Turtall synker tregt når gassen slippes.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Dixxtry
Posts: 7
Joined: 24 Jul 2013 13:40
MC: 1987 Honda CBR 1000F
1991 (1992?) motor
Kjøpte den med byttet kam og effektanlegg.

Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by Dixxtry »

1987 CBR 1000F, med (fikk jeg oppgitt var) 1992 motor, byttet kam, effektanlegg.

Motor går helt fint, drar noe grønn-for-jæ**ig (etter min fersking-oppfatning) fra 5000rpm. "Null" drag under 3000rpm. Rakler litt, men fikk oppgitt at dette var registerkjedestrammeren (??). Ingen fusking, funker knall i mine ører. Bortsett fra, når jeg slipper opp gassen for å gire så holder turtallet seg like høyt eller litt høyere i et par sekunder før det relativt sakte går ned mot tomgang igjen. Det ser ut til å bli verre med høy temp på motoren. Og graaaadvis verre over tid...

Noen har sagt at det kan være falsk luft ifbm en gummi-moffe på gasseren. Teste med startgass. Andre har sagt noe om en del inni gasseren...

Noen tanker om dette?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by supermons »

Kamkjedestrammer er iallefall vanlig feil på disse, tipper den har den automatiske? Er det av den eldre manuelle typen kan du justere den selv. Har du automatisk kan du bytte denne til en manuell, eller til en ny automatisk (som sikkert kommer til å feile etterhvert denne også).

Teste etter falsk luft kan du jo kjapt sjekke før du eventuelt åpner noe. Greit å starte der.
Dixxtry
Posts: 7
Joined: 24 Jul 2013 13:40
MC: 1987 Honda CBR 1000F
1991 (1992?) motor
Kjøpte den med byttet kam og effektanlegg.

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by Dixxtry »

Ja, får få tak i startgass el.l. og teste... Takk for innspill.

Egentlig kunne jeg tenke meg å fått den original. Jeg trenger ikke alle de hestene nedi der... Sku helst hatt en Harley, men lommeboka taklet bare denne til et par tre titusener... Pussig at den sykkelen som er billigst har mer hester enn det meste annet. :-) Men å begynne å koste på denne sykkelen kroner er vel ikke det lureste... Om noen som har en original maken sykkel vil bytte så vær så god. Eventuelt så kan du få skru ut kammen og ta av effektanlegget og sette originalt på min... :D Men det er vel en helv**es jobb?
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by supermons »

Kamkjedestrammer er billig og lett fiks, samme med gummien også om den er problemet (bare litt kronglete å bytte). Da stiller du ihvertfall litt sterkere på byttefronten hvis den ikke har noen problemer.

Bytte kam blir nok litt mer arbeid ja (må åpne motor), men effektannlegget er bare å skru av/på hvis du kommer til alt uten å demontere noe annet. Er veldig lett om du bare har effektpotte, helannlegg tar litt lengre tid.
Dixxtry
Posts: 7
Joined: 24 Jul 2013 13:40
MC: 1987 Honda CBR 1000F
1991 (1992?) motor
Kjøpte den med byttet kam og effektanlegg.

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by Dixxtry »

Men er da noen som vet om et verksted/en privatperson som kunne tatt jobben nå i ferie og sommervarme, med å sjekke og mekke litt a? Uten at en blir flådd... :-)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by supermons »

Hvor i landet holder du til? Litt lettere med anbefalinger når vi vet det.
Dixxtry
Posts: 7
Joined: 24 Jul 2013 13:40
MC: 1987 Honda CBR 1000F
1991 (1992?) motor
Kjøpte den med byttet kam og effektanlegg.

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by Dixxtry »

Ahhh... Oslo-området, og nordøstover. Jessheim, Årnes, Kongsvinger. Men ikke fremmed for å kjøre et stykke.
User avatar
Bagger
Posts: 47
Joined: 10 Jul 2013 16:16
MC: Harley-Davidson Custom Bagger
Contact:

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by Bagger »

Tror du sliter med for mager blanding på lavt turtall registeret. Dette kom av følge med bytting til effekt anlegg.
Nå er ikke japanske sykkler min sterke side, men forgasseren virker nok likt på de fleste :)

Det spørs om du kan stille nåla, eller om du må bytte (spørs hvilken forgasser det er).
På noen er det slik at en kan stille nåla (her oppover) slik at en får rikere blanding, på andre må en bytte.

Hvis noen kan gi litt info om hvilken forgasser dette er snakk om, er det jo lettere å gi direkte råd.

Andre har mulighet til å justere "lavt turtall registeret" enten med å bytte "dyse" (på noen er dette rett og slett en skrue med et hull i) andre med å skrue inn eller ut på en justerings skrue.
Men jeg tror nok at motoren din får for mager blanding, og som en sikkert vett "kan" dette være skadelig pga temperaturen blir for høy.
Sykkelen vil også "gi" mer i turtalls registeret du synes den er lat (NULL etter dine ord :) ) grunnen er jo at den ikke får tilstrekkelig med bensin.
Dixxtry
Posts: 7
Joined: 24 Jul 2013 13:40
MC: 1987 Honda CBR 1000F
1991 (1992?) motor
Kjøpte den med byttet kam og effektanlegg.

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by Dixxtry »

Aaaahhhhh.... Thanx!!!

Ja, jeg vil helst ha bånndrag. Joda, morsomt å dra på av og til, men kjører mer som ei bestemor, og ønsker heller å slippe gire hele tiden (evt å ha høyt turtall hele tiden) for å f.eks. kunne dra på normalt ut av svinger. Vet at jeg har kjøpt "feil" sykkel for dette, siden denne er trimmet slik den er, men det var det eneste jeg hadde råd til i fjor.

Ja, det virker som motoren blir veldig lett for varm. Trodde at ved kjøring i by (lyskryss og stadige stopp) så skulle vannkjølinga med tilhørende vifte som starter ved høy temp klare å holde den under farlig temp, men virker som den på minutter går mot maks. Selv med maks nivå på kjølevæsken... Så kan hende du har rett i det.

Anbefales det å bruke autoriserte Honda-verksteder, eller duger de fleste sykkelverksteder til sånt som justering av gassere o.l.? Selv om jeg ikke vil legge all verdens kroner i denne sykkelen, frister det å investere i en ny gasser og få noen proffer til å montere og justere... Mener jeg så en ny gasser på nettet til under 3000,-... Kan det stemme? Jeg vet jo heller ikke nøyaktig hvilken motor som sitter i... Er det da vi må finne nummeret på motoren?

Newbie.
User avatar
Bagger
Posts: 47
Joined: 10 Jul 2013 16:16
MC: Harley-Davidson Custom Bagger
Contact:

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by Bagger »

Nå vil jo avkjølingen med vann hjelpe litt, slik som oljetemperaturen også gjør. Mitt poeng med varmeutviklingen var rettet mot varmen i forbrenningskammeret.
Nå skal jeg på ingen måte skremme deg, dette eksempelet er bare for å vise hva varme "kan" gjør.
Varmen i forbrenningskammeret kan bli så høy at den smelter stemelet, når en demonterer stemplet etterpå, ser det ut som om noen har lekt seg med en skjerebrenner.

Men tviler på tempen blir så høy med oppsettet du kjører med.
Forgasseren, eller rettere sagt forgasserene dine bør alle som har god kunnskap på motorsykkel teknikk og har utstyr kunne stille.
Når en har mer en en forgasser, må en også synkronisere disse, og som en sikkert forstår trenger en utstyr til dette også.

Hvis ønsket er at den skal stilles 99,9% helt perfekt, må den stilles med hjelp av benktest, dette er veldig dyr metode, og brukes mer til det profisjonnele markedet (pluss de som ikke bryr seg om utgiftene).
En kan uten bruk av benk stille inn forgasserene temmelig korrekt, og prisen vil være mye mye lavere.

Du sier at det selges et sett forgassere til under 3000 kroner, nå har jeg ingen kjennskaper til pris på deler til din sykkel, MEN dette forgasser setter er heller ikke instillt etter din sykkel.
Så med andre ord, hvis forgasserene dine er gode, er det ei heller noen grunn til å bytte.

En sier ofte at en "gir" mer bensin, men faktum er at den "tar" mer bensin. Bensin blandes med luft når luften går gjennom forgasseren.
For å øke farten på blandingen har forgasseren en venturi, altså er den trangere i midten av forgasseren, med å øke farten reduserer en trykket i undersiden av forgasseren, også kjent som Bernoulli effekten (ok, skal ikke gå så detaljert inn her,,,he he beklager)
Når stemplet går ned, og innsugsventilen åpnes, vil vakumet i sylinderen trekke til l seg luft, denne luften blandes altså med bensin. Her ser en at det er vakumet som "tar" blandingen, og ikke slik at vi gir noen blanding.

Når du har en annen kam, forandrer en tidspunktet ventilene åpnes og lukkes på, samt høyde på ventilløftet.
Ventilsete er det få som forandrer på, men tester viser gang på gang viktigheten her
(her blir det for meg veldig interresant, men det får vi ta i en annen tråd),

Du har et annet eksosanlegg en orginalt, noe som normalt tilsier at motstanden er mindre.
Når ønsket motstand er mindre, og også hjelpe suget (siden vi her snakker om mer en 1 sylinder).
Enkelt forklart: La oss si du har 4 svanehalser som enten går sammen til 2, eller med en "crossover" (slik som feks Harley har med sine 2 sylindere, disse 2 svanehalsene går til hver sin lydpotte, men før de kommer så langt, ligger det et rør som forbinder de to eksosanleggene)

Poenget er at når eksos skal ut av sylinderen vil den eksosen som allerede er på vei ut av eksosanlegget skape en sugeeffekt, noe som hjelper på tømming av sylinderen.
(Får å gå tilbake til HD, utrolig mange har problemer etter at de har montert 1:1 anlegg, altså 1 sylinder har et eksosrør, som ikke er i forbindelse med det andre.) Dette gir dessuten redusert effekt, men det sier seg jo selv, siden sylinderen da har større mulighet til at det et eksos i sylinderen etter at kamakslingen har stengt eksosventilen. Dette medfører at den nye blandingen av luft og bensin, da må blandes med skitten eksosluft, og bensin/luftblandingen da ikke lenger er gunnstig.

En kan også oppleve at luft kjørers frem og tilbake i forgasser, dette medfører altså 2 ganger så rik blanding som ønskelig.

Ja, det ble sikkert ikke et svar du ble så mye klokere av, men en annen viktig ting er jo at den får tilstrekkelig tilgang til luft.
Det jeg her mener er at du bør skjekke om du har rent luftfilter, og eller om du bør bytte til et mer åpent filter (K&N modell).

En enkel måte å teste dette på, er å ta ut filteret og ta en liten kjøretur (liten), da helst med varm motor. Slipp gassen og se om det er forandring.
Dixxtry
Posts: 7
Joined: 24 Jul 2013 13:40
MC: 1987 Honda CBR 1000F
1991 (1992?) motor
Kjøpte den med byttet kam og effektanlegg.

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by Dixxtry »

Det der forsto jeg faktisk det meste av. Hjertelig takk for info! :-)
Dixxtry
Posts: 7
Joined: 24 Jul 2013 13:40
MC: 1987 Honda CBR 1000F
1991 (1992?) motor
Kjøpte den med byttet kam og effektanlegg.

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by Dixxtry »

Da gjenstår det å finne et verksted som kan justere (og evt overhale?) gasser og litt småting... Siden det kanskje ikke er verdens dyreste operasjon så kanskje et autorisert Honda-verksted er tingen?

Med min flaks blir jeg da dagen etter stoppet av onkel og bedt om å vise sykkelen (pga støy), slik at jeg må bytte potte... så er det på an igjæn. For med original potte så må jo da gasseren justeres på nytt...

Kanskje jeg skulle montert originale potter samtidig som justert gasseren? (Vance & Hines potta er bare en enkel, originalt er det vel en potte på hver side...(?) )
User avatar
Bagger
Posts: 47
Joined: 10 Jul 2013 16:16
MC: Harley-Davidson Custom Bagger
Contact:

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by Bagger »

Du må justere forgasseren(e) etter eksosanlegget du vil bruke.

Du missforstod litt ang dette med eksosanlegg, du har 4:1 anlegg hvis jeg forstod deg riktig.
Altså at eksosen fra alle 4 sylindere går gjennom en og samme potte?

Det jeg mente var at en "negativ" metode (for å ta din sykkel som eksempel) da hadde vært å brukt 4 eksospotter UTEN forbindelse mellom 2 og 2 av de.
Altså uten crossover, og da med 2 eksospotter på hver side.

Hvis jeg forstod det riktig, har du nå 4:1, dette vil bety at utgående eksos vil ha innflydelse på neste sylinder som skal kvitte seg med eksos, en fordel altså, enten med 2:1 eller 4:1.
primera
Posts: 3
Joined: 27 Aug 2013 18:34
MC: cbr 1000 f

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by primera »

Her var det kompetanse på CBR 1000 F . Har en som rakler ganske bra i registerkjedet. Er det virkelig en liten jobb å fixe dette ?( Skifte strammer/strammehjul.) En
ikke-mekaniker påstod at det var en stor jobb å fixe dette og at motoren måtte deles !? Men det høres voldsomt ut. Kan man evt. bare overhøre raslingen og kjøre ? Det t skjer vel noe til slutt ?

Vil også gjerne få erfaringene når det gjelder skjelving i styret når en slipper det.
Skjelvingen akslererer hurtig i visse hastigheter mens det er rolig i andre. Dette gjelder diverse intervaller mellom 60 og 100. Det må ordnes. Dekka er ikke så gamle. Viser erfaringen at det stort sett skriver seg fra styrelager ? Stramme/bytte ? styrelager ? PÅ forhånd mange tusen takk for svar !
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Turtall synker tregt når gassen slippes.

Post by supermons »

Bytter du bare kamkjedestrammer kan du gjøre det uten å åpne toppen, bare et par skruer og litt justering. Ikke en stor jobb. Kan også åpne opp for å være sikker på at kamkjedet ikke hopper av når du bytter strammeren, da tar det litt lengre tid og er litt vanskeligere.

Den andre er jeg usikker på, på bil ville jeg tippet at felgene ikke var balansert.
Post Reply