Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Brukeravatar
SteinarPedersen
Innlegg: 57
Registrert: 11 mai 2018 14:47
MC: KTM Adventure 1090 - 2018
Suzuki DR-Z400S - 2003

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Legg innav SteinarPedersen » 09 jan 2020 09:51

pelsen skrev:Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.


Definitivt!

Med DB-killer i, skal remap ikke være nødvendig. Så jeg kommer til å sette den på igjen. Men uten trenger den nok en liten remap, ja! :thumleft



Brukeravatar
tshansen
Innlegg: 19236
Registrert: 07 mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Sted: Bergen

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Legg innav tshansen » 09 jan 2020 10:34

SteinarPedersen skrev:
pelsen skrev:Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.


Definitivt!

Med DB-killer i, skal remap ikke være nødvendig. Så jeg kommer til å sette den på igjen. Men uten trenger den nok en liten remap, ja! :thumleft

Vel, de lærde strides veldig om dette pelsen. Tester gjort av flere store aktører (f.eks Rottweiler) viser det motsatte. Så lenge man bare bytter potten bak har det liten eller minimal forskjell. Sjeldent nok påvirkning til at det er nødvendig med noe mapping. Når det er sagt, så er standard map fra fabrikk ofte tullerusk for å gå gjennom euro kravene, men hvor skadelig det er for motor?? tja :-k Jeg har ikke utdannelse på feltet, men internett sliter med å finne svaret :roll:
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

Brukeravatar
pelsen
Innlegg: 725
Registrert: 28 apr 2005 07:53
MC: litt
Sted: Oslo

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Legg innav pelsen » 09 jan 2020 11:24

tshansen skrev:
SteinarPedersen skrev:
pelsen skrev:Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.


Definitivt!

Med DB-killer i, skal remap ikke være nødvendig. Så jeg kommer til å sette den på igjen. Men uten trenger den nok en liten remap, ja! :thumleft

Vel, de lærde strides veldig om dette pelsen. Tester gjort av flere store aktører (f.eks Rottweiler) viser det motsatte. Så lenge man bare bytter potten bak har det liten eller minimal forskjell. Sjeldent nok påvirkning til at det er nødvendig med noe mapping. Når det er sagt, så er standard map fra fabrikk ofte tullerusk for å gå gjennom euro kravene, men hvor skadelig det er for motor?? tja :-k Jeg har ikke utdannelse på feltet, men internett sliter med å finne svaret :roll:

Jeg kjøpte en AFR måler for et par år siden så jeg kunne ha noen målinger og tall på forholdene i motoren. Kjekt å ha når man skal sette opp en uoriginal forgasser. Jeg har også målt hva et bytte av eksos gjorde med blandingen.
Det er ikke internett som er min kilde 8)

Brukeravatar
kvase
Innlegg: 2375
Registrert: 04 okt 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Kontakt:

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Legg innav kvase » 09 jan 2020 11:49

Ser ikke bilda dine men film linken er grei den å med lys-
Det er vel denne du tusler rundt med nå da
https://www.mivv.com/en/products/kt-017 ... ture-2017/
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com/user/kvase
for sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/travelblog/tracks/1002610#

Brukeravatar
tshansen
Innlegg: 19236
Registrert: 07 mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Sted: Bergen

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Legg innav tshansen » 09 jan 2020 11:49

pelsen skrev:Jeg kjøpte en AFR måler for et par år siden så jeg kunne ha noen målinger og tall på forholdene i motoren. Kjekt å ha når man skal sette opp en uoriginal forgasser. Jeg har også målt hva et bytte av eksos gjorde med blandingen.
Det er ikke internett som er min kilde 8)

Det tviler jeg ikke på :-) Men hvilke målinger gjorde du deg i forhold til bytte av potte hvor det allerede er katalysator og lambdasensor? :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

Brukeravatar
mekkern
Innlegg: 3868
Registrert: 22 jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Legg innav mekkern » 09 jan 2020 12:02

Spørsmålet er jo HVOR en måler.
Måler man i closed loop eller open loop.
Open loop kompenserer ikke for endrede forhold. Og det er heller ikke så god regulering i closed loop heller uten bredbåndslamda.

Jeg har også egen AF måler og driter i firmaer/ personer som har egen agenda eller intresse.

Brukeravatar
tshansen
Innlegg: 19236
Registrert: 07 mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Sted: Bergen

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Legg innav tshansen » 09 jan 2020 12:10

mekkern skrev:Spørsmålet er jo HVOR en måler.
Måler man i closed loop eller open loop.
Open loop kompenserer ikke for endrede forhold. Og det er heller ikke så god regulering i closed loop heller uten bredbåndslamda.

Jeg har også egen AF måler og driter i firmaer/ personer som har egen agenda eller intresse.

Ja, så et firma som lever av å selge powerparts, eksos, dyno greier osv... sier at det ikke er nødvendig å mappe eller tukle med noe når man bare bytter slip on på f.eks min 790. Så er det ikke troverdig?
Jeg har også forståelse for at folk velger å måle selv å stole på egen kunnskap. Men jeg forstår også at tilliten er større til et stort firma som lever av dette, kontra en hjemmesnikrer som ikke har noe å vise til (om du forstår hva jeg mener)

Problemet er at det er så sykt mye info og feilinformering om dette på nettet i dag. Hvem skal man tro? Å hvor skal man begynne for å måle selv? ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

Brukeravatar
pelsen
Innlegg: 725
Registrert: 28 apr 2005 07:53
MC: litt
Sted: Oslo

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Legg innav pelsen » 09 jan 2020 12:35

Reguleringen i closed loop blir vel heller ikke bedre enn det den prøver å regulere seg mot.
I den programmerbare ECUen jeg har i hobbybilen er det et "target-map" for AFR verdier som den regulerer mot vha en bredbåndslambda.
Hvis dette targetmappet er basert på minimum utslipp er det ikke så lurt å kjøre i closed loop hvis man ønsker maks ytelse.
Targetmappet som ligger i en standard ECU er nok basert på utslipp.

På mc har jeg bare målt forgassermotorer, så der slipper jeg å tenke på annet enn å bytte dyser.

Brukeravatar
mekkern
Innlegg: 3868
Registrert: 22 jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Legg innav mekkern » 09 jan 2020 16:07

tshansen skrev:
mekkern skrev:Spørsmålet er jo HVOR en måler.
Måler man i closed loop eller open loop.
Open loop kompenserer ikke for endrede forhold. Og det er heller ikke så god regulering i closed loop heller uten bredbåndslamda.

Jeg har også egen AF måler og driter i firmaer/ personer som har egen agenda eller intresse.

Ja, så et firma som lever av å selge powerparts, eksos, dyno greier osv... sier at det ikke er nødvendig å mappe eller tukle med noe når man bare bytter slip on på f.eks min 790. Så er det ikke troverdig?
Jeg har også forståelse for at folk velger å måle selv å stole på egen kunnskap. Men jeg forstår også at tilliten er større til et stort firma som lever av dette, kontra en hjemmesnikrer som ikke har noe å vise til (om du forstår hva jeg mener)

Problemet er at det er så sykt mye info og feilinformering om dette på nettet i dag. Hvem skal man tro? Å hvor skal man begynne for å måle selv? ;-)


Neida KTMèn din dauer nok ikke av å montere slipon potte-og det er jo litt forskjell på type potte og med uten "db-killer"
- men den vil nok heller ikke gå bedre-bare bråke mer-samme som Duke som ikke bare er å "fixe" pga adaptiv ECU som tilstreber euro4.

Jeg har kjøpt ny sykkel x2 i 2019..ikke at det er noe spess, men erfaringer med Euro4 ECUèr er at de ikke er samme som eldre.
KTM790Duke som guttungen har-denne er ikke optimal(og ble litt værre med slipon,uten dbkiller var den ennå værre)

Indian ftr1200 denne er så mager i ecu Closed loop at den går å jager i 90kmh på flatmark men ble litt bedre etter at ecu bygger opp adaptivt basemap, denne er dog fet nok i open loop på topp med slipon, men trenger en korrigering alikevel-hvilket Polaris også innrømmer at ikke fungerer godt nok,og sier de skal komme med oppdatering.
Så selv Polaris innrømmer at de sliter med drift innenfor dagens utslippskrav og at de går i grenseland på temperatur i "målområdet".
Derfor så skal jeg ha en reflash av ecu uansett uten fjærning av cat.
Rundt i verden så reflasher "alle" pga "surging"..og de opererer med forskjellige reflash med forskjellige slipons også-i tillegg for decat og forskjellige potter-selv fra samme tuningfirma.

dette er litt som diskusjon rundt E10 kontra E0..
Selv om ikke alle har merket noe så er det mange som har sett og merket problemer/endringer.
Så selv om ikke alle er enige eller bryr seg så kan det være noe fakta i ting allikevel.

Brukeravatar
tshansen
Innlegg: 19236
Registrert: 07 mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Sted: Bergen

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Legg innav tshansen » 09 jan 2020 16:56

La oss ta min sykkel da, nå har jeg ikke satt meg alt for godt inn i 1090 og 1290 til KTM... Men 790, som dog er langt verre å tune, går i følge flere kilder, bedre med slip-on enn original eksos uten mapping pga grunner som du nevner mekkern.

At alle sykler burde, eller kan ha godt av å få optimalisert blanding uten å ha utslipp og andre reguleringer å måtte forholde seg til er nok ingen tvil. Problemet er fortsatt at meninger er ofte bastante uten noe substans eller forklaring bak, som igjen gjør det veldig vanskelig å vite hvem man skal tro eller hvilken info man skal grave dypere rundt. (om du skjønner)

Så tilbake til tråden.
pelsen skrev:
På mc har jeg bare målt forgassermotorer, så der slipper jeg å tenke på annet enn å bytte dyser.

Hvordan skal man da tolke uttalelsen:
pelsen skrev:Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.


Hvorfor er dette lurt? hvilken forskjell vil det gjøre å ha åpen eksos i blanding når lambda sensorer sitter i forkant av katalysator som ECU baserer målingene sine på :-k

PS! Jeg har ingen peiling på dette, annet enn den infoen jeg har gravet fram på nettet
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

Brukeravatar
pelsen
Innlegg: 725
Registrert: 28 apr 2005 07:53
MC: litt
Sted: Oslo

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Legg innav pelsen » 09 jan 2020 18:04

tshansen skrev:Så tilbake til tråden.
pelsen skrev:
På mc har jeg bare målt forgassermotorer, så der slipper jeg å tenke på annet enn å bytte dyser.

Hvordan skal man da tolke uttalelsen:
pelsen skrev:Det er vel lurt å foreta en re-mapping også, mest sannsynlig vil den gå (enda mer) for magert med åpen eksos.


Kan tolkes slik at erfaring med ECU på bil er relevant for ECU på mc, mappene er faktisk veldig like :shock:

Brukeravatar
intruder
Innlegg: 1858
Registrert: 03 mai 2016 15:42
MC: 1992 Suzuki Intruder 750 ....0-100 en evighet
1996 Vespa Piaggio 50.....0-100 kun ifritt fall
Sted: Brumunddal
Kontakt:

Re: Worklogs (Post arbeid du har gjort på din sykkel her)

Legg innav intruder » 09 jan 2020 18:28

Ikke for å være skinnhellig eller ekvimokk....i løpet av mine 15 år med Intruderen tror jeg neimen ikke jeg har kostet på mer enn 20.000 ialt...men bruker en ""privatmekkaniker "" .... med 30 års praksis på MChuset Nydal tidligere...
og ellers har jeg det bra....hopes you too !!! :pisk

ordet ekvimokk ble brukt av Leif Juster i en sketsj.....
¤¤Nå ska`kke du bli ekvimokk,vi skal ikke ha noen seksualproblemer på denna planta.."" :smt007


Gå tilbake til «Verkstedet»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester