Lurer på om noen vet ventil klaring på 1974-1976 bmw boxer på innsug og utblås ventilen
Takk <3
BMW R90/6 Ventil toleranse ?
- 700RR
- Posts: 374
- Joined: 10 Feb 2011 00:34
- MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt - Location: Frstad/Bergen
BMW R90/6 Ventil toleranse ?
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
- AJSm20
- Posts: 95
- Joined: 12 Oct 2006 12:45
- MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20 - Location: Trondheim
Re: BMW R90/6 Ventil toleranse ?
Innsug: 0,10 mm, eksos: 0,20 mm.
- 700RR
- Posts: 374
- Joined: 10 Feb 2011 00:34
- MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt - Location: Frstad/Bergen
Re: BMW R90/6 Ventil toleranse ?
tusen takk
kan jeg spørre hva er kilden til svaret
kan jeg spørre hva er kilden til svaret
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard
- AJSm20
- Posts: 95
- Joined: 12 Oct 2006 12:45
- MC: 2015 Honda NC750D Integra
1955 AJS model 20 - Location: Trondheim
Re: BMW R90/6 Ventil toleranse ?
Kilden er Clymer BMW R-series 1970-1994 Service Repair Maintenance manual. En blekke på nette 760 sider . Haynes Owners Workshop Manual BMW R-series 1970-1983 sier 0.15 og 0.20, men der mener jeg at de tar feil, og at det gjelder bare R80. På min egen 1984 BMW R100 brukte jeg 0.10 og 0.20. Hadde den sykkelen i 20 år så jeg kjente den ganske bra .
Det som skjer med BMW "airhead" boxere er at eksosventilen slår seg inn i ventilsetet, og klaringen blir trangere. Innsugsventilen er ikke så utsatt for dette. Dette skjer spesielt ved høye turtall, over ca. 5000 o/min ifølge en artikkel i Motorrad. Problemet arter seg slik at sykkelen etterhvert går ujevnt når den er kald, men OK når den er varm. Sylindrene utvider seg mer enn støtstengene når den er varm så klaringen øker altså. Når den går ujevnt i kald tilstand er det på tide å justere. Erfaringsmessig på de to BMW boxere jeg har hatt var det fra ca. 3000-5000 km avhengig av kjøring. Norske forhold 5000 km altså, Autobahn 3000.
Det som skjer med BMW "airhead" boxere er at eksosventilen slår seg inn i ventilsetet, og klaringen blir trangere. Innsugsventilen er ikke så utsatt for dette. Dette skjer spesielt ved høye turtall, over ca. 5000 o/min ifølge en artikkel i Motorrad. Problemet arter seg slik at sykkelen etterhvert går ujevnt når den er kald, men OK når den er varm. Sylindrene utvider seg mer enn støtstengene når den er varm så klaringen øker altså. Når den går ujevnt i kald tilstand er det på tide å justere. Erfaringsmessig på de to BMW boxere jeg har hatt var det fra ca. 3000-5000 km avhengig av kjøring. Norske forhold 5000 km altså, Autobahn 3000.
- 700RR
- Posts: 374
- Joined: 10 Feb 2011 00:34
- MC: :
-04 z750
-96 535 XV : Solgt
-05 CRF 450R : Solgt
-10 SMC RR : Solgt
-08 GSXR 600 : Solgt
-11 690 SMC : Solgt
-08 FS650e : Solgt - Location: Frstad/Bergen
Re: BMW R90/6 Ventil toleranse ?
tok deg for ordet og det ble 0,10 og 0,20
takk
takk
supermons wrote:de fleste går jo fra R til motard