Kor får man tak i billige MC- kjeder

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
dhotle
Posts: 18
Joined: 29 Apr 2005 08:27
Location: Hardanger

Kor får man tak i billige MC- kjeder

Post by dhotle »

Har fått knakkelyd i kjede mitt pga det er strekt, da er det vel ikkje noe annet å gjøre enn å kjøpe nytt.?? Det har kunn gått 8000km

Er det noen som veit om plasser der man får tak i sikklige billige (og kansje enda billigere) kjeder. Det skal passe på ein aprilia classic 125.

Takker for hjelp
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Flyttet denne jeg. Vil bare tilføye at du burde bytte hele pakka. Drev for/bak + kjede i samme slengen. Vanlig pris er vel rundt 1000-lappen en plass, hvertfall hva jeg har betalt for til en 250 og en 650. Originalt koster litt mer, men bare spør hos en mc forhandler så burde de ha flere alternativer forhåpentligvis.
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

vel, kjedesett på storsykkler ligger fra 1300 og opp til ca 2000. Men på en liten 125 koster det vel ikke rare greiene,. 7-800 tenker jeg.

Som gixxer sier bør/må du bytte alle deler i kjededriften. De tilpasses jo hverandre ettersom det blir slitt..
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

:lol: Da slapp jeg faktisk litt billig i Danmark, kosta meg en høvding for drev og et O-ring kjede som kunne stått på en bulldozer til Panther'n.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
dhotle
Posts: 18
Joined: 29 Apr 2005 08:27
Location: Hardanger

Post by dhotle »

Etter nærmere titting :shock: så fant eg ut at det ikkje var noe lyd i kjedet og det kommer sikkert til å vare 8000km til. Men deler fra eine hjullageret er kommet ut så det låser seg og lager masse rare lyder...
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Høres ut som om at du kanskje tar av det hjulet og plukker ut de løse bitene :? Kanskje du bytter til noen biter som ikke er fullt så løse :wink:
Forbasket lite trievlig å bli stående med et bakhjul som i beste fall vingler, i verste fall står i tusen stein :cry:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Betalte 1600 for kjede og drevsett med ekstra framdrev. Tror jeg bruker samme som aprilia classic.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
dhotle
Posts: 18
Joined: 29 Apr 2005 08:27
Location: Hardanger

Post by dhotle »

Det som står på var betalt 1400kr for, synest at det var rart at det var utslitt etter kun 7000-8000km, har jo kjørt fint (mye pendling til skole). Men det varer nok mange tusen km til.

Får finne meg ein måte å heise opp sykkelen slik at eg får av bakhjulet, så er det vel lurt å skifte alle lagera (trur at det er tre).
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Så kan det være smart å sjekke at akselen er rett. En bøyd aksel knekker lagrene fort.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
dhotle
Posts: 18
Joined: 29 Apr 2005 08:27
Location: Hardanger

Post by dhotle »

Det er sikkert lurt å sjekke, hva er ca levetid til hjullager da? Denne er gått 20 000 km.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Kommer an på hvordan sykkelen er kjørt, og hvor godt smurt den er.
Har du sentralstøtte på sykkelen? I tilfelle er det greit å få av bakhjulet. Bare å sette den opp på sentral/hovedstøtta og bikke sykkeln forover. Med ei depotstøtte er det jo veldig greit.
En måte er også lage seg til med en jekk under opplagringa til baksvingen, men da må du være sikker på sykkelen er sikra mot velt.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
dhotle
Posts: 18
Joined: 29 Apr 2005 08:27
Location: Hardanger

Post by dhotle »

Kommer an på hvordan sykkelen er kjørt, og hvor godt smurt den er.
Skal man smøre hjullagra da? Har levetida på hjulagra noe å si åssen man kjører sykkelen når den kun har vert brukt på asfalt.
dhotle
Posts: 18
Joined: 29 Apr 2005 08:27
Location: Hardanger

Post by dhotle »

Kommer an på hvordan sykkelen er kjørt, og hvor godt smurt den er.
Skal man smøre hjullagra da? Har levetida på hjulagra noe å si åssen man kjører sykkelen når den kun har vert brukt på asfalt.

Det er ein customsykkel, så det er vel vanskelig å sette jekk under baksvingen. Tenkte å heise opp firsøyleren på bilverkstedet og kjøre sykkelen midt under, senke den ned litt og bitte tau i sykkelen og så kjøre bukken heilt opp.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Alle lagre må smøres. Bruker å smøre inn bakakselen med grease før jeg setter den inn. Lukkede kulelagre trenger i utgangspunktet ikke å smøres, men du kan regne med at veistøv trenger inn i bakakselen og uten smøring blir dette støvet til slipemiddel :cry:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Åpne lagre må pakkes om med jevne mellomrom. Dette fordi ¨fettet som ligger i lageret blir forurenset. Da fjerner man gammelt fett og gjør skikkelig rent, inspiserer lageret for å se at det er OK, og setter det inn med nytt fett. Jeg pleier å bruke propellakselfett, men det vanligste er vel kanskje universalfett.

Lukkede lagre er det ikke godt å få gjort noe med annet enn å sjekke at de virker som de skal. Altså at lageret går jevnt og fint rundt når man snurrer på det. Stikk fingeren inn i lageret og vri. Kjenner du det lugger eller går ujevnt er det på tide med nytt lager.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply