Rar hvinelyd fra motoren

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Hvinelyd var litt rart, men hvis du har litt for mye slakk i kamkjedet vil du få ulyder ved bestemte turtall. Det er oftest rasling eller klikking, men sjekk denne også.
Hva er best? FJR 1300 så klart
coolfantaman
Posts: 118
Joined: 28 Apr 2005 23:54
Location: Egersund

Post by coolfantaman »

Tja, jeg fikk også en lignende lyd, selv om det var på mopeden(RMX) og da var det svanehalse. Har du kjekket denne?
Honda - The Power Of Dreams

Kjører Honda Shadow 125 ccm
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

MC-fantom wrote:Hvinelyd var litt rart, men hvis du har litt for mye slakk i kamkjedet vil du få ulyder ved bestemte turtall. Det er oftest rasling eller klikking, men sjekk denne også.
Er sinnsykt vanskelig å beskrive lyden, men tror jeg heller mest mot denne egenfrekvensen som enkelte foreslo. Jeg fant to løse skruer på et deksel ... etter å ha strammet disse ble det litt bedre, derfor jeg føler det er sannsynlig at det er noe annet også som er rister litt :?
coolfantaman wrote:Tja, jeg fikk også en lignende lyd, selv om det var på mopeden(RMX) og da var det svanehalse. Har du kjekket denne?
Hva var det som var problemet med svanehalsen da?
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Normalt er det en enkel sak å stramme registerkjedet. Bare nevner det.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Kawa har vel automatisk kamkjedestrammer vil jeg tro. Selv min 1980-modell har det. Men det skader ikke å sjekke at strammeren virker som den skal heller. Men det er enkel mekanikk i de strammerne så det er sjelden dem klikker.

Men i dette tilfellet må nok Cartman opp med nøkkelsettet litt mer, tenker jeg. :lol: Morro med alle disse plastkåpene som må demonteres hele tiden :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

I går fikk jeg tid til å se på problemet mitt, og klarte etter mye leting (kåper er kjekt!) å finne to skruer inni "der" som var løse.. etter stramming ble det mye bedre! :D Takker for alle tips folkens
Post Reply