Turtall og dreving

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Petter
Posts: 36
Joined: 09 Aug 2005 15:09
Location: Trøndelag

Turtall og dreving

Post by Petter »

Hei, jeg lurer på om det er noe "lurt/lar seg gjøre" å senke turtallet i en gitt hastighet bare ved å bytte bakdrev?

Når jeg ligger i ca.100km/t i 5. gir, har motoren ca. 3800rpm, men jeg kunne ha tenkt meg at den lå på ca. 3000rpm.

Er det noen som har noen erfaring her?
(Det er nok 'pulver i børsa', selv rundt 3000rpm)
Mvh
Petter
Honda CBX 1000
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Mindre bakdrev, så oppnår du dette.
Image
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

ved å dreve om så forandrer du hk ut på hjulet, du forandrer også aksen til sykkelen.
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Forandrer ikke HK med dreving, momentet på bakhjulet derimot... :wink: Men riktig som sagt, du kommer jo til å miste noe aks.
Kan også vurdere å bytte til større fordrev, gir midre slitasje.
FZR 1000 '91
User avatar
Petter
Posts: 36
Joined: 09 Aug 2005 15:09
Location: Trøndelag

Post by Petter »

Akkurat det med aks'n er ikke så viktig, blir litt mindre "stress" når motoren maler rundt i 3000rpm, regner med at forbruke vil synke bitte litt også, eller hva.

Dette blir ikke aktuellt å prøve før jeg skal bytte kjedesett, men finnes det ikke noen formler som man kan bruke til å bergne ønsket effekt.
Tenker da på f.eks. Hva blir effekten av å sette på et bakdrev med f.eks 4 tenner mindre, eller om man setter på 1-2 tenner mere på framdrevet.
(Blir fort trangt på framdrevet)

Bør da gå ann å beregne dette på en folkelig måte.
Mvh
Petter
Honda CBX 1000
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Siden det er omkretsen på drevene som er interessant her, så er det enklere enn du tror. Avstanden mellom tennene er konstant, så vi kan anta at et tannhjul med 30 drev har dobbelt så stor omkrets som ett med 15.

Mao så vil du f.eks. øke farten ved konstant turtall med 1/16 hvis du øker fra 16 til 17 tenner foran, osv. Motsatt bak selvfølgelig.

Skal du forandre på begge drevene kan du alternativt bruke drevingen som en brøk. Du har f.eks. 16/46 utveksling nå som gir den hastigheten ved gitt turtall i et gir, men ved å øke telleren og senke nevneren så blir forandringen i fart lik forandringen i verdien av brøken.

Ikke storgrublet på dette, men tror jeg har rett ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Petter wrote:Akkurat det med aks'n er ikke så viktig, blir litt mindre "stress" når motoren maler rundt i 3000rpm, regner med at forbruke vil synke bitte litt også, eller hva.

Dette blir ikke aktuellt å prøve før jeg skal bytte kjedesett, men finnes det ikke noen formler som man kan bruke til å bergne ønsket effekt.
Tenker da på f.eks. Hva blir effekten av å sette på et bakdrev med f.eks 4 tenner mindre, eller om man setter på 1-2 tenner mere på framdrevet.
(Blir fort trangt på framdrevet)

Bør da gå ann å beregne dette på en folkelig måte.
Hm, dette har vi diskutert før på et annet forum. Må vel forklare dette her og da. Effekten endrer seg ikke om en drever om.

Du vil nok ikke få en effektøkning på grunn av drevskifte. Utveksling og hestekrefter er TO helt forskjellige ting.

Hvor oppstår hestene fra da? Energi verken kan oppstå eller forsvinne, men kun kan omvandles fra en energiform til en annen. (termodynamikkens første hovedsetning.)

Grunnen til av det er mindre effekt på bakhjulet enn i motoren er ganske enkelt at friksjon i kjede/derv, gear osv stjeler effekt fra motoren.

Definisjon:

En HK er 75 kgm/sek ): kontinuerlig. En gjennomsnittshest skal altså kunne heve 75 kg en meter opp hvert sekund kontinuerlig.

1 hestekreft skal kunne trekke en last på 75 kg 1 meter rett opp på 1 sekund, ca 735,75 watt. ((75 *9,81)/1)

Hvis din mc, original greier dette. (teroretisk) så greier den ikke dette på samme tid (1 sec) om du drever ned. Den vil løfte mer enn 75 kg, men på lengre tid..


Si at din mc etter omdreving løfter 90 kg på 1,2 sec har du ca samme effekt ((90*9,81)/1,2) = 735,75 watt.


Du vil mao ikke få en eneste hest i utbytte ved drevskifte.

skjønner?

Men å regne ut det du ønsker å oppnå er vel mulig, men da må jeg nug tenke litt. Hva er utvekslingen på din mc i siste gir?
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

og hvilke drev står på den nå?
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Keihin wrote:Siden det er omkretsen på drevene som er interessant her, så er det enklere enn du tror. Avstanden mellom tennene er konstant, så vi kan anta at et tannhjul med 30 drev har dobbelt så stor omkrets som ett med 15.

Mao så vil du f.eks. øke farten ved konstant turtall med 1/16 hvis du øker fra 16 til 17 tenner foran, osv. Motsatt bak selvfølgelig.

Skal du forandre på begge drevene kan du alternativt bruke drevingen som en brøk. Du har f.eks. 16/46 utveksling nå som gir den hastigheten ved gitt turtall i et gir, men ved å øke telleren og senke nevneren så blir forandringen i fart lik forandringen i verdien av brøken.

Ikke storgrublet på dette, men tror jeg har rett ;)
Det trenger ikke gjøres vanskleligere enn dette. Det du bør tenke på er at du i værste fall må ha lengre kjede om du øker dimmen på begge drevene/øker dimmen masse på ett drev.

edit:
Slenger med et lite eksempel. Funker ikke å kopiere fra Excel sånn helt uten videre, så du får bruke litt fantasi for å få tabellen til å stemme ;)

Fordrev___Bakdrev__Utveksling____Turtall
13__________47______3,61________3800
14__________47______3,35________3528
15__________47______3,13________3293
16__________47______2,93________3087
17__________47______2,76________2905
Last edited by Bånn Gæs on 07 Sep 2005 23:13, edited 1 time in total.
FZR 1000 '91
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Jo, men hvis du skal REGNE ut for mye du må ned/opp på tannhjulstørrelse må en vel vite div ting.. bla a gear ratioen (?)
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Trenger bare vite ratioen på "final drive'n" som i dette tilfellet er forholdet mellom tenner på fordrev vs bakdrev.. Girkassa er jo i stor grad intakt etter drevskift :P

edit,,, igjen.
Så at jeg redigerte mens du skrev Adoniz. Der har du regneeksemeplet.
Hvis Petter vil være så elskverdig å finne ut hvilke drev som står idag og bestemmer seg for hvilke drev han vil forandre er det en smal sak å finne en grei kombinasjon. Problemet for oss nå er at det gjerne er en drøss forskjellige drevkombinasjoner som kan gi den nedgiringen han ønsker :roll:
FZR 1000 '91
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

plz explain.

Først må du jo vite forrholdet mellom gearkassen i 5 gear og veiva?

Også mellom de to drevene? og dessuten størrelsen på felg og dekk?`


Du må jo ha med fart på dekket (eller antall runder på hjulet med gitt dekk) for å kunne regne ut hvor fort framdrever gå ved feks 100 kmt. Også for å finne ut hvor fort motoren går må en jo igjen vite ratioen i gearet?
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Trenger jo ikke det :shock:
Utvekslingen i dekk,veiv, girkasse osv, osv er jo konstant før og etter drevskift. De eneste komponentene som påvirker utvekslingen er de/det drev(ene) du skifter. Dermed kan jeg si at hvis jeg dobler utvekslignen v.hj av drevene vil nødvendigvis turtallet dobles. Alle utveksligsforhold er faktorer i turtall vs rpm på bakhjulet-> Hvis en faktor dobles, dobles resultatet.
2x2x2x2x2=32
2x2x4x2x2=64

Ergo, jeg kan se bort i fra alle konstantene og konsentrere meg om det som forandres.
Forklaring til tabellen:
Utvekslingen er basic, Bakdrev/fordrev->Fordrevet gjør flere rpm enn bakdrevet.
Turtallet (3800) valgte jeg bare, men man må være klar over at alle turtallene gjelder for samme fart i samme gir.
Beregningen er Turtall n = (Turtall n-1)/(Utveksling n-1) * Utveksling n
FZR 1000 '91
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

hm,. selvsagt.

:)

YEppersiyeppers. :)
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

He-he, ikke så enkelt å forklare serru :oops: :wink:
Siste forsøk:
Du trenger ikke regne ut alt som skjer i gearkassa og bak til hjulet. Han har kjørt i 100 og registret at turtallet er 3800 rpm, ferdig arbeid, da er ALT regnet med, fra rulla til asfalten ;)
Han vil senke turtallet med ca 25% -> utvekslingen må endres tilsvarende.
Du trenger ikke vite farten på noenting, går bare ut fra forhold.
FZR 1000 '91
Post Reply