Blogg- eller MC-forum?

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
User avatar
Villsvin
Posts: 29
Joined: 13 May 2008 21:33
MC: `01 Husqvarna SMR 570

Blogg- eller MC-forum?

Post by Villsvin »

Har vært jevnlig innom siden jeg kjørte opp til sykkel i fjor. I vår ble jeg medlem og bruker forumet noe mer enn tidligere. Den senere tiden har tanken slått meg at 70-80% av postene/trådene her inne er blogging/ikke mc-relatert!! Kanskje satt litt på spissen, men det er i alle fall ikke langt unna. Blogging er fint og gøy, men problemet mitt er at når jeg logger på her inne så klikker jeg på "Se nye innlegg" for å få opp trådene som har vært aktive siden jeg sist var innom så er det 70% blogg. Er det noen mulighet for å hindre at tråder i "Blogg" delen av forumet ikke kommer opp?

Til eksempel så var det 16 av 28 tråder med aktivitet i som var blogger eller tulletråder, også kalt postwhore tråder :shock: . "Assosiasjonsleken, tallrekkefølge, 100% off-topic leken .. etc" .. Gøy er det nok, men det virker som det tar litt vel av her inne. Hva med å starte en egen irc kanal f.eks for slikt? IRC bruke jeg en del da jeg var 13-14 år, og det er lett å lære seg for den eldre garde her inne som virker å more seg riktig så mye over den type tråder jeg nettopp nevnte. Da mange tråder kan se ut som en MSN logg av en samtale mellom to personer, så er jo absolutt irc noe å vurdere. Noen forum har en funksjon hvor man må skrive en minimumslengde på innlegget for å få det igjennom. Ingen "Ja." "Vet ikke." "Nei." "Kanskje det" " 8) " innlegg der i gården.

Et annet forslag kan jo være å outsource blogging til sider som er laget for nettopp dette. Virker som det er en hard kjerne her inne på 20-30 stk som kjenner hverandre i virkeligheten og er aktive på blogging, hva med å starte en blogg på en uavhengig side? For så å linke til bloggen gjennom en tråd her inne på forumet, så kan interesserte klikke seg videre, og vi andre 3000 medlemmer som kanskje ikke har interesse slipper å sile ut tekniske temaer og diskusjoner fra alt det andre.

Når det er sagt, så virker dette som et veldig hyggelig forum med massevis av kunnskap, bare så synd at mye kunnskap forsvinner i kaoset av hygge her inne.

Da har jeg kastet min første brannfakkel \:D/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by tshansen »

For å tenne litt ekstra på den brannfakkelen din, så er jeg faktisk litt enig!

Det kan til tider spore av med mye tullprat og hygge. Noe jeg selv også bidrar sterkt til. Men ¨nå har jeg erfart at det er nettopp det som skjer når du møter en ukjent mcist på veien, fergeleie, rasteplass, kafe, kro, kiosk, bensinstasjon osv osv.

Du prater om alt mulig. Å har du spm eller trenger hjelp om enkelte ting så er det alltid ett klokt svar å få! Omtrent akkurat slik det er her inne. Her er mye folk med veldig gode kunnskaper om både mc, trening, advokatbistand, snekkring, data, ja nevn en sjanger å du vil nok finne en som kan hjelpe deg. Men vi liker å slå av en prat med likesinnede. Og derfor bruker vi forumet til å kommunisere.
Jeg selv syns det er veldig kjekt å lese i bloggene til folk. Se på tur refferat og bli bedre "kjent" med vedkommende. SKulle du være heldig å møte de i levende live, så vet du faktisk litt om de. Noe som er stor sjangs for.

Noen liker ting veldig serriøst. Noen liker at det er høy takhøyde og fleiper mere enn det er alvor! Men vi er alle forskjellig og JEG, liker forumet akkurat slik det er.

Mvh
-Shaft-
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Villsvin
Posts: 29
Joined: 13 May 2008 21:33
MC: `01 Husqvarna SMR 570

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by Villsvin »

Din yttring er notert. :D Noen andre?

:smt006
User avatar
Goose
Posts: 141
Joined: 04 Oct 2007 13:56
Location: Bærum

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by Goose »

Jeg støtter meg 100% til LordShaft og er helt enig \:D/
06´ Honda Varadero 125
(x) 08´ Suzuki Burgman 125
(x) 07´ Cagiva Raptor 125
(x) 07´ Derbi Senda SM 125
FV
Posts: 2332
Joined: 27 Feb 2007 19:05
Location: Karmøy

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by FV »

Jeg er enig med trådstarter.
For all del, det er gøy med blogger. Men jeg savner mer mc-relatert stoff.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by Jalmar »

Jeg skjønner ikke problemet. Det er vel ikke et spørsmål om det er en blogg eller et mc-forum? Dette nettstedet er begge deler. Det er et mc-forum med en bloggdel.

Det er en seriøs del for tung/mellomtung mc, kjøreutstyr og verksted der man kan bidra med så mye mc-stoff man klarer å skrive. Det samme har forumet for moped og lettsykkel.

I tillegg har vi generelt-delen og blogg-delen der den løse praten foregår. Har noen en blogg de ønsker kun skal gjenspeile mc-relatert stoff, er det rett og slett nok å gi beksjed om at bloggen skal få være i fred for tull og tøys, og jeg er overbevist om at det blir respektert.

Ønsker man mer mc-relatert stoff i de delene av forumet som skal inneholde dette, så får man jo bidra til at dette skjer. Man kan ikke sitte å lese tråder og forvente at alle de andre skal fore på med interessant stoff. Man må skrive selv også. Dette er et forum, ikke en mc-avis.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by Jalmar »

Villsvin wrote:... og vi andre 3000 medlemmer som kanskje ikke har interesse slipper å sile ut tekniske temaer og diskusjoner fra alt det andre.
Som sagt i mitt forrige innlegg, så blir forumet det som bidragsyterne/brukerne gjør det til. Se litt på medlemsregisteret, så vil du se hva jeg mener. Det er en ganske stor del av de registrerte medlemene som da er mest interessert i å lese hva andre skriver, fremfor å faktisk bidra med noe selv. ( 891 har 0 innlegg, de neste 606 har 1 innlegg osv osv.) Totalt var det 2310 medlemmer som hadde 5 eller færre innlegg/bidrag. Disse tallene tar ikke hensyn til registreringstidspunkt, så de er ikke nødvendigvis helt korrekte i og med at noen kan ha vært ny-registrerte og ennå ikke kommet i gang med bidragene sine. Og noen av disse kan ha blitt så skremt av all hyggen her inne at de rett og slett har kutta ut før de fikk begynt.

Et forum blir hva brukerne/bidragsyterne gjør det til som sagt. Og moderatorene sørger for å fjerne tullet fra de seriøse bidragene. Jeg syns det fungerer helt fint. Og jeg håper det vil fortsette å være plass for både tull, tøys og hygge i dertil hørende tråder. ;-)
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
neptyr
Posts: 99
Joined: 01 Aug 2008 13:18

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by neptyr »

Tror det er en mulighet for å lage en søkeurl som utelater diverse forums når du skal ha siste poster, men jeg er ikke kar om å huske/finne den igjen akkurat nå.
Om jeg kommer over den så kommer den her :)

Men du kan jo søke litt sjøl også, jo flere jo bedre :)
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by rerell »

Denna länk visar nya poster i alla forum UTOM Bloggen. Går enkelt att variera till att visa ett ännu mer begränsat urval om man t.ex inte vill se Moped/Scooter, ATV osv så kan dessa också tas bort från resultatet.

http://tinyurl.com/mcforumet-new-noblog

Disclaimer: Inte helt perfekt eftersom den inte exkluderar forum specifikt, utan istället specificerar vilka forum som faktiskt ska visas. Det innebär att den måste uppdateras om det tillkommer nya huvudforum som man vill ha med i sökresultatet. Subform kommer med automatiskt om huvudforumet är med.
neptyr
Posts: 99
Joined: 01 Aug 2008 13:18

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by neptyr »

Der var den ja :D
Takk!

Ellers så kan jeg jo hjelpe til bittegranne her.

For å lage sitt eget filter gjør du disse små stegene:
1: Finn det forumet du vil ha med og hold over lenken(eventuelt kopierer den og limer inn i notepad), den vil se noe alla dette ut:

Code: Select all

http://mc-forumet.no/viewforum.php?f=1
Tallet på slutten er da forumID-en, i dette tilfellet "1" noter ned dette.

2: Kopier så denne url:

Code: Select all

http://mc-forumet.no/search.php?search_id=newposts&fid[]=X 
3: Erstatt X'n med Forum-ID'en du noterte ned tidligere, så du da ser slik ut:

Code: Select all

http://mc-forumet.no/search.php?search_id=newposts&fid[]=1
4: Vil du ha flere flere forumer med i ditt filter, følg steg 1 igjen, og bytt ut X'en i følgende "kodesnutt" med ID'en du akkurat fant.

Code: Select all

&fid[]=X
5: Legg til "kodesnutten" du akkurat lagde på slutten av første url vi lagde.
Slik at det da vil se slik ut:

Code: Select all

http://mc-forumet.no/search.php?search_id=newposts&fid[]=1&fid[]=24
Denne vil da hente fra Tung MC og Lett MC, og ikke fra noen av de andre.

Rinse and repeat for alle forumene du vil ha :)
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by Galilee »

Villsvin wrote:...bare så synd at mye kunnskap forsvinner i kaoset av hygge her inne.
Velkommen til internet.
:D
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by Onsløv »

Jeg er enig med første mann her... samtidig som jeg er enig med andre-mann.

Jeg åpner "se nye innlegg" og derfra åpner jeg tråder i ny fane for de tråder jeg ønsker å lese... Når jeg har fått lukket alle fanene, går jeg innigjen på "se nye innlegg" for å se om det er kommet noe nytt siden jeg leste. Hvis ikke, så går jeg til forumets hovedside og klikker på "merk alle forum som lest"

Ikke noe problem for meg å luke bort de bloggene som ikke interesserer meg, eller å hoppe over assosiasjons-tråden og talltråden.
Har jeg fritidsproblemer og det regner ute, så skummer jeg gjerne gjennom de også.

Kristian
User avatar
Villsvin
Posts: 29
Joined: 13 May 2008 21:33
MC: `01 Husqvarna SMR 570

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by Villsvin »

rerell wrote:Denna länk visar nya poster i alla forum UTOM Bloggen. Går enkelt att variera till att visa ett ännu mer begränsat urval om man t.ex inte vill se Moped/Scooter, ATV osv så kan dessa också tas bort från resultatet.

http://tinyurl.com/mcforumet-new-noblog

Disclaimer: Inte helt perfekt eftersom den inte exkluderar forum specifikt, utan istället specificerar vilka forum som faktiskt ska visas. Det innebär att den måste uppdateras om det tillkommer nya huvudforum som man vill ha med i sökresultatet. Subform kommer med automatiskt om huvudforumet är med.
Kanon! Tack så hemskt mycket .. var akkurat dette jeg trengte :smt023
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by Baron von Waffel »

uansett hva du trenger hjelp til så kan du risikere å få det her. Også en mulighet til å unngå kosepraten vår :shock:
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Blogg- eller MC-forum?

Post by Lølle »

Er det ikke bare å konvertere til bike.no?
Etter hva jeg forstår er det ikke mye kos der :-)

Flott at man kan slippe å se trådene man ikke vil lese, da.
:roll: :)
Image
Image
Post Reply