Tenningsproblemer - 1985 Yamaha XJ 600 51J

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
IceBlitz
Posts: 2
Joined: 18 Jun 2014 11:54
MC: 1985 Yamaha XJ 600 73hk

Tenningsproblemer - 1985 Yamaha XJ 600 51J

Post by IceBlitz »

Hei.

Har et tenningsproblem jeg ikke vet hvordan jeg skal løse.

Såvidt jeg forstår har denne sykkelen en CDI boks.

Problemet er at den feks ikke tenner overhodet når jeg bruker startmotoren. I det øyeblikket jeg slutter å dra rundt motoren på starteren så starter den.
Altså, det virker som om spenningen blir for lav til at coiler eller cdi boks klarer å gi tenning når jeg bruker startmotor. Så akkurat i sekundet jeg slipper starteren så tenner motoren. Batteriet er i god stand.
Hvis jeg triller den i gang istedenfor å bruke startmotor fyrer den opp med en gang, så lett at jeg faktisk kan gjøre det på grus på kald motor ved å løpe mens jeg sitter på sykkelen.

Det virker også som om sykkelen sviver på 3 sylindere ved kraftig pådrag eller på turtall over 5000omdr. Det lugger også fra 5000omdr til 10 000omdr. Ikke snekkesvev lugging, men at kraften kommer og går.

Ved 10 000omdr eller mer får jeg av og til totale tenningskutt i 0.5 sekund.
Når motor er kald virker det som om den av og til sviver kun på 2-3 sylindre.

Er det CDI boks eller coiler tror dere?


Tror kanskje det også kan være 1-2 skitne forgassere på den, men det skal jo ikke påvirke tenningen slik den gjør nå hvertfall. Og det er ikke sikkert, bare en tanke jeg har.
Så det er mulig jeg sliter med en kombinasjon av skitten forgasser og tenningsproblemer.
Post Reply