XL500R, 1983 - varmgang

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
osamd
Posts: 2
Joined: 01 Sep 2014 09:40
MC: Honda XL 500 R

XL500R, 1983 - varmgang

Post by osamd »

MC'en vart kjøpt delvis restaurert med "ny" motor direkte fra E-bay/tyskland. Ferdigstillte restaureringen og spanderte litt av feriepengene på justering av ventiler/forgasser hos MC verksted. Motor starter lett når den er kald, men er en legg-dødare når den er varm. Har forøvrig kun auto/kick decomp, og dette er en utfordring da clutch slurer når en prøver å ta den på gir (varm motor). Dvs - står på stedet hvil og banner/kicker dersom den kubber på tur.

Motor blir svært varm. Litt fukt på syllinderen/toppen - og det freser godt. Litt om fakta og symptomer før spørsmålet:
1) Motor er ikkje overhalt, og har vert lagret i 15 år. MC-verksted mente forøvrig at den virker sunn, uten mekanisk dødgang eller andre symtomer som medfører behov for fix.
2) MC'en smeller godt i eksos i ca 5 sek etter slip av gass i nedoverbakke/motorbrems før den etter hvert blir "stillegående" igjen
3) Motor virker for meg svært varm ved kjøring.
4) Et herk å få start på ved varm motor (må vente til den kjølner - og det tar tid)

Spørsmål: Er det noen av dere som har en 5-på-topp liste over hva eg må sjekke ut/justere først?

Ps: Forgasser er ikkje plukket og renset.
User avatar
Bagger
Posts: 47
Joined: 10 Jul 2013 16:16
MC: Harley-Davidson Custom Bagger
Contact:

Re: XL500R, 1983 - varmgang

Post by Bagger »

Start med nummer 1. Falsk luft.
Tar du ut tennpluggene vil du sikkert også se at de er særs hvite. Hvis dette ikke er falt luft (mye tyder på det) er det alt for mager blanding.
Begge de to gir disse symtomene, og også varmen. Varmen "kan" også bli for høy, og da må du enten overhale motoren, eller finne en annen. Så IKKE kjør med en motor som du vet blir alt for varm.

Prøv de to tingene, og gi tilbakemelding.

Flaks luft kan du skjekke med å starte sykkelen og la den svive på tomgang, sprute med feks bremseskive rens, wd-40, rundt forgasser, manifold i begge ender osv. Fornadrer turtallet seg, har du funnet plassen den får falk luft.

Får den ikke falsk luft, vil jeg anta at en av dysene i forgasseren er tette, og at du må rense forgasseren.
osamd
Posts: 2
Joined: 01 Sep 2014 09:40
MC: Honda XL 500 R

Re: XL500R, 1983 - varmgang

Post by osamd »

Takk for svar.
Har tenkt på dette med en god forgasser-rens, da motor er kranglete i mellomregisteret. Går fint på tomgang - og fint på fullt pådrag. Midt i mellom så "henger" den, og akselerasjonen må lokkes frem med fullt pådrag. Registrerer at brukermanualen viser til at også feilinnstilt tenning /"foulty components" kan være "synderen" dersom varm motor.
Gir en tilbakemelding etter operasjon falsk luft&forgasser-rens.
Post Reply