Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
knutk
Innlegg: 1536
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Legg innav knutk » 17 sep 2019 09:29

Ved bytte av bremsevæske på min 1250GSA ble bremsehendel veldig 'svampete'. Iherdige forsøk, både med suging og konvensjonell pumping, var nyttes løse.
Jeg endte opp med å stripse bremsehendelen i press, og lot den stå i ett døgn under press.
Dette gjorde susen, og bremsene er tilbake til normal status.

Metoden er kjent og benyttet av mange, så at det funker har blitt bekreftet for lenge siden.
Men hvorfor hjelper det å legge bremsehendel i press?
Er det trykket som får luftboblene til å bli mindre slik at de greier å stige til tops i systemet?

Noen som har en god forklaring på hvorfor det virker ?



Brukeravatar
Kant1
Onkel
Innlegg: 2391
Registrert: 06 okt 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XT 600 Ténéré 1987 (Ørkenreven)
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Legg innav Kant1 » 17 sep 2019 09:45

Luft/gass som er bundet til væske skiller seg lettest ut når det er trykkløst, jmf en colaflaske som er uåpnet vs åpnet. Mister du dem i gulvet, vet vi alle hvordan forskjellen blir :D
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Sesongstart 2019 27500km - 31450 km(StorTigern)
0 km (GSA)

Brukeravatar
pelsen
Innlegg: 700
Registrert: 28 apr 2005 07:53
MC: litt
Sted: Oslo

Re: Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Legg innav pelsen » 17 sep 2019 11:21

knutk skrev:Ved bytte av bremsevæske på min 1250GSA ble bremsehendel veldig 'svampete'. Iherdige forsøk, både med suging og konvensjonell pumping, var nyttes løse.
Jeg endte opp med å stripse bremsehendelen i press, og lot den stå i ett døgn under press.
Dette gjorde susen, og bremsene er tilbake til normal status.

Metoden er kjent og benyttet av mange, så at det funker har blitt bekreftet for lenge siden.
Men hvorfor hjelper det å legge bremsehendel i press?
Er det trykket som får luftboblene til å bli mindre slik at de greier å stige til tops i systemet?

Noen som har en god forklaring på hvorfor det virker ?

Væskens egenskaper er uforandret under trykk, så den fornuftige forklaringen er nok at volumet av gassboblene er mye mindre slik at de flytter mindre væske og stiger lettere oppover. Boblene er fortsatt mye lettere enn væsken, vi har jo ikke så høye trykk at dette blir et problem.

Brukeravatar
mekkern
Innlegg: 3724
Registrert: 22 jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: Bremsehendel i press. Hvorfor funker det?

Legg innav mekkern » 17 sep 2019 16:57

Den boblen som ligger i systemet er som oftest i/ved banjokobling ved hovedsylinder de gangene jeg har plundret.. vil tro at denne vil bli mindre ved trykksetting og siger nærmere pumpestempel og at denne returnerer til reservoar når trykket slippes? :-k


Gå tilbake til «Verkstedet»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester