Husaberg FE650, Wheelsize+mangellapp+biltilsynet

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Jrevheim
Posts: 10
Joined: 27 Nov 2011 11:45
MC: sykkelløs atm..

Husaberg FE650, Wheelsize+mangellapp+biltilsynet

Post by Jrevheim »

Hei, vurderer å kjøpe min bror's Husaberg FE650. 2005mod
Husa'en er blitt bygget om til SM av tidligere eier, og har 17'' hjul.
Den ble stoppet i tekninsk kontroll i fjor høst, og i stedet for å gå på visning hos biltilsyet så ble skilta bare levert inn for sesongen...
Har snakket me de, og det som står i mangellappen er at speedometer ikke er kalibrert(viser feil pga felgene) og at det er feil felg/dekk dimensjon iht. vognkortet.

Mitt spørsmål er som følger:
den prosedyren for å velge wheelsize på computeren, er det likt som på KTM EXC?
har lest på div forum om å kople fra en el-plugg under lykta og bla seg gjennom menyen og sette data for hjuldimmensjon. noen som har gjort dette på en 05 Husaberg FE650 og vet om det er samme opplegget?

Husaberg FS er vel levert med 17'' hjul fra fabrikk, så det bør vel ikke bli noe problem å få inn i vognkort? Kundebehandleren jeg snakket med på biltilsynet sa at jeg kansje trengte en bekreftelse fra produsent at denne typen ble levert med bpde 21 og 17. Noen som har måttet vise sykkelen for å få rett dimensjon ført inn i vognkort? =)

På tide å få sykkelen på veien, men får ikke ut skilt før dette er i orden..... [-X [-X

MVh JR.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Husaberg FE650, Wheelsize+mangellapp+biltilsynet

Post by supermons »

En her på jobben har en FS650, rimelig sikker på at den har 17" hjul orginalt, så det burde jo ikke være noe problem.

Sjekk med en forhandler, som Snellingen, så kan de sikkert hjelpe deg med både å justere speedometer og kanskje skaffe dokumentasjon.
User avatar
Jrevheim
Posts: 10
Joined: 27 Nov 2011 11:45
MC: sykkelløs atm..

Re: Husaberg FE650, Wheelsize+mangellapp+biltilsynet

Post by Jrevheim »

her er en link til prosedyre for en 2008 modell, men jeg ander ikke om speedoen er den samme.....

http://www.husaberg.org/forum/viewtopic ... 20&t=10136

Får vel bare prøve å se.....
User avatar
Jrevheim
Posts: 10
Joined: 27 Nov 2011 11:45
MC: sykkelløs atm..

Re: Husaberg FE650, Wheelsize+mangellapp+biltilsynet

Post by Jrevheim »

Da har jeg prøvd, men det funket ikke.. Kom meg innpå menyen, og WS blinket. Men da jeg skulle endre gerdiene medc+\- knappene så skjedde det ingenting.... :/ så her må nok endurofelger på mens den er på visning..... :(
User avatar
Jrevheim
Posts: 10
Joined: 27 Nov 2011 11:45
MC: sykkelløs atm..

Re: Husaberg FE650, Wheelsize+mangellapp+biltilsynet

Post by Jrevheim »

Snakket med morstad motor idag, og de sa at det gikk å kalibrere speedoen. Det som måtte gjøres var at + knapen måtte trykkes først, etter WS menyen kom opp. Det er et kjent problem at + knappen er dårlig, og ikke reagerer nårman trykker..
Men etter mye banning og trykking og atter trykking, kom jeg altså innpå og fikk endret WS til 17" hjul! Woooho, da var det bare å få seg time hos biltilsynet!! \:D/ :lol:
Post Reply