Hjelp wobbel!!!

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Stort sett er det ikke plass til noe over framhjulet, hvis du ikke kjører chopper med 8" eller mer forlenget gaffel.
Ved en innbremsing blir telt og sovepose på framskjermen klemt mellom lykt og skjerm før de faller ned på siden. Jada, jeg har prøvd..

Jeg legger tunge ting i tankveska, det gir god stabilitet og påvirker ikke kjøreegenskapene nevneverdig.

Mye vekt bak endrer kjøreegenskapene, men man venner seg til alt.
Når jeg har pakket opp sykkelen kjenner jeg alltid etter de første km hvordan sykkelen oppfører seg idag.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

er fordekket trappe slitt, får du ofte wobbling. kjenn etter om dekket ditt er jevnt når du drar hånden over det (begge veier)
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Og sjekk at ikke det inneholder glassbrodd el. før du drar hånden over det. Har hørt flere nokså ekle historier om den slags.
V4 fun
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

pelsen wrote:Stort sett er det ikke plass til noe over framhjulet, hvis du ikke kjører chopper med 8" eller mer forlenget gaffel.
Ved en innbremsing blir telt og sovepose på framskjermen klemt mellom lykt og skjerm før de faller ned på siden. Jada, jeg har prøvd..

Jeg legger tunge ting i tankveska, det gir god stabilitet og påvirker ikke kjøreegenskapene nevneverdig.

Mye vekt bak endrer kjøreegenskapene, men man venner seg til alt.
Når jeg har pakket opp sykkelen kjenner jeg alltid etter de første km hvordan sykkelen oppfører seg idag.
Tankveske :?: :?:
Å ja, sånn ryggsekklignende sak som ligger på tanken?
Sånn fint har jeg ikke, mulig at jeg modifiserer en ryggsekk som kan ligge der. Blir litt kronglete med bensinlokket som også er oppå tanken et sted :smt017
Modifiserte en bagasjebærer fra et Trampjern (som de sier her i Trondheim) og håper at jeg har tatt nok høyde for vandringa i framgaffelen. Motgående trafikk får kanskje litt sånn "Funkar, funkar inte"-signaler fra framlykta mi, men det får de tåle.
I morra blir det prøvetur med teltet på bæreren foran. Burde gå greit.
Trur Eg.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Har du montert en bagasjebærer fra en sykkel framme over framskjermen på Panter'n ??? :shock: Er det en sånn med fjærbelastet bøyle også??? Jo, det er sannelig kreativt. Så fremt det blir plass for framfjæringa, ser jeg ingen grunn til at det ikke skulle bli bra. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Fem poeng til Steinaldermannen fra Lørenskog :lol:
Ja, den har fjærbelastet bøyle òg. Og eget feste for refleks :)
Laga til braketter som jeg skrudde fast i enden av framgaffelen. Er to bolter og en halvmåne forma sak som holder hjulakselen på plass. To vinkeljern og to plater for å få høyde nok over framskjermen. Støtter mot to vinkeljern som er festa til fremre skjermfeste på hver side. Regner med å belaste med maks 5 kg, og siden dette er uavfjæra vekt, burde det gå uten så altfor store overraskelser :)
Kunne teoretisk sett hatt vanlige sykkelvesker hengende over bæreren :smt017
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Kreativiteten er stor i Trondheim,skjønner jeg!
Btw! Hvor er Trondhjemsjø'en? :P
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Her snakker vi om patentsøking regner jeg med :D

Mulig å be fint om et bildet ??
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

Ragnhild61 wrote:Hvordan er det å rigge seg til med 5 - 6 kg last over framhjulet? Skal på tur to stykker og ser at det hadde vært greit å ha plass til sovepose/telt òg. Med bare en på sykkelen går det greit med moderat vekt (10-15 kg) i toppboksen, får nok erfare hvordan det blir med to på sykkelen + last i begge koffertene og i toppboksen.
Tenkte litt på vektfordeling/balanse på sykkelen om det kanskje hadde vært lurt å legge noe vekt framme, med belastninga på hjulet, dvs øke uavfjæret vekt foran.
Aldri legg last på uavfjæret del av sykkelen. Dette gjør bevegelses energien i hjulet mye større og gjør sykkelen din trafikk farlig. dempere og fjærer er også avpaset til hjulets vekt.
Men å laste på fremgaffel over fjæring har ikke vert noe problem for meg. synes faktisk det er godt med litt tung sykkel på tur, da også forran. men prøv litt i stor fart før du legger ut på turen så du får sjekket turbulens osv.

God tur
SS-R
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Takk SS-R, det var svaret jeg spurte om innledningsvis, og som jeg delvis har tenkt ut selv, men ikke fulgt. Virker som om jeg må til å tenke igjen i morra.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Har man først begynt å bruke tankveske, så slutter man ikke med det igjen, såfremt det passer på sykkelen da.
Jeg har en Oxford veske med magneter, en slik en burde passe perfekt til tankfasongen på pantern.
Veska må flyttes for bensinfylling, ellers er den ikke i veien. Den er lett å ta av, jeg tar som regel veska med når sykkelen må parkeres. Verdifulle ting som ikke skal mistes ligger jo oppi denne veska.

Bagasjebærer på framhjulet hadde jeg ikke turt å prøve på engang, det kan forstyrre balansen i gaffelen og lage wobbel.
Ser for meg å treffe en dump eller to i litt fart, gaffelen m/bagasje kommer i svingninger. Skal mye flaks til for å redde inn en slik wobbel.
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Dessuten er en tankveske veldig behagelig å "ligge på" (dvs lene seg mot for å avlaste ryggen) når man er på langtur..

Var dårlig med svar da Ragnhild, så jeg hinter litt ;)
Cartman wrote:Mulig å be fint om ett bilde ??
Fikk til og med fikset opp i litt skriveleif... jaja, slikt skjer.
User avatar
SS-R
Posts: 102
Joined: 17 Jul 2005 22:34
Location: Trondheim

Post by SS-R »

Man ligger ikke på en Z650 da, men burde jo gå fint for det. Jeg bruker tankveske på min hd og stor trives med det. Når jeg har den forran meg så er jeg ordentlig på tur :D
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Jeg ligger ikke på min ZZR heller, men god å lene seg mot når du har kjørt mange timer...
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Siden både Pelsen og SS-R er så sikre på at det ikke er lurt med ekstra vekt direkte på framakselen, men bør flyttes slik at den er avfjæra, har jeg fjerna bagasjebærern fra framhjulet. SE også Rollator-bloggen.
Og som jeg har hinta om mange ganger , jeg har ikke digitalt kamera, men er avhengig av å låne. Og det jeg bruker å låne er på ferie. Så mine kreative løsninger blir ikke avbildet før jeg og kamera er på samme sted samtidig. Demmerså :!:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Post Reply