MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 12 des 2018 14:21

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 03 nov 2014 18:18 
Offline

Registrert: 03 nov 2014 17:39
Innlegg: 8
MC: Husqvarna TC 250
Ok, det her seg faktisk sånn: Jeg er noob, Jeg har aldri eid en Cross sykkel, så da trenger jeg hjelp av dere erfarne motorheads!

Sykkel: Husqvarna TC 250 4 takter.
Timer: 20
År: 2010 med 2011 motor (byttet hos snellingen)
Tisltand virker og være god. men man kan jo aldri vite med bruktkjøp. kjøpte sykkelen på lørdag.

Nå skal jeg prøve og beskrive det som skjer så godt jeg klarer. noen vil sikkert riste på hodet og le men here goes nothing..

Sykkelen starter helt fint, kald og varm ( følte det var viktig og få med) Når jeg setter meg på sykkelen for å kjøre så virker det som den dør på turtall. Dette skjer ikke hele tiden men iblant. Jeg kan legge til at bensinen er gammel og at sykkelen har stått lagret i noen måneder ( dette føles også viktig å informere om (?)
dette virker som skjer også når sykkelen står i ro og jeg ruser den. Det kan virke som det blir bedre jo mere sykkelen blir kjørt(?) Hakke peiling.

filter ser noenlunde bra ut, kanskje litt skittent ikke at jeg har erfaring men men.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 04 nov 2014 18:51 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 12 jul 2007 17:21
Innlegg: 1403
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Sted: Asker
Først og fremst bør du kjøre opp bensinen du har på tanken og få ombord en ny en, siden det kan være litt kondens der. Deretter kan du se om sykkelen går best når den er kald eller varm. Når den er kald, går den ofte rikere, og da er blandingsforholdet noe annet, som kan gi verdifull informasjon når du feilsøker videre. Dersom den er laggete på lav turtall, kan det være falskluft, noe som gjør at den kan gå magert på max og kan være litt seig/veik på en måte. Jeg har rast en motor pga dette. Når det gjelder å vite om den går rikt eller magert, er det ofte motsatt av det man tror. Se på pluggen og se om du kan se noen tendenser der. Sannsynligheten er stor for at det enten er noe med bensinen eller forgasseren din. Dersom det fortsetter kan du jo gi full gass til den fusker, og så skru av tenningen brått og kikke på pluggen. Den er vinduet ditt inn til motoren.

Først og fremst kjør opp bensinen og få på ny :)

_________________
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 nov 2014 16:59 
Offline

Registrert: 03 nov 2014 17:39
Innlegg: 8
MC: Husqvarna TC 250
maelling skrev:
Først og fremst bør du kjøre opp bensinen du har på tanken og få ombord en ny en, siden det kan være litt kondens der. Deretter kan du se om sykkelen går best når den er kald eller varm. Når den er kald, går den ofte rikere, og da er blandingsforholdet noe annet, som kan gi verdifull informasjon når du feilsøker videre. Dersom den er laggete på lav turtall, kan det være falskluft, noe som gjør at den kan gå magert på max og kan være litt seig/veik på en måte. Jeg har rast en motor pga dette. Når det gjelder å vite om den går rikt eller magert, er det ofte motsatt av det man tror. Se på pluggen og se om du kan se noen tendenser der. Sannsynligheten er stor for at det enten er noe med bensinen eller forgasseren din. Dersom det fortsetter kan du jo gi full gass til den fusker, og så skru av tenningen brått og kikke på pluggen. Den er vinduet ditt inn til motoren.

Først og fremst kjør opp bensinen og få på ny :)



Takk for svar. Dette har jeg gjort: tappet bensin (fikk ikke ut alt) Fylte på 3 liter ca med bensin som har stått siden sommer. (det er vel greit?) Når jeg gir bånn gass mens jeg stor på tomgang så dør motoren faktisk..


Toppen
   
Legg innLagt inn: 05 nov 2014 18:51 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 12 jul 2007 17:21
Innlegg: 1403
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Sted: Asker
Kan hoveddysa di være tett? Ta ut forgasseren og se om det er noe rusk inni der og se om du kan se igjennom dysa når du ser opp mot lyset.

_________________
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 nov 2014 16:29 
Offline

Registrert: 03 nov 2014 17:39
Innlegg: 8
MC: Husqvarna TC 250
Det er faktisk innsprøytning..


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 nov 2014 16:32 
Offline

Registrert: 03 nov 2014 17:39
Innlegg: 8
MC: Husqvarna TC 250
I dag så får jeg faktisk ikke start på den.. kan alt dette være pga pluggen?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 nov 2014 18:46 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 12 jul 2007 17:21
Innlegg: 1403
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Sted: Asker
Prøv å starte, og skru ut pluggen. Se om den er våt. Er den nedsotet, så puss den. Forsøk igjen. Deretter ser du om den blir våt når du prøver å starte. Er det bensin på pluggen, har du ingen tenning. Hold pluggen inntil gods og se om det gnister. Er pluggen tørr kommer det ikke noe bensin. Siden du har innsprøytning, vil falskluft kunne påvirke blandingsforholdet, og bensintrykk utenfor spec (antar at dysen er i orden). Nå vet jeg veldig lite om innsprøytning (annet enn på 70 talls Mercedeser), men se om bensintrykket er det der skal være. Dysen(e) trenger et visst trykk. Det som kan påvirke trykk, er vel i første rekke bensinfilteret og deretter pumpa. Mål trykket :) Om du har fuel injection, har du nok en lambdasonde også. Det er luksus. Da kobler du på en måler og se hva som skjer når du gir full gass. Jeg bruker ofte lambdasonde for å finne riktig dyse og etc på mine forgassermotorer.

Feilsøk. Finn ut hva som IKKE er feil, og gå videre. Til slutt finner du feilen.

_________________
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE


Toppen
   
Legg innLagt inn: 07 nov 2014 18:58 
Offline

Registrert: 03 nov 2014 17:39
Innlegg: 8
MC: Husqvarna TC 250
Takk for god hjelp. imorgen skal jeg i gang med feilsøking.. mulig det er ventilene som ute av balanse..


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 8 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner