Det engelske ordet for "ventilløftere" er?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Det engelske ordet for "ventilløftere" er?

Post by toriamos »

:shock:




Moderator
Endret norsk til engelsk i emnetittelen for deg ;)
-cartman
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Tja, ventilløfter, vippearm, støtstang, pusher...alt ettersom :)
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

He he he, Jeg mente vel det ENGELSKE ordet for ventilløfter.....
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Ventilation promisses. :roll:

Neida, det var feil.

Jeg slo opp i Haynes-boka mi, og der står det rett og slett: valve lifter.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

Ganske logisk, men synd - for da ser det ikke ut til at jeg får kjøpe ventilløftere fra David Silver Spares. Har ikke så lyst til å kjøpe de her, for 450,- pr stk - når jeg trenger 16 stykker.
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

Aha! Det jeg har i min CBX er en type valve lifter som kalles hydraulic tappets. Kjekt å vite, ser ikke ut til at Davis Silver sitter på de.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

For det er de "kapslene" eller "lokkene" som sitter ned over ventiltoppen du tenker på ? Den delen som kammene skyver på? Noe lignende bildet:

Image
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

Mnjaaamnjeii- mine tappets ligner mer på den øverste på siden her:
http://www.gmgoodwrench.com/perfpartsjs ... section=ep
Hvor dingsebomsene er lokalisert og hvordan de fungerer har jeg ikke helt klart for meg. Setter sykkelen på verksted jeg. Der har den forøvrig stått siden i Mars, men det er en annen historie.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

OK. Men da snakker vi ihvertfall om riktig navn på riktig del. :D

Syns prisen hørtes ganske stiv ut, men siden det er hydrauliske løftere så er det kanskje ikke så ille.

Du kan jo sjekke http://www.roffesmotor.se

De har mye forskjellig, men jeg vet ikke om de har slike motordeler.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

Hmmm, det har de ikke ser det ut til. 450 kroner er ingen formue, men skal du ha seksten (og det skal jeg) blir det noen kroner, 7200 for å være nøyaktig. I tillegg kommer arbeidspenger.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Tappets blir også kalt kamfølger i tillegg til løfter, dvs de dingsene som ligger an mot kammen.
Det har normalt ingen hensikt å bytte disse uten å ta kammene også.
Enkel diagnose:
Slitte løftere - slitt kam
bra løftere - bra kam

Setter man inn nye løftere på en slitt kam slites disse ut på noen få mil, samme skjer med ny kam og slitte løftere.

Endel løftere kan slipes, det er vanligvis billigere enn å kjøpe nye.
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Hei!

Synd å høre at sykkelen din ikke snurrer og går som den skal! Skar motoren seg? Vet du hvor mye olje det var i den?

Bilder og anvisning for ombygging av toppen:
http://www.teamrc17.net/tech/projects/head/index.html
http://www.teamrc17.net/tech/projects/r ... index.html

og et bilde som viser de hydrauliske ventilene:
http://www.teamrc17.net/downloads/brochure/page_5.jpg

CBX'en min er forresten til salgs, 10000km gammel topp og 40000km gammel veiv. Kjørte med for lite olje..


Andreas
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

Halla Lupo :D

He he, motoren har ikke skjært seg i den forstand. Den er ennå ikke fullreparert for vannskaden i vinter. Går ikke over 40000 omdreininger, og bråker mye. Motorport Trondheim mistenker ventilløfterene. Og det er synd, for de koster 450 kr. pr stk. Blir noe rimeligere å bestille gjennom David Silver, men tre ukers ventetid.

Trist med sykkelen din. Hva skjedde?

Fine bilder fra teamrc17.

Roger
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Hallaisen! =)

>Den er ennå ikke fullreparert for vannskaden i vinter.

Hvilken vannskader? Snø eller noe annet?

>Går ikke over 40000 omdreininger, og bråker mye.

Hehe.. På 40 tusen runder bråker vel de fleste motorer en del. :) (jada jada!)

>Trist med sykkelen din. Hva skjedde?

Sykkelen er fin nå, var helt i begynnelsen. Kjørte for hardt med lavt oljenivå. Var innenfor området på peilepinnen, men i nederste delen, det liker visst ikke disse syklene i det hele tatt. Toppen og veiven måtte byttes, 15000 spenn og seks måneder tok det! Er snart fem år siden, nå er sykkelen grei nok den. Har stått lenge ute og har rust her og der, men innvending er den gullende ren og pen!

Selger den fordi jeg trenger penger. Bruker den ikke uansett, har det alt for komfortabelt på BMW'en.

Håper sykkelen din ordner seg snart!
toriamos
Posts: 139
Joined: 13 May 2005 19:18
MC: Ducati ST2
Location: TRONDHEIM

Post by toriamos »

Sjebnen til CBX`en står noenlunde utførlig beskrevet her:
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=702

Tja, den bråker uansett turtall, men det kommer ikke over 4 (!) tusen omdreininger i det hele tatt.

Pelsen sin hypotese er jo skummel, men grunnen til at ventilløfterne er herpa er ikke at kammen ble slitt. Ventilløfterene har muligens ikke likt å plaske rundt i vann. De er jo hydrauliske og skal være fylt med olje, og ikke en blanding av olje og vann. Derfor må de byttes (antagelig)

Jasså Lupo, du skal selge CBX`en? Hva med å selge bare motoren? Billig??? :D
Last edited by toriamos on 20 Jul 2005 20:08, edited 1 time in total.
Post Reply