Tungstartet XJ600N

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Tungstartet XJ600N

Post by inunf »

Har litt problemer med en 1995 Yamaha XJ600N. Kjøpte den i fjor for å ha til øvelseskjøring, og det har det ikke blitt så mye av. Altså står den lenge mellom hver gang den blir brukt. I går tenkte jeg at jeg skulle ta den til jobb for å få luftet den litt, men da fikk jeg ikke start. Dette har skjedd tidligere også, trodde jeg hadde funnet løsningen på problemet men det hadde jeg da tydeligvis ikke.

Første gangen jeg opplevde problemet var i vår. Full choke, bensinkranen på ON, tenning på, og begynner å kinne. Startmotoren går rundt, høres helt normalt ut, men uansett hvor mye jeg kinner får jeg ikke så mye som et host engang. Trillstartet i 2. gir, da kom den med en gang.

Hadde da en teori om at batteriet var dårlig, bra nok til å drive startmotoren men for svakt til å gi tenning samtidig. Har aldri opplevd det før, syntes det virket rart, men ok.

Neste gang hadde jeg byttet til "nytt" batteri (brukt, tok det fra banesykkelen og det funket der). Ladet det opp, men med samme resultat. Fikk da et tips om at det var lurt å sette bensinkranen på PRI når man tok igjen sykkelen etter at den hadde stått en stund.

Dette prøvde jeg når jeg skulle ta den i går. Kinnet og kinnet, men det var ikke livstegn. Tok Streetfighteren i stedet, så det var ingen krise, men vil jo gjerne komme til bunns i saken. I gårkveld byttet jeg (igjen) batteri med banesykkelen. Den har et forholdsvis nytt lithiumionbatteri. Det gjorde ingen forskjell, men banesykkelen startet umiddelbart med begge batteriene. Ser for meg at en 2006 GSX-R 600 trenger mer startstrøm enn en 1995 XJ600N? Banesykkelen har jo selvsagt ikke lys, men lysene på XJ'en var av så det skal ikke ha noe å si. Mener derfor at problemet ikke er batteriet.

Hele tiden mens jeg holdt på å byttet batteri frem og tilbake sto bensinkranen på PRI. Etter mye frem og tilbake begynte jeg å høre livstegn, og etter å ha kinnet litt til startet den. Nølende til å begynne med, og den sluknet nesten med en gang, men på neste forsøk startet den og gikk helt fint. Prøvde på nytt i dagtidlig, og da startet den med en gang. Da hadde riktig nok stått med lader hele natta.

Hva er greia? Er PRI-funksjonen tett/defekt, slik at motoren ikke får bensin med mindre det er vakuum, eller er batterispenningen for lav? Målte ca. 10,5 V når startmotoren gikk.

Alle tips mottas med åpne armer!
Jonta
Posts: 540
Joined: 07 Aug 2016 01:32
MC: Fant, 96 Cagiva Elefant 750
Santa Lisa ll, 98 Ducati ST2
73 Tempo corvette

Re: Tungstartet XJ600N

Post by Jonta »

Prøv med startgass. starter den med en gang da er det noe med bensin tilførselen.
Har du tappet gasserne for vann? Kan ligge mye kondens i bunn av flottørkammerene etterhvert. Å bruke kondensfjærner i blandt er fint, særlig på høsten før lagring.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tungstartet XJ600N

Post by inunf »

Takk for svar!

Har prøvd startgass ja, den første gangen jeg hadde problemet. Det hadde jeg glemt av. Det var vel derfor jeg konkluderte med at det var batterispenningen første gangen.

Kondens i forgasserne hadde jeg ikke tenkt på, det skal jeg se nærmere på. Sykkelen står lagret inne i oppvarmet garasje, blir aldri kaldere enn 5-7°C og forholdsvis tørt, da er det vel ikke stor fare for kondens? Vet lite om hvordan den ble oppbevart før jeg kjøpte den, så kan selvsagt være vann i gasserne fra før av.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Tungstartet XJ600N

Post by Trond_V »

Var bort lignende tilfelle på en bandit jeg hadde.
Vacuumstyrt forgasser. Høres ut som det er samme opplegg på din også.
Der var det membranen i bensinkran som måtte skiftes.
Dersom den står lenge mellom hver gang, kan det også være at bensin fordunster i forgasserne, og additivene ligger seg igjen. Da kan de tette forgassere.
Da blir den veldig treigstartet.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tungstartet XJ600N

Post by inunf »

Gjorde et forsøk til for litt siden, da hadde den stått med vedlikeholdslader i ei uke. Da hostet den litt til å begynne med, og kom på 2. eller 3. forsøket. Usikker på om det betyr at det hjalp med vedlikeholdslader, eller at den ikke hadde stått lenge nok til at det var et problem. Skal la den stå lenger med vedlikeholdslader før jeg prøver neste gang (drittvær uansett).
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Tungstartet XJ600N

Post by mekkern »

inunf wrote:Gjorde et forsøk til for litt siden, da hadde den stått med vedlikeholdslader i ei uke. Da hostet den litt til å begynne med, og kom på 2. eller 3. forsøket. Usikker på om det betyr at det hjalp med vedlikeholdslader, eller at den ikke hadde stått lenge nok til at det var et problem. Skal la den stå lenger med vedlikeholdslader før jeg prøver neste gang (drittvær uansett).
husk at den må kjøres også ikke bare startes/stoppes-for da FÅR du problemer. :thumleft
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Tungstartet XJ600N

Post by inunf »

Forrige helg var det endelig oppholdsvær etter ei regnbyge som varte i to måneder (kjentes i alle fall slik ut). Fyrte opp sykkelen og kjørte en tur, har også kjørt til jobb to ganger denne uka. Den var litt lei å få start på første gangen, men etter det har den vært grei. Måtte kinne litt, men helt innenfor hva som er akseptabelt etter at den har stått et par måneder. Løsningen var vedlikeholdslading og å skru bensinkranen på prime et par minutter før oppstart. Takker for alle innspill!
Post Reply