Rar hvinelyd fra motoren

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Rar hvinelyd fra motoren

Post by Cartman »

Heisann, da var det min tur til å spørre om hjelp til et (banalt?) problem... når jeg passerer 4700 omdreininger kommer det en ulyd fra motoren, bare så vidt den høres, og forsvinner med en gang igjen.. Om jeg forsøker å ligge på dette turtallet så har jeg ikke sjans å "holde på" lyden.. noen som vet hva det kan være?
Usikker på hvordan jeg skal forklare lyde, en metallisk hvinelyd... (hmmm, tape mobilen nedpå motoren for å ta opp???)

Og forresten; jeg anslår jo bare at det er fra motoren.. først trodde jeg det var noe metall-deksler som var løs en plass, men klarer ikke finne noe.. kom for ca 2 uker siden.

:smt102
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Vanskelig å foreslå noe når man ikke har hørt lyden selv. :?

Men har du sjekket det mest elementære? Gå over alle bolter, fester, muttere etc. og sjekk at alt som skal sitte fast faktisk sitter fast. Ting rister løs etterhvert, vet du. Jeg ser at du skriver at du har sjekket deksler og sånt, men sjekket du bolter og muttere på motoren?

Lyder som kommer ved bestemte turtall og som er vanskelig å "holde på" høres for meg ut som en eller annen løs dings som vibrerer. Du har vel ikke skrudd av noe i det siste og kanskje mista en skive eller mutter som ligger å vibrerer? Et annet forslag kan være å sjekke om det er noe løst inne i eksosanlegget.

Så litt useriøs feilsøking: Er det dobbelt så mye lyd ved 9400 omdr. ??? :roll: Hvis ikke, kjører du bare med konstant turtall over 9400 omdr. så er jo problemet løst. Eller du kan skru løs et deksel som overdøver den første lyden. Da vet du ihvertfall hvor lyden kommer av. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Hehe, takker for tips.. Joda, jeg har skrudd på sykkelen "i det siste"... hadde nesa langt nedi motoren.. men dette var jo før sesong start, kjørt masse mil etter dette.. og skjedde bare sånn plutselig en dag (iallefall hørte jeg det plutselig)..
Og nei, det er ikke dobbelt så høy lyd ved 2x turtallet :smt016
Det som er tingen er at lyden kommer i 0,5sek så forsvinner den, så om noe hadde ristet burde jeg: a) klart å fått det til å riste ved andre turtall også. b) klart å få det til å fortsette å riste om jeg ligger helt stabilt på turtallet

Forstår jo at det er veldig vanskelig å gjette hva det kan være uten å ha hørt lyden, men det er litt vanskelig å få til ;)

Har ikke gått over alt, for ble så "sikker" på at det ikke var noen deksler (bonen nettopp sykkelen, og gikk da kjapt over).. men får ta en runde.. er bare det at det er et HELVETE å gjøre noe på denne sykkelen. ALT må av før du kommer til en dritt (eksempelvis må du av med tanken og diverse annet bare for å skifte tennplugger (ELENDIG patent)).

Hmm, eksos anlegget har jeg ikke tenkt på... helt nytt, så kan ikke være noen løse rustflak eller lignende iallefall, skal stappe hodet inni og sjekke
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Stikk til en parkeringsplass, ta av deg hjelmen, og kjør rundt og hør på lyden. Hører mer uten Image
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det er mulig dette er et helt idiotisk forslag, men jeg tar sjansen. :oops:

Hvis eksosanlegget er helt nytt, kan denne lyden kanskje ha forbindelse med monteringen av anlegget??? Det jeg mener er at det er fort gjort å rote ting inn i eksosanlegget uten å merke det.
Når jeg pakket opp det nye eksosanlegget til min sykkel var det fullt av sånne isoporbiter som skal beskytte under transporten. Jeg hadde et svare strev med å få ut alle disse bitene.

Og tilslutt, har du sjekket skruene som holder svanehalsene inn til motoren?

Du får ha meg unskyldt hvis dette er dumme forslag, men jeg vet ikke hvordan ting ser ut på din sykkel, så jeg bare fyrer løs. :)

Gå ihvertfall igjennom det du har skrudd på rett før lyden dukket opp. Mest sannsynlig er det noe som ikke har kommet helt på sin rette plass.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Tviler STERKT på at det er noe i eksosanlegget, men skruene til svanehalsen har jeg mer troen på.. er jo alltid slik når du monterer nytt på gammelt, blir ikke helt tett i starten.. så kanskje de har "satt seg" litt mer nå... ikke dumt forslag, dette skal jeg sjekke opp :D

(eneste jeg ikke klarer å forstå er hvorfor det bare laget lyd akkurat ved 4700 omdreininger... har kjørt i over en uke med den lyden nå, på AKKURAT samme turtall :roll: )

Gixx: sykkelen bråker så fælt at det er umulig å høre hvor det kommer fra om jeg kjører med hodet helt nedtil, er prøvd ;) (tipper naboene tittet teit da ja... kjører 1.giret frem og tilbake nedforbi der jeg bor med hodet langt under styret :))
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Er det mulig å bruke eliminasjonsmetoden her? Jeg tenker på om det er mulig å demontere en og en del og prøvekjøre mellom hver demontering. Kanskje ikke så lett, men bare nok et forslag...
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Liker ikke når du foreslår metoder som gir meg MASSE arbeid...
hadde vært greiest om du sa "du må stramme vippefjerten, den vil lage en slik lyd (som forøvrig var glimrende forklart!) i rundt 4500 omdreininger. Arbeidstid: ca 5min eller noe slikt. Faktisk vil den stramme seg selv om du bare gir nok gass... tror det dermed er lovlig å vri rulla så mye du vil en dag eller to mens du har problemer med vippefjerten"

:smt112
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Du trenger blinklysolje..! :lol:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

He-He-He. Nei jeg tror ikke det er vippefjerten det er noe i veien med. Heller spetakkelfjæra da i så fall.

Så et alvorsord fra Lørenskog: Det finnes ingen snarveier til suksess.

Men en ting har vi ikke diskutert. Kan den hvinelyden komme av at du har hatt ei dame bakpå??? De gangene jeg har hatt damer bakpå sykkelen har det kommet hvinelyder. Når jeg tenker meg om har de startet ved ca. 4700 omdreininger og forsvunnet igjen når 10000 omdreininger er passert. Da går de over fra hvinelyder til subbelyder. Akkurat som å høre skinn mot asfalt hvis du skjønner hva jeg mener.

Men alvor igjen. Jeg tror du kommer best ut av det med å prøve trinnvis demontering til lyden blir borte. For ellers vil du bruke ti ganger lengre tid på de "kjappe" løsningene uten resultat. :smt087
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
rmxråner
Posts: 178
Joined: 28 Apr 2005 12:11
Location: Negerland

Post by rmxrÃ¥ner »

det er garanter noe som er litt løst som ligger og skrangler. prøv å skru til alle skruer du finner
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Jeg har en jævlig irriterende skrikelyd fra kåpeglasset som vibrerer i området 1800-2200 rpm. Er bare å etterstramme noen av de seks-sju-åtte skruene som holder glasset tenker jeg, men har ikke kommet så langt ennå. Utrolig frustrerende før jeg fant ut hva det var (lyden gav seg ved å ta på kåpeglasset i fart)

Det jeg prøver å si Cartman er at du antageligvis har en løs del på sykkelen din, og dennes egenfrekvens tilsvarer egenfrekvensen på motoren din ved 4700 rpm. Får du provosert fram lyden ved å ruse motoren opp til 4700 rpm på midtstøtta? Kanskje litt enklere å finne lyden om du får noen til å gasse for deg mens du lytter. :smt017
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

kan bidra med andre ting som kan være med å lokalisere lyden...
1. Du sier at du kjører rundt og hører på lyden,,, betyr dette at lyden ikke kommer hvis du ruser til 4700rpm i fri? Hvis du får den allikevel har du jo eliminert girkasse og sånne ting.
2. Kommer lyden likt i alle gir? (avhenger lyden av fart?)
3. har sykkelen din noen form for dynamisk eksostuning sånn som EXUP på Yamaha? Tror dette er ganske standard nå til dags. Dette vil i så fall være en ventil som "åpner" eksosanlegget ditt ettersom turtallet/belastningen stiger... Hvis denne begynner å bli morken kan jeg forestille meg at den kan lage en pipe/hvinelyd akkurat når den dreier eller passerer et sårt område eller noe...

...Mine 2 cents...
FZR 1000 '91
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Flottings: jo flere forslag jo flere alternativer har jeg å velge i :D tusen takk Image
Mye mulig det er egen frekvensen på noe ja, men får ikke denne lyden ved å ha sykkelen i fri og ruse... sto å rusa i nabolaget på tirsdag, fikk noen stygge blitt (trodde alle likte slike lyder jeg O:) )
Helt likt i alle gir også, tror jeg.. ikke testet alle da, men får ta en runde og sjekke litt mer...
Takker massevis for tips iallefall :D
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Sjekk speedometer-wiren.
Kan gjerne smøres opp, men ikke for nært selve speedometerhuset, olje her vil omtrent garantert ødelegge speedometeret.

T'Weed
Post Reply