storselgere på Finn som har mye MC-deler. Disse kan nok kontaktes for å se om de har deler til deg på lager.
Fulmen
Posts: 2
Joined: 11 Dec 2014 23:53
MC: 85 Suzuki Madura GV700GL

Re: Bøyde gaffelben, retting?

Post by Fulmen »

Bedre nå? Skal jakte på brukte deler, men vil gjerne redde det som reddes kan...
Post Reply