Hei godtfolk.
Jeg har endelig greid å skaffe meg en VFR 800, men er noe usikker på gasspådraget etc. Det skal også sies at når jeg ligger rundt 4-4500 omdreininger med jevn gass så forsvinner plutselig pådraget. Gassen virker også mer som en av/på bryter enn noe annet. Vet at det står utallige poster om dette på utenlandske forum, men er det noen med VFR her til lands som har funnet en god løsning? Type hvilket verksted har du gått til osv?
Installere power commander? Hvor?
Fjerne O2 målere?
Svar mottas med stor takk
VFR 800 2005, ujevn gass, gasspådrag
- Captain_Awesome
- Posts: 20
- Joined: 31 May 2009 11:28
- MC: Honda VFR 800 2005
Yamaha XJ 600 1999 solgt - Location: Oslo
VFR 800 2005, ujevn gass, gasspådrag
Four wheels move the body, two wheels move the soul!!
Re: VFR 800 2005, ujevn gass, gasspådrag
Starter med de siste spørsmålene dine.. En powercommander gir en annen informasjon til "hjernen" en hva den originale gir, på denne måten kan en bruke andre "maps" som gir rett blanding (ønskelig med feks annet eksosanlegg). Denne powercommander trenger ofte ikke info fra oksygen sensor, en sensor som kan minne om en tennplugg som er montert på svanehalsen (starten av eksosanlegget). Denne sensoren gir "hjernen" melding om hvor rik/mager blandingen er etter at den er brendt, så egentlig måler den varme.
Powercommander (eller andre merker med samme funksjon) omseiler altså "hjernen" på en måte, og som jeg nevnte er dette ønskelig når en har forandret på oppsettet sykkelen hadde originalt. MEN i ditt tilfelle ville jeg først funnet ut HVORFOR den ikke fungerer som den skal, og ut fra svaret sett om en powercommandor egentlig ville hjulpet på problemet.
Utlesing av datamaskin er her et godt hjelpemiddel, og er noe en kan gjøre selv. Lysende lampe betyr ingen feil, blinkende, ja da må en telle, og finne koden. (her er det sikkert noen som forteller deg fremgangsmåten til din sykkel).
Hvis det skulle vise seg at du ikke har feil i utlesingen, betyr ikke dette alltid at alt er ok, ofte er feilkoder en kode på defekt sensor osv, men ikke alltid vil den gi melding på mangel av vakuum osv. På baksiden av luftfilteret ditt har du vakuum slange til map sensoren, se etter at denne er tilkoblet.
Er starter valves synkronisert?
Få først svar på grunnen til problemet, og vurder deretter om powercommander er løsningen.
Powercommander (eller andre merker med samme funksjon) omseiler altså "hjernen" på en måte, og som jeg nevnte er dette ønskelig når en har forandret på oppsettet sykkelen hadde originalt. MEN i ditt tilfelle ville jeg først funnet ut HVORFOR den ikke fungerer som den skal, og ut fra svaret sett om en powercommandor egentlig ville hjulpet på problemet.
Utlesing av datamaskin er her et godt hjelpemiddel, og er noe en kan gjøre selv. Lysende lampe betyr ingen feil, blinkende, ja da må en telle, og finne koden. (her er det sikkert noen som forteller deg fremgangsmåten til din sykkel).
Hvis det skulle vise seg at du ikke har feil i utlesingen, betyr ikke dette alltid at alt er ok, ofte er feilkoder en kode på defekt sensor osv, men ikke alltid vil den gi melding på mangel av vakuum osv. På baksiden av luftfilteret ditt har du vakuum slange til map sensoren, se etter at denne er tilkoblet.
Er starter valves synkronisert?
Få først svar på grunnen til problemet, og vurder deretter om powercommander er løsningen.