MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 11 des 2017 15:54

Alle klokkeslett er UTC+01:00

Legg inn nytt emne  Svar p√• emne  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 07 okt 2017 18:03 
Brukeravatar

MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n"
Ja jeg vet det ikke er lov ! [-X
Men krever slike p√¶rer h√łyere / stabil batterispenning enn vanlige H1? :-k Har et sett liggende og testa i dag. Den ene p√¶ra lyser, men den andre gir bare et lite svakt blink. Jo den lyste et par ganger.. Derfor sp√łr jeg om det med batterispenning. Man har jo kj√łpt batteri p√• den bl√• butikken :redface

Toppen

Legg innLagt inn: 07 okt 2017 19:28 
Brukeravatar

MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
De fleste settene har ræva kvalitet og det er ikke unormalt at bare deler av settene faktisk fungerer...spesielt ballastene er shitt
hvis en skal ha dette bra er det beste √• kj√łpe komplette lykter beregnet for HID og orginale p√¶rer-da lyser det bra og dit det skal.
eller drite i det og bytte lykta til LED lykt-ennå bedre lys.

Edit: en får også "halogenpære" med xenongass i stedet for halogengass...dette kalles xenonpærer også...

De settene med tennere/ballaster heter High Intensity Discharge (HID) men i Europa også Xenon-sånn for morro...

Toppen

Legg innLagt inn: 07 okt 2017 21:00 
Brukeravatar

Ok, regnet med at du eller Knutk hadde en mening/kunnskap om dette. Veldig bra. Dette var et sett med HID som jeg fikk av en kompis her nede. Ser jo profft ut, men der stopper det nok.
Men det går vel an å bytte ut hele orginallykta med noe annet og?? Jeg har jo to på Betty, ei for blend og ei for fult lys.

Toppen

Legg innLagt inn: 07 okt 2017 21:35 

MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Dersom vi holder diskusjonen om blending og lysspredning utenom har jeg f√łlgende √• tilf√łye:

Har pr√łvd dette en gang, og min personlige erfaring er derfor begrenset til det ene settet.
Jeg kj√łpte et sett -http://www.hid50.co.uk/ultra50.html. Det er ikke blant de rimeligste, men funket fint de 6 √•rene de ble benyttet i langlysene p√• sykkelen (K1300GT).

Xenonp√¶rene funker p√• samme m√•te som p√¶ren i en elektron-blits, (men lyser kontinuerlig). S√•ledes er der en elektronisk krets som hakker opp str√łmmen til pulser, som s√• blir transformert opp til en spenning p√• flere hundre volt og likerettet.. Typisk skal kretsen ha minimum 9 volt inn, s√• spenningen inn er ikke kritisk. Men det er viktig at der benyttes kvalitetskomponent, dette for √• holde varmgangen nede p√• et fornuftig niv√•. Forskjellen mellom 35W lys (mest vanlig) og 55W lys ligger i spenninga ut fra denne kretsen (man kaller den Ballast, men det er mere inn i der enn hva navnet antyder). Det er ogs√• viktig at alle komponentene er tettet p√• en skikkelig m√•te. Ledningen fra Ballast til p√¶ren har spenning p√• flere hundre volt. Da systemet p√• mc blir utsatt for v√¶r og vind er det av egeninteresse at der ikke oppst√•r overslag.

Således er det fullt mulig å ha et system som funker problemfritt år etter år, men som ofte ellers, man får hva man betaler for.

De aller fleste sykler greier å drifte HID uten problem. I den grad et system ikke funker har valg av batteri tvilsomt noe betydning.

Det som kan bety noe, er om man ettermonterer p√• sykler uten sikring, men det er ikke relevant p√• Betty. (N√•r systemet har v√¶rt avskrudd en stund drar det litt ekstra str√łm i oppstarten. Denne ekstra str√łmmen kan overstige begrensingen som ligger i maksstr√łm for den sikringsl√łse kretsen, og den stenger str√łmmen). De fleste monterer 35W anlegg. Denne lavere str√łmmen vil i enkelte tilfelle trigge p√¶re-feil varsel. Produsentene forenkler navnsettingen og kaller det CANbus tilpasset, selv om der teknisk sett ikke er direkte sammenheng mellom sikringsl√łse kretser, feilmeldinger og CANbus (selv om mange sykler med CANbus ogs√• kj√łrer p√• med sikringsl√łst og har p√¶reoverv√•king)

Toppen

Legg innLagt inn: 07 okt 2017 21:50 

MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Har også litt mening om LED.

Her er et sett med LED pærer som erstatter H1.
https://www.xenonhids.com/low-beam-h1-led-headlight-kit.html?i=yJojXb

Har ingen egenerfaring. Men om man studerer bildet kan man se at der er montert kj√łleribber i enden av p√¶ren. Oftest sitter der ogs√• en liten vifte i senter av kj√łleribbene.
Brukt i friluft tipper jeg dette holder. Men montert i en MC-lykt? Hm...
Skal man kj√łre uten baklokk p√• lykta? Skal man tette rundt p√¶re og kun la kj√łleribbene v√¶re p√• utsiden, eller skal man satse p√• √• lukke inn kj√łleribbene? Uten √• ha pr√łvd det tillater jeg meg √• v√¶re skeptisk.
P√• sykler med fastmonterte LED-lys er kj√łleribbene mye st√łrre og montert slik at de f√•r god kj√łling av fartsvind.

Hva med LED-p√¶rer uten kj√łleribbe? De lyser altfor svakt til √• fungere tilfredsstillende som erstatning for H1, men greit for blinklys og baklykt.

Toppen

Legg innLagt inn: 08 okt 2017 00:17 
Brukeravatar

MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Fin oppsumering knut.
En fordel med LED kontraHID i fjærnlys er jo tiden det tar for full effekt oppnås.
Ikke st√łrst problem hvis b√•de n√¶r/fj√¶rn lyser samtidig men veksler de blir det en periode med litt slapt lys n√•r man veksler-LED er jo momentan.

Toppen

Legg innLagt inn: 08 okt 2017 01:17 
Brukeravatar

Gode svar og råd. Takker så mye.

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk

Toppen

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar p√• emne  [ 7 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00