Anbefalinger av olje og bremsevæske?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Anbefalinger av olje og bremsevæske?

Post by Alas »

Som trådtittel sier trenger jeg både olje og bremsevæske til motorsykkelen min.

Trenger 10W40 delsyntetisk olje, sertifisert i henhold til JASO og alt det der. samt DOT4 bremsevæske.

Vet om greie priser på MOTUL og Castrol sine varianter, og tror vel egentlig at dette er helt greit, men tenkte jeg skulle høre om det var noen som hadde noen andre stalltips.

Steder de selger olje i Bergensområdet tas også imot med takk.

Når det gjelder bremsevæske er jeg litt mer clueless. Tvangstankehodet mitt vil egentlig ha samme merke på bremsevæske som på motorolje, men det er det ingen av de stedene jeg har vært som har. Fått tilbud om ENI og Motorex, sikkert bra greier, men det var det med merket da...

Samme her, tips om steder som selger slikt i Bergen tas imot med takk.

Eventuelt nettbutikker med fra utlandet med gode priser, norske nettbutikker priser seg dessverre ofte ut pga frakt...
Robin79
Posts: 64
Joined: 03 May 2012 18:44
MC: Yamaha YZF600 Thundercat 2000mod
Location: Frekhaug

Re: Anbefalinger av olje og bremsevæske?

Post by Robin79 »

Hvorfor skal du gå for en delsyntetisk olje forresten? Av hva jeg ser her så er sykkelen din en -08 model, og helt sikkert innkjørt for lenge siden? Jeg har en 2000mod sykkel, kjører på helsyntetisk Castrol Power1 GPS 4T, billig og grei olje, kjøpte online hos 24mx.no for 400,- med filter. Har selv oljeskift intervaller på 10000km. Ellers har jeg også kjøpt Yamaha sin egen olje som de selger ute i Åsane, kjempe god den også. Tror ikke det spiller så stor rolle bare oljen har de egenskaper du er ute etter.

DOT4 bremse veske er DOT4, ikke noe hokus pokus her, bare sørg for å få ut all gammel bremseveske. Alternativet om du vil ha en bedre veske er å bytte til DOT5.1, men det krever en hel del arbeid, som grundig rengjøring av hvær komponent, sykt viktig at det ikke finnes ett snev av DOT4 igjen i systemet, for det vil ha fatale følger for bremsesystemet.
-X- -98 Yamaha XJ600 Diversion
Nå: 2000, Yamaha YZF600 Thundercat
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Anbefalinger av olje og bremsevæske?

Post by Alas »

Hvorfor delsyntetisk, tja, ikke noen annen grunn enn at det er det jeg har kjørt på tidligere, samt at den er en del billigere enn helsyntetisk. Får 4 liter Motul delsyntetisk for vel 430,-, men fullsyntetisk koster ca 750,- pluss minus.

Castrol Power 1 GPS er forøvrig en delsyntetisk olje, Power 1 Racing er helsyntetisk, Sankket med en kollega idag og han mente helsyntetisk var veien å gå, hans erfaring var at motorer som gikk på helsyntetisk olje generelt ble slitt mindre og var "renere". Dessuten så ligger vel både clutch og girkasse i samme oljen så det gjør vel ingenting å bruke helsyntetisk så det blir nok helsyntetisk 10W-40 olje. Jeg får se hva som finnes å få tak i.

DOT 4 bremsevæske er selvsagt, hvis merke spiller mindre rolle er det jo bare å kjøre på da egentlig.
User avatar
bzzlink
Posts: 161
Joined: 24 Apr 2011 14:14
MC: 848 EVO, 2011mod.
Location: Oslo
Contact:

Re: Anbefalinger av olje og bremsevæske?

Post by bzzlink »

Jeg kjøpte akkurat olje herfra
http://billigbilpleie.no/category/mc-scooter-5906/

OK priser, og kjapp levering (3 dager) De sender ifra Danmark, så husk å legg til moms og 129,- i postens gebyr (ved bestilling under 1000,-) men de kom alikevel bra ut i pris!
24 hours a day, 24 beers in a case. - Coincidence!?
Post Reply