Kan en MC kjøres kun på ladestrøm?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Kan en MC kjøres kun på ladestrøm?

Post by Alas »

Idag på vei til jobb opplevde jeg at det digitale speedometeret på DRZ'en min begynte å fuske, det vil si det blinket og virket ikke helt etter hensikten. Når jeg dro sykkelen ut på girene så ble det plutselig liv i speedo'en.

Videre så var det litt mindre lys i blinklys enn det jeg er vant med. Men sykkelen gikk, når jeg kom meg på jobb så så jeg at hovedlyset var endel svakere enn vanlig og at det "hoppet" litt i takt med turtallet. Idet jeg slår av sykkelen er den dau, ikke noe liv.

Mitt resonnement er da at det ikke er kontakt på batteriet. Det er jo tydelig at den lader, ellers hadde jeg vel ikke fått kjørt videre, tror jeg, det at speedometeret virker på nokså høye turtall stemmer vel og overens med den teorien, samt at hovedlyset hoppet litt i takt med turtallet.

Batteriet var nytt i fjor og jeg har ikke hatt noen problemer med det iår, startet fint imorges gjorde den og.

Hvis en sikring ryker så skal vel hele sykkelen bare dø, eller tar jeg feil? Men samtidig så bryter en jo kretsen hvis det ikke er kontakt på batteriet.....

Så spørsmålet er vel, kan en motor fortsette å svive, med en brutt kobling på batteriet og drives kun av ladestrøm?

Jeg skal jo selvsagt sjekke dette senere idag, men det er nå greit å kanskje få noen pekepinner fra kyndige forumfolk.
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Kan en MC kjøres kun på ladestrøm?

Post by Onsløv »

Det enkle svaret er vel ja :-D
Så lenge sykkelen lader, så er det strøm; men spørs hvor mye dynamoen tåler å holde liv i alle ting. Den har jo en max strøm å levere, i tillegg til å kanskje lade batteriet for fullt?

Batteriet har ikke fått seg en knekk i vinter?

Om det er helt dødt nå, får du neppe start på den før batteriet er oppladet igjen.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Kan en MC kjøres kun på ladestrøm?

Post by supermons »

Tror nok en bil er lettere og mer behagelig å kjøre på kun ladestrøm enn en motorsykkel. Har også merket at lys og alt elektrisk ikke er helt i hundre hvis sykkelen er trillet igang og batteriet er så som så..
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Kan en MC kjøres kun på ladestrøm?

Post by Alas »

Batteriet har vært lagret inne i vinter og med jevnlig lading, har brent meg på det før, og DRZ-batterier er dyre greier... Hadde ingen problemer med å starte idag og feilen kom helt plutselig.

Ellers har sykkelen startet fint og greit i hele år, ingen problemer i det hele tatt. Jeg lurer på om ene polen kan ha hoppet av batteriet, det er jo bare en skrue med et mothold som sikrer kontakt. En DRZ rister jo fælt også, så det kan jo ha noe å si.

Jeg får skru av senere idag og sjekke, eventuelt lade batteriet i samme slengen.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Kan en MC kjøres kun på ladestrøm?

Post by RH racing »

ja, den går på kun ladespenning. sykkelen tapper jo ikke batteriet ved kjøring. du går jo ikke tom etter kjørt x antall mil. dynamoen lader opp batteriet som igjen gir strøm til forbrukere + har oppgave å gi startstrøm.
en sykkel med injection klarer man ikke å dytte igang ved helt tomt batteri, mens en med gassere kan du klarer om den slår lett over på pluggene. men ikke alle. At den lyser svakere ved lavt turtal vil tyde på lav ladespenning eller def regulator. Def regulator kan gjøre så ladelampen ikke slutter å lyse, og da lader heller ikke sykkelen. men på mange kjøretøy kan man ruse opp motoren slik at den slutter å lyse, for så å lade litt.

Anbefaller deg å lade opp batteriet til fullt, og mål så ladingen på batteriet. både med og uten forbrukere. (lys + evt hva annet du bruker under kjøring)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Kan en MC kjøres kun på ladestrøm?

Post by Alas »

Problem løst så langt, var en gåen sikring. Kanskje et overslag i fuktigheten, glemte å ha regntrekket på den inatt så det kan være synderen.

Den virker ihvertfall nå, får håpe den virker når jeg skal hjem senere idag og. Også får jeg ta en nøye kikk på ledninger og se om det er noen som er gnagd hull på
Post Reply