Sparkling og lakking

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Sirupsnapp
Posts: 81
Joined: 19 May 2005 18:40
Location: Eid - S&F - Vestlandet

Sparkling og lakking

Post by Sirupsnapp »

Vær hilset.

Når man har fått hakk, riper og andre kåpeskader går det selvfølgeli ikke bare å lakke over. Men er det mulig å fjerne den selv ved hjelp av noe man kjøper hos et verksted eller liknende? Eller bør man kontakte noen proffesjonelle.

Har sett noe lignende på en skadet båt, da var det en flytende masse som ble stenhard etter å ha blitt "påsmurt".
Rape me if I'm wrong - Hakuna Matata

Rieju Spike 2004mod til salgs med Tecnigas eff. anlegg, turtallsperre og drevsett. 18tusen. PM for mer ønskelig info =)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hadde en tråsykkel en gang i tiden som jeg snørra ganske bra med. Resultatet ble at styret hadde slått inn på midten av rammen så det var masse lakk borte. Jeg spurte en sykkelforretning hva jeg kunne gjøre med saken, og de ga meg en lita flaske og sa jeg skulle smøre på ett og ett lag av gangen etterhvert som det tørket. Det tok sin tid, og resultatet ble bra, men sykkern ble jo stjålet to uker senere hehe
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

Hei hei.

Dette er mitt fagfelt vet du. jeg jobber på karosseri verksted :twisted:

Når det gjelder striper har det mye med hva slags lakk som er på sykkelen som avgjør hvilken reparasjons metode som går.
Ett utgangs punkt er at alle bulker riper og skader som repareres uten full retting, sparkel, grunding og så profesjonell lakk, er og blir en ikke fulverdig repp. men man kan gjøre mye og være heldig.
Er det effekter i lakken sånn som metalikk lakk så er det vanskelig å få en stripe bort. men er det en tett farge sånn som ren rød eller ren sort er det lettere.

Forslag på sekundær reparasjon av en stripe i lakken. ( ikke hel lakering.)
Gjør stripen ren.
ta en liten tynn pensel med litt lakk og dytt lakken inn i stripen.

IKKE BRUK LAKK FRA SPRAYBOKS!!!!
Da dette er en lakk som overhode ikke har de egenskaper proff lakk har. Lakk kan man få blandet hos de fleste karoseriverksteder.


La lakken tørke og gjenta til mengden lakk i stripen er like tykk som lakken forøvrig.
Vær forsiktig og nøye. dette er ingen hurtig jobb.
Når du har fylt stripen med lakk så ta en liten klosse så liten som mulig fex diameter som en 50øring. med p1500 sand papir.
Puss forsiktig ned de toppene som er etter pensel lakken. FORSIKTIG
Puss ned slik at der stripen var går jevnt med lakken på sykkelen.
puss så over med 3000 papir. Pass på så du ikke sliper igjennom.
Så må området rubbes og poleres.
Det er umulig å gjøre denne reparasjonen uten at det vises på lakkens overflate. den nå slipte delen vill være mye blankere enn resten av lakken og vil kunne ses i lyset.

Om dette hørtes vanskelig ut så er det fordi det nok er det. Lakk er et stort fagområde der det ikke finnes noen raske løsninger.

Jeg har gjort denne prosessen på en bildør og fikk et helt greit resultat.
Anbefaler deg å oppsøke et karosseriverksted og heller betale litt om du er usikker.

Lykke til
SS-R
User avatar
gunder
Posts: 45
Joined: 13 Jul 2005 10:42
Location: ØRNES

Post by gunder »

hei ! jeg er så heldig å ha båt i tilleg til sykkel, det som brukes på båt er flytende celokat da der er blitt skade i skroget og det vil ikke funke på sykkelen. på bilen har jeg noe som hater detek behandling på lakken det er et beskyttende lakkforsegling som skal rebehandles annenhvert år å da forsvinner som regel alle skader.detekken skal heller ikke poleres den er altid nypolert.
SAG
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Har du dårlig tid eller bara lat kan du fylle ripen med epoxy så pusse over slik at det blir en glatt overflate :lol: Det funker faktisk og :wink:
User avatar
Sirupsnapp
Posts: 81
Joined: 19 May 2005 18:40
Location: Eid - S&F - Vestlandet

Post by Sirupsnapp »

Takk for mange gode svar :)
Tore^NSR wrote:Har du dårlig tid eller bara lat kan du fylle ripen med epoxy så pusse over slik at det blir en glatt overflate :lol: Det funker faktisk og :wink:
Føler meg litt dum, men hva er epoxy? :smt107
Rape me if I'm wrong - Hakuna Matata

Rieju Spike 2004mod til salgs med Tecnigas eff. anlegg, turtallsperre og drevsett. 18tusen. PM for mer ønskelig info =)
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

epoxy er verdens(?) sterkeste lim,samme stoffet som de brukte på glattkjøringsbanene før og det de bruker når de legger linjene på veien
epoxy kan du kjøpe nesten over alt :wink:
User avatar
Sirupsnapp
Posts: 81
Joined: 19 May 2005 18:40
Location: Eid - S&F - Vestlandet

Post by Sirupsnapp »

Skal ha den epoxyen i bakhodet, virket enkelt og greit.

SS-R, viss jeg begynner på den sekundære reperasjonen, vil en kompis som går første året som billakkerer få det til gret? Om ikke bra :roll:
Rape me if I'm wrong - Hakuna Matata

Rieju Spike 2004mod til salgs med Tecnigas eff. anlegg, turtallsperre og drevsett. 18tusen. PM for mer ønskelig info =)
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Er ripene små??

da kan du eventuellt bruke autoglym, det er yppelig til å fjerne små riper med. lønner seg å kjøpe alle flaskene og gi sykkelen er skikelig behandling for å bli kvitt ripene.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

hvor kan jeg kjøpe dette da? bensinstasjon, mc-butikk osv? :roll:
Image
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Autoglym er navnet på en hel serie bilpleieprodukter, og kan kjøpes i de fleste bilrekvisitaforretninger. Autoglym har alt fra ruterens til spesialpolish for ny lakk.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

autoglym er glim!

Det er det beste ja.. =]
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

Sirupsnapp wrote:Skal ha den epoxyen i bakhodet, virket enkelt og greit.

SS-R, viss jeg begynner på den sekundære reperasjonen, vil en kompis som går første året som billakkerer få det til gret? Om ikke bra :roll:
Jeg vil fra råde deg til å begynne med lim og alt mulig rart. polisch med farve pigment som det er skrevet om her har lite eller ingen virjning på riper som er gått jennom lakken. den er best på vaske maskin slitasje på biler osv.

Ang han kompisen din på lakk skole så vet jo ikke jeg hva han kan, men han skal jo ha vert borti lignende reparasjoner.
Post Reply