Effektanlegg.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Måtte ut og sjekke i vognkortet til Panter'n. Fant ikke noe om støy eller dBa eller b eller no. siden Panther'n er bruktimportert måtte den godkjennes av gutta på Sluppen (Biltilsynet). Og de krevde støytest/attest fra F.eks. Veritas på at sykkelen ikke bråket mer enn forskriften. Har derfor papir på at den bråker innafor forskriftens grenser og mener bestemt at det var 103 dBa. Uansett holdt Panteren støygrensen sånn akkurat og fikk dermed vognkort. Har ikke kopi av attesten liggende sammen med vognkortet, men det får heller være siden det ikke står noe om hvor mye den støyer i vognkortet heller.
Men det er helt riktig at har du en støytest fra Veritas eller en annen godkjent instans som viser at anlegget er innenfor forskriftens grenser, vil du kunne få dette godkjent, selv om det er høyere enn det sykkelen er godkjent for i utgangspunktet. Selv om sykkelen er typegodkjent vil en slik endring være lovlig så lenge den er innenfor forskriftenes krav. Vanligvis er det nok at du viser attesten på Biltilsynet og har med kopi sammen med vognkortet når du er ute og kjører.
Enkelte onkler har jo en forkjærlighet for å stoppe sykler med masse lyd, og jeg tror nok det er flere som etterhvert har fått attest på at sykkelen under lydtesten holdt forskriftens krav, men at det anlegget ble fjernet rimelig fort etterpå. I attesten står det jo ikke hvilket anlegg det er, eller bilde av sykkelen med godkjent anlegg :roll:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Post Reply