Diagnoseutstyr til Opel

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Diagnoseutstyr til Opel

Post by knutk »

Jentungen har en Opel Meriva som iblant gir feilmelding på ABS.

Har kikket på rimelige OBDII avlesere, men jeg får følelse av at OBD er mytet primært på motorrelaterte feil?

Noen som har erfaring med slikt?

Kan en ELM 327 kompatibel sak benyttes, eller må jeg over på noe slikt?

Denne koster ca det samme som 1 time på verksted
https://www.bildiagnosebutikken.no/icar ... -i902.html
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Diagnoseutstyr til Opel

Post by Lazyboy »

Gå for den du har linket til, der er allt klart for enkel diagnose på motor/brems/airbag.
Den er kablet og vil ikke krangle med Bluetooth /telefon /app slik som noen av 327 donglene kan gjøre.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Diagnoseutstyr til Opel

Post by knutk »

Lazyboy wrote:Gå for den du har linket til, der er allt klart for enkel diagnose på motor/brems/airbag.
Den er kablet og vil ikke krangle med Bluetooth /telefon /app slik som noen av 327 donglene kan gjøre.
Takk for innspill.

Trolig det fornuftige valget.

Men først prøver jeg denne:
https://www.ebay.com/itm/For-Opel-Vauxh ... :rk:4:pf:0

Kan kobles til min Surface Pro, og koster mindre enn 2 øl.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Diagnoseutstyr til Opel

Post by Lazyboy »

Jammen 2 øl da mann :shock:
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Diagnoseutstyr til Opel

Post by knutk »

Lazyboy wrote:Jammen 2 øl da mann :shock:
Ja, iblant må man bare fleske til å ta noen dristige avgjørelser \:D/
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Diagnoseutstyr til Opel

Post by jeey »

knutk wrote:
Lazyboy wrote:Gå for den du har linket til, der er allt klart for enkel diagnose på motor/brems/airbag.
Den er kablet og vil ikke krangle med Bluetooth /telefon /app slik som noen av 327 donglene kan gjøre.
Takk for innspill.

Trolig det fornuftige valget.

Men først prøver jeg denne:
https://www.ebay.com/itm/For-Opel-Vauxh ... :rk:4:pf:0

Kan kobles til min Surface Pro, og koster mindre enn 2 øl.
Og litt virus fra kineserne som gir deg cracka software :)
Vag-Com kopiene har i allefall vært mye plaget med slikt, så ville ikke brukt slike kopi kabler på en brukspc med internett tilgang.

Original utgaven a VAUX-com koster rundt 8k, så ikke vanskelig å forstå at dette er en kopi kabel med svartelista serienøkkel (om software ringer hjem).
+ Evt ekstra inntekt for kineserne med trojaner innebygd.

Drev på slik en stund på VAG-COM men ble lei og kjøpte original kabel til slutt.

Da hadde jeg heller vurdert den første kabelen du linket til hvor du også har 14 dagers angrerett.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Diagnoseutstyr til Opel

Post by knutk »

jeey wrote:
knutk wrote:
Lazyboy wrote:Gå for den du har linket til, der er allt klart for enkel diagnose på motor/brems/airbag.
Den er kablet og vil ikke krangle med Bluetooth /telefon /app slik som noen av 327 donglene kan gjøre.
Takk for innspill.

Trolig det fornuftige valget.

Men først prøver jeg denne:
https://www.ebay.com/itm/For-Opel-Vauxh ... :rk:4:pf:0

Kan kobles til min Surface Pro, og koster mindre enn 2 øl.
Og litt virus fra kineserne som gir deg cracka software :)
Vag-Com kopiene har i allefall vært mye plaget med slikt, så ville ikke brukt slike kopi kabler på en brukspc med internett tilgang.

Original utgaven a VAUX-com koster rundt 8k, så ikke vanskelig å forstå at dette er en kopi kabel med svartelista serienøkkel (om software ringer hjem).
+ Evt ekstra inntekt for kineserne med trojaner innebygd.

Drev på slik en stund på VAG-COM men ble lei og kjøpte original kabel til slutt.

Da hadde jeg heller vurdert den første kabelen du linket til hvor du også har 14 dagers angrerett.
Lite eller ingen programvare solgt fra Kina er orginal-vare, det kan vi alle være enige om.

Opp gjennom årene har jeg prøvd mye cracka programmer. Med hensyn til dritt i programmene har jeg utelukkende opplevd det fra nedlastede program. ( ikke dermed sagt at det ikke finnes)
Linkede sak kommer med program på CD. Er ikke så bekymra for dritt. Anser den største utfordringen med slike program at de ikke blir oppgradert. Om nyere biler kommer til vil muligens ikke programmet støtte den nyere bilen.

I denne konkrete saken har jeg overtatt en bil etter jentungen. Har den som ventebil frem til jeg får min egen bil. Etter det blir Opelen solgt. Trenger utstyret således kun til å identifisere en feilmelding på ABS som kommer av og til. Jeg mistenker en hjulsensor, men må vite hvilken.

Har garasje PC og litt sånn forskjellig hvor jeg laster dette inn. Normalt er de satt opp til ikke å koble seg på nett automatisk, i fall programmene skulle prøve seg på slikt.

Har ISDA på en annen maskin (til BMW), og den har aldri brydd seg de gangene jeg har koblet til nettet.

Regner med den bestilte saken dukker opp rundt årsskifte. Kanskje PC'n blir årets nyttårs rakett :smt003 :smt004
Post Reply