Hjelp wobbel!!!

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Hjelp wobbel!!!

Post by SoloTwin »

Sitter nå hos min mor, og skal kjøre hjem i dag.
I går når jeg kjørte hadde jeg wobbel på sykkeln i lav hastighet, noe jeg aldri før har hatt.
Den kom ved ca 50kmt, hvorpå jeg ikke kan slippe venstrehånda verken får å hilse eller noe, da wobbelen blir enda kraftigere om jeg gjør dette.
Wobbelen er også til stedet ved enda lavere hastighet, antagelig rundt 30kmt.
Hva kan dette komme av?
Kan det komme av at jeg har toppboks, eller er det usannsynlig skal ha noe med saken å gjøre?

Jeg er engstelig ang dette, og lurer på om det er fare for at jeg også kan få dette i høyere hastigheter? (Har ikke merket noe til dette i større fart ennå...)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Har du kollat lufttrycket?
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Det har nok ikke noe med toppboks å gjøre (mange som kjører med dette vet du), og det skal ikke gjøre sykkelen trafikkfarlig... hvor alvorlig wobbel snakker vi om? Rister det slik at du så vidt merker det, og skalerer opp ved økning i fart?
Ville fått folk til å ta en titt på sykkelen om du ikke kan skru selv, høres ut for meg som det er noe løst en plass... eller som rerell sier; feil lufttrykk kan føre til mye kødd

Lykke til iallefall, slikt er ikke noe kjekt
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

jeg skal få sjekket lufttrykket.
Skal også stikke innom en mc-forhandler/verksted eller noe og høre.
Jeg synes det er skummelt nok, for ved forbikjøring av biler i køer så er det ganske guffent. Blir borte når farten øker, kommer igjen ved ca 50 og blir borte igjen.

Takker for fler tips, og finner jeg ut av det så kommer jeg tilbake med det.
(Krysser fingrene for at jeg kommer meg hjem. ;) )
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ikke noe slark i styrelagre vel ? :o
User avatar
Guido Brasletti
Posts: 108
Joined: 19 May 2005 00:03

Re: Hjelp wobbel!!!

Post by Guido Brasletti »

Gruzzi wrote:Hva kan dette komme av?
Kan det komme av at jeg har toppboks, eller er det usannsynlig skal ha noe med saken å gjøre?
Her er noen tips fra en erfaren mekaniker:

1. Correct tires and air pressure.

2. Tires balanced correctly. Are you sure you have really balanced them? Can your repair shop really do it?

3. Tires in very good condition, especially the front? We found that when the tread is down to 1/2, replace it, balance it and many wobbles will disappear.

4. Tight wheel, swing arm and steering bearings?

5. Good shocks and mounting bushings?

6. Saddle bags? Remove them.

7. A top box is just about the worst thing on a bike. The problem is both aerodynamic and weight. Even empty they can cause a wobble. Remove it for the tests.


Legg spesielt merke til pkt. 7....

De mest vanlige årsakene til en wobble er feil lufttrykk ubalanserte dekk, feil tilbehør (type vindskjerm/vesker etc.) eller feil lasting//vektfordeling...

Toppboks er i utgangspunktet "helt feil" iht. plassering av last på motorsykler. Det ideelle er å ha lasten nærmest mulig MC'ns tyngdepunkt, og en toppboks er jo nærmest plassert så langt fra dette som overhode mulig; langt bak og høyt opp...

Ekstra vekt plassert BAK bakakselen er i alletilfelle fy-fy, og med på å øke sannsynligheten for wobbling...

Sier jo seg selv egentlig, da fremgangsmåten for å stoppe en wobble er å holde hardt i styret, sakte slakke av på gassen uten å bremse, og få kroppen/tyngden så langt frem og ned som mulig...

Sjekk forøvrig side 31 ang. wobble og s.33 ang. plassering av last i denne amerikanske manualen for MC-kjøring (fra Motorcycle Safety Foundation)...

http://webpg.info/duke/motormanual.pdf (fil på 1,2 Mb)
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...
Image
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Det blir vel litt feil å kalle dette wobbel. Risting i styret passer bedre.
Wobbling skjer i høye hastigheter og det er slett ikke alltid føreren klarer å gjenvinne kontrollen over en sykkel som wobbler. Jeg har prøvd og vet hva wobbling er.

Hvis dekk og lager er i orden holder jeg en knapp på toppboksen. Ta den av og kjør en tur.
En styredemper vil kunne hjelpe litt på problemet.
User avatar
Guido Brasletti
Posts: 108
Joined: 19 May 2005 00:03

Post by Guido Brasletti »

pelsen wrote: Wobbling skjer i høye hastigheter og det er slett ikke alltid føreren klarer å gjenvinne kontrollen over en sykkel som wobbler. Jeg har prøvd og vet hva wobbling er.
Langt på vei enig, det jeg forbinder med wobbling er høyhastighetswobbling, men på "nynorsk" kaller det det for wobble/low-speed wobble det som opptrer i lave hastigheter også...

sitat:
"Wobbles are of two types, low and high speed. A low speed wobble is usually in the 30-50 mph range. A high speed wobble is usually in the 65 mph and up range."
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...
Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

Nå er jeg hjemme. Ikke så koselig tur som den kunne vært.
Alt gikk bra, men var engstelig hele veien, ikke bare på grunn av woblingen men også våt nylagt asfalt osv.
Vel. Riktig svar på woblingen er allerede nevnt;
Toppboksen.
Jeg tok av toppboksen og tok meg noen runder uten. Problemet var borte. Jeg stakk også innom en mc-forhandler og spurte om han hadde hørt om fenomenet og han bekreftet dette.

Jeg kunne altså ikke slippe venstrehånda av styret verken for å hilse eller tørke av visiret rundt 50. Jeg forsøkte meg litt frem og fant ut av woblingen kunne bli ganske kraftig.
På vei hjem måtte jeg foreta en LITT kraftig nedbremsing, og dæven hvor styret gikk! Skumle greier!
Jeg unngikk wobling når jeg enten å akselerere hurtig, holde fast styret og jeg måtte slakke av/bremse forsiktig.

Gode forklaringer på hvorfor dette fenomenet oppstår er her forklart. ;)
Toppboksen sitter forøvrig BAK bakhjulet, altså utenfor sykkelen kan man si, og den var litt tung.
Herved tar jeg av toppboksen, og finner frem veskene igjen... Så får jeg bruke toppboksen når sykkelen er fullt opprigget ellers (med lett vekt i denne).

Da er saken oppklart, og toppboks er ikke å anbefale, i allefall ikke tung.
(Også må jeg bli flinkere til å tro mannen min, Fidel, for han sa det til meg først, men jeg synes det virket så usannsynlig, ved første tanke. Han hadde rett - igjen! ;) )
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Post by SoloTwin »

Guido Brasletti wrote:
pelsen wrote: Wobbling skjer i høye hastigheter og det er slett ikke alltid føreren klarer å gjenvinne kontrollen over en sykkel som wobbler. Jeg har prøvd og vet hva wobbling er.
Langt på vei enig, det jeg forbinder med wobbling er høyhastighetswobbling, men på "nynorsk" kaller det det for wobble/low-speed wobble det som opptrer i lave hastigheter også...

sitat:
"Wobbles are of two types, low and high speed. A low speed wobble is usually in the 30-50 mph range. A high speed wobble is usually in the 65 mph and up range."
*nikke* Det kan jeg skrive under på ja! :lol:
Og jeg foretrekker lavfats-wobling.
Gud, la meg aldri få oppleve den andre varianten. :roll:
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Gruzzi wrote:*nikke* Det kan jeg skrive under på ja! :lol:
Og jeg foretrekker lavfats-wobling.
Gud, la meg aldri få oppleve den andre varianten. :roll:
tja.. har man opplevd høyfartswobbel så bryr man seg lite om lavfartsvarianten.
Med oppakning skjer det stadig vekk at min Bonneville oppfører seg litt i lave hastigheter. Det plager meg lite, for det er lett å holde kontroll.

Med en styredemper kan sikkert toppboksen brukes. Det er ofte veldig lite som skal til for å kurere slik ubehaglig oppførsel fra en motorsykkel.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

En styredemper er vel ment til å temme en nervøs front,uansett hastighet?
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Jeg hadde en kraftig wobbling i min sykkel for en stund siden, dette var definitivt høyhasighets wobbling og var som oftest på motorvei m/ passasjer. Dette er ikke noe å anbefale, det er SKIKKELIG ubehagelig! :wink:
Image
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Eg hadde no toppboks da eg kjørte til england og det var da masse vekt oppe i den..
Spørs jo selfølgelig hvor tung denne boksen din var da men på sykkelen min står det at det ikkje skal overskride 30 kg på lasten som henger utenfor sykkelen.. altså i boksen..
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Hvordan er det å rigge seg til med 5 - 6 kg last over framhjulet? Skal på tur to stykker og ser at det hadde vært greit å ha plass til sovepose/telt òg. Med bare en på sykkelen går det greit med moderat vekt (10-15 kg) i toppboksen, får nok erfare hvordan det blir med to på sykkelen + last i begge koffertene og i toppboksen.
Tenkte litt på vektfordeling/balanse på sykkelen om det kanskje hadde vært lurt å legge noe vekt framme, med belastninga på hjulet, dvs øke uavfjæret vekt foran.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Post Reply