Dreving Duc 750ss

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Dreving Duc 750ss

Post by Desmo-Dude »

Har en 97/98 Duc 750ss,og synes kanskje den er litt "slapp".Fikk et tips om å bytte til 14 drev forran...sitter originalt 15 drev på.Har dette noe spesiell effekt?
User avatar
Mort
Posts: 12
Joined: 06 Aug 2005 20:14
Location: Bærum

Post by Mort »

Du vil vel få litt lavere toppfart og litt bedre aks
mye nedlegg er mye moro
mil0
Posts: 410
Joined: 26 Apr 2005 14:10
Location: Rogaland - Karmøy
Contact:

Post by mil0 »

Garantert. Aksen vil bli enda heftigere. Du kan jo gå ned til 13 også men da bør du passe litt på i forbikjøringer.. :)
Yamaha Neos -

X
Rieju RS2 Matrix 2003
Rieju RS2 Matrix 2005
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Holder i masser med én tann på en slik sykkel. Er ikke snakk om moped vettu :wink:
User avatar
Guido Brasletti
Posts: 108
Joined: 19 May 2005 00:03

Post by Guido Brasletti »

Med 14 tenner foran synker toppfarta fra ca 200 til ca 185 km/h (ekte fart, ikke på klokka...) Aksen blir tilsvarende raskere...

Mindre enn 14 kan du ikke bruke, da subber kjedet nedi svingarmen.
14 tenner foran øker også slitasjen på kjedet litt, så du må regne med å bytte kjede litt oftere.

Alternativet er å gå opp to eller tre tenner bak, men det er dyrere drev og du må ha lengre kjede også...
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...
Image
Pollti

Post by Pollti »

Da jeg hadde SS750 prøvde jeg å dreve om både foran og bak. Dette var så til de grader mislykket at det holdt med en 3 km tur før det var å skifte fordrev til bake til orginal. Dønn mislykket det og. Til slutt så ble det ble orginalt bakdrev og ned 1 tann foran.
Etter min mening er denne modellen tilnærmet umulig å kjøre før den har fått temperatur i motor/dekk/bremser. Den ble ikke så noe bedre ved småkjøring av omdrevinga. Toppfarten prøvde jeg aldri etter dette men før omdreving så klarte den 205 på speedometeret.
Når du blir lei rykk og napp så kjøp deg noe annet til lokalkjøring og la Ducatien vente i garasjen til du skal på tur.
User avatar
dammed
Posts: 38
Joined: 28 Aug 2005 02:33
Location: Sarpsborg

Post by dammed »

vet ikke hvordan dere mener men i norge er nesten ingen vits med en sykkel som går fortere enn 150 km/t, så jeg ville drevet den om til aks, sånn at den har en utrolig akselerasjon og lav toppfart, siden man vil aldri ha nytte av en toppfart på 200 km/t... :wink:
Toyota Celica T23

x Honda SFX 82ccm
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Sett på 5 tenners drev foran :lol: Bra wheelie hoj da :lol:
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

dammed wrote:vet ikke hvordan dere mener men i norge er nesten ingen vits med en sykkel som går fortere enn 150 km/t, så jeg ville drevet den om til aks, sånn at den har en utrolig akselerasjon og lav toppfart, siden man vil aldri ha nytte av en toppfart på 200 km/t... :wink:
hvis jeg drever min Ducati til 150 blir den ikke kjørbar i vanlig trafikk.

Å velge dreving på tung sykkel krever endel erfaring med tung sykkel
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

Å dreve ned er vell og bra for aksen. men det merkes også fort på turing turtallet. drever man for mye ned vil den ha for høyt turtall på langkjøring og vill bli mer stresset å kjøre. Dete er jo veldig individuelt for vær sykkel da ettersom jeg har et turing turtall på 2800 o.min :twisted:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

En jeg kjenner,som har en 916, valgte å sette på drev med en tann mindre. Dette ble gjort da han skulle skifte hele kjedegangen ettersom den var slitt. Det gikk ikke lenge før han hadde satt på igjen nytt framdrev med standard tanning. Han likte dårlig hvordan sykkelen oppførte seg. Utgangspunktet for eksperimentet var at han syns sykkelen var for høyt giret. 6. gir var bare en vits her i landet,mente han. I hvertfall i tilnærmet lovlige hastigheter (Fartsgrensa + moms). Ville bare nevne det.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Jeg droppa å rote og eksperimentere med drev.Nå går jeg heller med planer om å kjøpe meg ny sykkel.Frister veldig med en 748.Noen som har noe erfaring/info?Er en 750ss og 748 som natt og dag?Hva er forskjellene på SPS,E og S?
User avatar
Guido Brasletti
Posts: 108
Joined: 19 May 2005 00:03

Post by Guido Brasletti »

Desmo-Dude wrote:Er en 750ss og 748 som natt og dag?
Ja. Det er to sykler i hver sin ende av skalaen:
2V kontra 4V
luftavkjøling kontra vannavkjøling
Våtklutch kontra tørrklutch
sport kontra racing
etc.

Total forskjellig ramme, forgaffel og baksving/fjæring, sittestilling ,utseende osv.

De har vel strengt tatt bare "fornavnet" og antall sylindre felles...

Desmo-Dude wrote:Hva er forskjellene på SPS,E og S?
Dette kan vel rerell alt om? :)
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...
Image
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Guido Brasletti wrote:
Desmo-Dude wrote:Hva er forskjellene på SPS,E og S?
Dette kan vel rerell alt om? :)
Nja. Inte direkt, men jag kan kopiera in ett inlägg jag skrev på bike.no nyligen (med några rättningar - måste uppdatera min post på bike också):

Dessa är de jag kommer på direkt (finns andra varianter också, en del tror jag var specifika för USA, som "Mono", som troligen bara är en BP/E eller S med monoposto):

748 BP, eller BIP, eller "Biposto"
748 SP
748 SPS
748 E (eller bara 748)
748 S
748 R

E, S, och R är de "nyaste" varianterna av 748 och kom 2000. Dessa har alla (silver)grå färg på ram och fälgar. Tidigare modeller har guldfärgade ramar och fälgar.

E är "snikmodellen". Den har de billigaste fjädringskomponenterna (Sachsdämpare bak, inget TiN-belägg på framgaffeln osv), de gamla 3-ekrade Brembo-fälgarna, den saknar snabbskruvar till kåporna, inga snabbfästen till bränsleslangarna och ingen justerbar gaffelvinkel...

S är en fortsättning av BP (med några små tillägg kanske). Man kunde inte längre kalla modellen för Biposto, eftersom det bara betyder "2-säter". E som också som biposto, och S kunde man få antingen som biposto eller monoposto.

SP (Sport Production), och dess efterföljare SPS (Sport Production Special), har mer effekt, och beroende på årsmodell - Öhlinsdämpare bak, Öhlins styrdämpare fram, gjutjärnsskivor och säkert en del annat. SPS eratte SP runt 98 tror jag.

År 2000 ersattes SPS av R, som hade en del nya detaljer, bla nytt insprut och ny luftburk. Ska du köpa en R, satsa på en 2001 eller nyare, då fick den Öhlins fram.

S och R har de 5-ekrade Marchesini-fälgarna. SP/SPS/R har en lättare bakram (i alu), som man nog måste byta om man vill sätta på biposto och ta passagerare.
Post Reply