Lugging når jeg kjører(endunker firetakter)
Lugging når jeg kjører(endunker firetakter)
Hadde akkurat samme problem med min gamle 250 som også var endunk firetakt. Jeg har sjekka kjedet om det har punktstrekk, men neida. Helt i orden. Jeg har fått beskjed om at det skal være 5-7cm slakke på disse syklene grunnet myk og lang fjæring, og da har jeg det slik. Prøvde meg på 3cm på 250'n men fikk punktstrekk med én gang og da er kjedet herpa. Vel, det har seg slik at når jeg kjører på konstant turtall så lugger det når jeg kjører så man får et lite rykk og man føler et lite hopp på en måte. Merker det mye mer på lave turtall uten at jeg tror det har noe med saken å gjøre. Jeg bare lurer på hva dette fenomenet kan være ?
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
Jeg hadde et enkelttilfelle som var akkurat som du beskriver nå med min CBR.
Har ikke merka noe siden, eller funnet ut hva som var galt.
Problemet må jo ligge mellom motoren o veien et sted, hvis du ikke hører noen endring i turtallet.
Girkasse, tannhjul, kjede?
Kan det være et litt slitt tannhjul et sted?
Har ikke merka noe siden, eller funnet ut hva som var galt.
Problemet må jo ligge mellom motoren o veien et sted, hvis du ikke hører noen endring i turtallet.
Girkasse, tannhjul, kjede?
Kan det være et litt slitt tannhjul et sted?
Har sikkert ikke noe med saken å gjøre, men har du sjekka slakken i baksvingen? Løs baksving kan gi rykking i biken. Slik var det ihvertfall på Gamle Blå før jeg skifta lagrene.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Lugging behøver ikke komme fra lagrene i baksving. Heller ikke fra feil i gearkasse. Den er konstruksjonsbetinget. En sylinder gir ikke så jevn kraftstrøm som 3 eller 4. Twin'er er også plaget med "tygging". Det er vel ikke en singel eller twin som har tungt nok svinghjul til å unngå dette fenomenet. For de skal jo akselrere fort....... DR-Z'en min lugger også på lave turtall,og det har den gjort hele tiden. Nei, det er manglende svinghjulsmasse som er "största boven i dramat".
Last edited by Desmo on 06 Aug 2005 14:01, edited 1 time in total.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo
Ja, sikkert et godt poeng. Men burde ikke da problemet vært der hele tiden? Denne luggingen Gixxer skriver om har vel oppstått nå i senere tid hvis jeg har forstått det riktig. Konstruksjonsbetinget lugging bør være tilstede fra sykkelen er ny. Men det kan være løs baksving som forsterker den konstruksjonsbetingede luggingen. Uansett en lett oppgave å sjekke tilstanden til lagrene i baksvingen.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Nei, jeg veit jo egentlig ikke jeg heller, men antok at dette hadde kommet/blitt værre nå siden han skriver om det nå. Men det kan jo være at sykkelen nå er kvitt de fleste andre problemene, og at Gixxer nå fokuserer på nye ting.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Han kan vel ikke ha så mye sykkel igjen,at det er så mye som kan lage "nye" feil. Er vel mer innspirert av sommerens tvprogram; repriser..... :smt064Jalmar wrote: Nei, jeg veit jo egentlig ikke jeg heller, men antok at dette hadde kommet/blitt værre nå siden han skriver om det nå. Men det kan jo være at sykkelen nå er kvitt de fleste andre problemene, og at Gixxer nå fokuserer på nye ting.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Lurte faktisk litt på hva du tenkte på Gixx, når du postet i Tung MC og ikke i verkstedtråden med en gang. Men så kom jeg på at du ikke alltid tenker
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum