Hadde flatt batteri her i dag (tror jeg i hvert fall, var ikke lyd i tenninga, fikk kun en såvidt synlig svak glød i en liten lampe), tok batteriet inn for å lade det.
Sist jeg ladet et batteri hadde jeg en lader som hadde "rødt lys / gult lys / grønt lys"-system; mye lettere å forholde seg til (selv om jeg er fargeblind). Ble det ikke grønt etter et døgn - adjøss...
I dag brukte jeg en ny lader som jeg aldri har brukt før (HB-5A12 - "no-name" kinesisk lader), men i bruksanvisninga står det at led 1 betyr at batteriet lades, og led 2 betyr at batteriet er fullt.
Jeg fikk lys i begge med en gang, og tenkte umiddelbart "Betyr dette at batteriet er ødelagt?" Det står ingenting i bruksanvisninga om betydningen av lys i begge led'ene, selv om det jo ikke er utenkelig at laderen kan finne på å lade et fullt batteri.
Noen som har erfaringer med lignende lader og kan hjelpe meg å finne ut om batteriet eventuelt er modent for skraphaugen? (Har dessverre ikke strøm-/spenningsmåler.)
Indikasjon på dødt batteri?
- wamporey
- Posts: 23
- Joined: 08 Aug 2013 12:33
- MC: Suzuki GSX 750 ES 1987
Aprilia RS50 Tuono 2005 - Location: Hammerfest
Indikasjon på dødt batteri?
♪ Bourne to be Wylde..! ♫
- wamporey
- Posts: 23
- Joined: 08 Aug 2013 12:33
- MC: Suzuki GSX 750 ES 1987
Aprilia RS50 Tuono 2005 - Location: Hammerfest
Re: Indikasjon på dødt batteri?
Fant heldigvis den gamle laderen og brukte den. ...Usikker på om det var gult eller grønt lys, men prøvde batteriet i kveld og fikk start
♪ Bourne to be Wylde..! ♫
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Indikasjon på dødt batteri?
Så rett og slett kina-laderen som ikke funket?
- wamporey
- Posts: 23
- Joined: 08 Aug 2013 12:33
- MC: Suzuki GSX 750 ES 1987
Aprilia RS50 Tuono 2005 - Location: Hammerfest
Re: Indikasjon på dødt batteri?
Vet ikke om det egentlig var noe feil med den første laderen jeg prøvde, men forvirrende indikatorlys gjorde meg nervøs
♪ Bourne to be Wylde..! ♫
Re: Indikasjon på dødt batteri?
Litt sent svar, men problemet du fikk er pga en innebygget sikkerhetsfunksjon i laderen. Hvis spenningen er veldig lav, og du kobler til batteriet, "tror" laderen at du har koblet til et 6 volt batteri, og dermed vil ikke ladingen starte. Noen ladere starter ikke hvis det er mindre en 10 volt. Selvsagt finnes det ladere som "merker" problemet, og lader fra bunn av, ofte da med anti krystall funksjon.
For å få en lader til å "tro" at batteriet har nok strøm til å starte en lading, må en få hjelp av et friskt 12v batteri.
En legger startkabler mellom pluss polene, og deretter minuspolene mellom batteriene, deretter kobler vi til laderen. Laderen vil ikke "se" dette som 2 batterier, men vil se det som 1 batteri med nok spenning. La dette stå en times tid å lade. Etter en time kobler du fra alt, kjenn da på batteriet at det ikke er veldig varmt, litt varmt har det lov å bli, men ikke glo varmt. Er det glo varm, må en kjøpe nytt batteri, er batteriet lunket eller kaldt, setter en nå på laderen på batteriet som trenger opplading, nå vil laderen "se" nok spenning på batteriet, og fortsette ladingen.
Flere tror at batteriene er døde, mens de egentlig bare har for lav spenning til at laderen starter opplading.
For å få en lader til å "tro" at batteriet har nok strøm til å starte en lading, må en få hjelp av et friskt 12v batteri.
En legger startkabler mellom pluss polene, og deretter minuspolene mellom batteriene, deretter kobler vi til laderen. Laderen vil ikke "se" dette som 2 batterier, men vil se det som 1 batteri med nok spenning. La dette stå en times tid å lade. Etter en time kobler du fra alt, kjenn da på batteriet at det ikke er veldig varmt, litt varmt har det lov å bli, men ikke glo varmt. Er det glo varm, må en kjøpe nytt batteri, er batteriet lunket eller kaldt, setter en nå på laderen på batteriet som trenger opplading, nå vil laderen "se" nok spenning på batteriet, og fortsette ladingen.
Flere tror at batteriene er døde, mens de egentlig bare har for lav spenning til at laderen starter opplading.