Lugging når jeg kjører(endunker firetakter)

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Gixxerman

Lugging når jeg kjører(endunker firetakter)

Post by Gixxerman »

Hadde akkurat samme problem med min gamle 250 som også var endunk firetakt. Jeg har sjekka kjedet om det har punktstrekk, men neida. Helt i orden. Jeg har fått beskjed om at det skal være 5-7cm slakke på disse syklene grunnet myk og lang fjæring, og da har jeg det slik. Prøvde meg på 3cm på 250'n men fikk punktstrekk med én gang og da er kjedet herpa. Vel, det har seg slik at når jeg kjører på konstant turtall så lugger det når jeg kjører så man får et lite rykk og man føler et lite hopp på en måte. Merker det mye mer på lave turtall uten at jeg tror det har noe med saken å gjøre. Jeg bare lurer på hva dette fenomenet kan være ? :roll: :-k
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Jeg tror ikke jeg skjønner helt hva problemet er.
Lugger det bare sånn helt uten videre? Hvordan lugger det, er det akselererende rykk, eller er det som om den mister turtall?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er som om noen drar sykkelen bakover og så slipper fort igjen. Som å kjøre på togskinner *dunk-dunk* *dunk-dunk* *dunk-dunk*.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Jeg hadde et enkelttilfelle som var akkurat som du beskriver nå med min CBR.
Har ikke merka noe siden, eller funnet ut hva som var galt.
Problemet må jo ligge mellom motoren o veien et sted, hvis du ikke hører noen endring i turtallet.
Girkasse, tannhjul, kjede?
Kan det være et litt slitt tannhjul et sted?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er sånn på alle gir, og så får jeg vel nevne at kjede/drev er i så og si 100% ny stand. Ikke spor til slitasje. :o
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Har sikkert ikke noe med saken å gjøre, men har du sjekka slakken i baksvingen? Løs baksving kan gi rykking i biken. Slik var det ihvertfall på Gamle Blå før jeg skifta lagrene.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hohoho, da tror jeg nok vi har syndern. Ikke at jeg skal si noe for sikkert, men jeg tviler på det sterkeste at den har blitt byttet på noen av de syklene jeg har hatt. Synger jo på 12året nå så det er vel kanskje på tide :shock:
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Lugging behøver ikke komme fra lagrene i baksving. Heller ikke fra feil i gearkasse. Den er konstruksjonsbetinget. En sylinder gir ikke så jevn kraftstrøm som 3 eller 4. Twin'er er også plaget med "tygging". Det er vel ikke en singel eller twin som har tungt nok svinghjul til å unngå dette fenomenet. For de skal jo akselrere fort....... DR-Z'en min lugger også på lave turtall,og det har den gjort hele tiden. Nei, det er manglende svinghjulsmasse som er "största boven i dramat".
Last edited by Desmo on 06 Aug 2005 14:01, edited 1 time in total.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Ja, sikkert et godt poeng. Men burde ikke da problemet vært der hele tiden? Denne luggingen Gixxer skriver om har vel oppstått nå i senere tid hvis jeg har forstått det riktig. Konstruksjonsbetinget lugging bør være tilstede fra sykkelen er ny. :-k Men det kan være løs baksving som forsterker den konstruksjonsbetingede luggingen. Uansett en lett oppgave å sjekke tilstanden til lagrene i baksvingen. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Å! Da har ting gått meg "hus forbi"..... Jeg kunne bare ikke se om dette hadde blitt værre,eller om det hadde vært sånn hele tiden.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

:lol: Nei, jeg veit jo egentlig ikke jeg heller, men antok at dette hadde kommet/blitt værre nå siden han skriver om det nå. Men det kan jo være at sykkelen nå er kvitt de fleste andre problemene, og at Gixxer nå fokuserer på nye ting. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Jeg har hvertfall litt lugging på min sykkel, hvertfall om jeg skal holde jevnt turtall med lite gass :)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Jalmar wrote::lol: Nei, jeg veit jo egentlig ikke jeg heller, men antok at dette hadde kommet/blitt værre nå siden han skriver om det nå. Men det kan jo være at sykkelen nå er kvitt de fleste andre problemene, og at Gixxer nå fokuserer på nye ting. :lol:
Han kan vel ikke ha så mye sykkel igjen,at det er så mye som kan lage "nye" feil. Er vel mer innspirert av sommerens tvprogram; repriser..... :smt064
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nei nei nei, luggingen har alltid vært der. Samme på 250'n :lol:

.. også flytter jeg denne til verkstedet før en eller annen annmelder meg for feilpostering :wink:
EDIT: Jeg klarte visst å rote den inn på Kjøreutstyrtråden også gitt. Heia meg :oops:
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Lurte faktisk litt på hva du tenkte på Gixx, når du postet i Tung MC og ikke i verkstedtråden med en gang. Men så kom jeg på at du ikke alltid tenker :wink:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Post Reply