Yamaha XT250 84MOD trenger hjelp til Timing/camkjede

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
kjetil_88
Posts: 1
Joined: 20 Oct 2014 10:34
MC: Yamaha XT250 84mod

Yamaha XT250 84MOD trenger hjelp til Timing/camkjede

Post by kjetil_88 »

Heisann folkens! Jeg har et par spørsmål angående det og stille inn kjede som går fra veiv aksling og opp til hjule som styrer ventilene. Problemet jeg har er at jeg er 100% grønn på 4takt. Det som startet problem stillingen min var at det begynte og lekke olje fra toppen. Da tenkte jeg automatisk at dette måtte jo være en pakning som ligger i toppen riktig nokk var denne skadet og sannsynligvis grunnen for olje lekkasjen. Jeg ble fortalt at vist jeg tokk av kjede og merket nyaktig hvor det sto når jeg tokk det av og videre satte det til bake i samme stiling det sto i, så ville dette vere bra nokk. Men etter dette så begynte allså ventilene og laga litt ulyder og jeg føler jeg får litt mer tilbake smell en før.

Så mitt spørsmål er kan noen gi meg en liten basic info om hvordan dette skal gjøres og gjerne del lure triks/løsninger
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Yamaha XT250 84MOD trenger hjelp til Timing/camkjede

Post by maelling »

Det kan virke ut som kam'en er noen tenner ute. Sykkelen går ofte ganske dritt også om timingen ikke er riktig. Finn en liten inspeksjonsluke som viser veivens posisjon, og ofte er det på siden av motoren langt nede. Da må motoren stå i top dead center. Deretter ser du på kam'en, hvor det er en rett strek ofte. Få disse til å stemme overrens. Men selv om du gjør dette, kan du oppleve at kam'en er en eller to tenner ute, siden det er veldig lite som skal til. Du må tenke hvilken ventil som åpner seg nærmest ved eksplosjonsøyeblikket. Dersom det smeller i potta, er kam'en kanskje litt for tidlig, hvis det smeller mens eksosen er åpen. Eventuelt er ventilen alt skadet. Ulyder i ventil og smelling er ikke bra. Får håpe ventilene og stempelet ikke har berørt hverandre, for ellers kan det ha tatt skade. Men det er mer viktig med dønn riktig timing på en moderne høykomp-motor, siden det er svært lite å gå på mellom ventil og stempel. Jeg måtte forsøke noen ganger på min Burgman 150 før jeg fikk det riktig. Motoren går ofte ganske dritt om kam'en er 1-2 tenner ute bare, og man kan oppleve symptomer som stort bunndrag og lite i toppen (som jeg hadde i førsten med for sen timing), og motsatt. Du får ta ut pluggen og inspisere stempel vs ventil mens du drar motoren rundt.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Post Reply