Flere kategorier under salg

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
Frejak
Posts: 7
Joined: 01 Nov 2007 21:13
MC: For tiden en '87 mod suzuki savage i sjabby forfatning.....

Flere kategorier under salg

Post by Frejak »

Har kanskje vært en ide å lage flere kategorier under salg, synes det blir veldig uryddig å lete etter en sykkel, når de står blandt en masse andre ting
Gixxerman

Re: Flere kategorier under salg

Post by Gixxerman »

Hva er det som er så uklart? Les hva som står, før du poster:


KJØPES
Har du noe du ønsker å kjøpe? Må være mc relatert!

Salg
Har du noe du ønsker å selge? Må være mc relatert!

Kjøp & Salg
For alt som ikke er MC relatert.





Tråd stenges av åpenbare grunner.
Gixxerman

Re: Flere kategorier under salg

Post by Gixxerman »

Åpner denne igjen ettersom trådstarter sendte pm om hva han mente. Han har dog skrevet en topic som sier noe annet men.

Vel, jeg får svare deg her. Flere kategorier blir det spurt om i tide og utide, og det skaper bare mer forvirring igjen, og forumdeler der det er lite til inget liv.

Saken er enkel. Først søker man litt etter hva man selv lurer på. Finner man ikke det man lurer på så starter man en ny tråd. Finnes det en slik allerede som du tilfeldigvis ikke klarte å spore opp så er det mulig noen andre tipser deg om den.

Slik fungerer altså et forum.
Frejak
Posts: 7
Joined: 01 Nov 2007 21:13
MC: For tiden en '87 mod suzuki savage i sjabby forfatning.....

Re: Flere kategorier under salg

Post by Frejak »

Beklager om overskriften var noe misvisende..
Det jeg mente var om det var en ide å dele opp kategorien om mc-relatert til flere kategorier. F. eks MC ,MC-klær,deler og utstyr.
Er på andre forum der det er gjort slik, og er da mye lettere for en kjøper å lete etter det han er ute etter.
Var bare et forslag, er jo opp til dere hvordan forumet skal se ut :)
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Flere kategorier under salg

Post by Cheron »

Frejak wrote:Beklager om overskriften var noe misvisende..
Det jeg mente var om det var en ide å dele opp kategorien om mc-relatert til flere kategorier. F. eks MC ,MC-klær,deler og utstyr.
Er på andre forum der det er gjort slik, og er da mye lettere for en kjøper å lete etter det han er ute etter.
Var bare et forslag, er jo opp til dere hvordan forumet skal se ut :)
Det er jeg faktisk litt enig i... Noe som dette:

MC sykler ( sier seg selv)
MC klær ( sier seg selv)
MC deler ( dekk, felger, plastikk etc)

Men vil alltid være noe som kan forbedres på et forum :)
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Flere kategorier under salg

Post by boxer wolf »

Dersom man skal legge bedre tilrette for salg av brukt utstyr, støtter jeg forslaget. Man kan jo kikke på oppbygningen av diverse web-shoper, og se om det kan lages en trestruktur. På den måten kan man kategorisere det man skal selge, og det legges på riktig "hylle" i webshopen med en gang.

Om det er dette MC-forumet skal brukes til er et annet spørsmål. Det er vel ikke hovedformålet, men kan jo være en god service.

Bortsett fra det synes jeg at forslag som er stilt i god mening bør få en litt annen mottagelse. Når man er ny på et forum er det ikke gitt at man kjenner til doe's and dont's fra dag en. En litt mer åpen tone tror jeg vil gjøre at man føler seg litt mer velkommen.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Gixxerman

Re: Flere kategorier under salg

Post by Gixxerman »

Frejak wrote:Beklager om overskriften var noe misvisende..
Det jeg mente var om det var en ide å dele opp kategorien om mc-relatert til flere kategorier. F. eks MC ,MC-klær,deler og utstyr.
Er på andre forum der det er gjort slik, og er da mye lettere for en kjøper å lete etter det han er ute etter.
Var bare et forslag, er jo opp til dere hvordan forumet skal se ut :)
Og nok en gang får jeg spørre: Hva er det du mener ? Akkurat det du skriver her er jo akkurat slik vi har det nå. Vet du i det hele tatt hva du selv vil med denne tråden. Jeg skjønner fortsatt ikke....
vevea
Posts: 290
Joined: 24 Feb 2007 12:01
MC: FZ1

Re: Flere kategorier under salg

Post by vevea »

Da er du litt (les: ganske) treig, Gixxer.

Nå er kjøp og salg delen slik:
Kjøpes (MC-relatert)
Salg (MC-relatert)
Kjøp & Salg (IKKE MC-relatert)

Ca slik er forslaget:
MC kjøpes
MC-klær kjøpes
MC-deler kjøpes
MC selges
MC-klær selges
MC-deler selges
Kjøp & Salg (IKKE MC-relatert).

Ser du det nå?
- Yamaha FZ1-N
x Suzuki SV650S
Gixxerman

Re: Flere kategorier under salg

Post by Gixxerman »

Og da får du lese mitt innlegg lenger opp:
Gixxerman wrote:Flere kategorier blir det spurt om i tide og utide, og det skaper bare mer forvirring igjen, og forumdeler der det er lite til inget liv.

Saken er enkel. Først søker man litt etter hva man selv lurer på. Finner man ikke det man lurer på så starter man en ny tråd. Finnes det en slik allerede som du tilfeldigvis ikke klarte å spore opp så er det mulig noen andre tipser deg om den.

Slik fungerer altså et forum.
Uansett, nok en gang satt han meg ut om det er slik DU mener Vevea. Han snakket først om en ting og så snakker han om en annen ting, men mener egentlig hva han først snakker om.

Hvorfor ikke bare snakke norsk så folk skjønner hva det er snakk om. Jeg er ingen maskin som gjetter meg til alt. Jeg skriver hva jeg mener basert på hva som er skrevet. Har man ikke uttrykket seg på en forståelig måte har man seg selv å skylde.
Frejak
Posts: 7
Joined: 01 Nov 2007 21:13
MC: For tiden en '87 mod suzuki savage i sjabby forfatning.....

Re: Flere kategorier under salg

Post by Frejak »

Slik det er nå er alt MC-relatert samlet under "salg"

Dvs. at sykler, klær,deler osv. ligger i blandet rekkefølge.

Det jeg spurte om var om det kunne vært en ide å dele det opp i kategorier slik at det blir enklere å lete etter det du vil kjøpe.

Var ikke meningen å komme inn som ny bruker, og starte opp med å kritisere måten forumet er bygd opp. Er som sagt på leting etter ny sykkel, og syntes det var tungvindt å lete etter det blandt hjelmer, klær og deler.
Gixxerman

Re: Flere kategorier under salg

Post by Gixxerman »

Om dette skal deles opp, så er det uhorvelige andre mengder med stoff som også kan deles opp. Jeg ser ikke nytten.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Flere kategorier under salg

Post by boxer wolf »

Gixxerman wrote:Om dette skal deles opp, så er det uhorvelige andre mengder med stoff som også kan deles opp. Jeg ser ikke nytten.
Men det er det mange andre som gjør.

Tenk deg en struktur omtrent som dette:

Nivå 1: - Til Salgs
Nivå 2: - MC til salgs
Nivå 3: - Lett MC til salgs
Nivå 3: - Tung MC til salgs
Nivå 2: - Utstyr til salgs
Nivå 3: - Kjøredress
Nivå 4: - Kjøredress i skinn
Nivå 4: - Kjøredress i tekstil

På nivå 1 kune man da ha en salgs og en kjøps seksjon. På de underliggende nivåer kan man bygge opp den strukturen man føler blir riktig. Dersom en kategori ikke inneholder noe som skal selges (ingen har lagt ut en dress i tekstil f.eks.) så vises ikke kategorien.

Det bygges opp i en trestruktur, slik at underliggende nivåer først vises etter å ha klikket på nivået over.

Utfordringen blir at dette ikke lengre fremstår som et forum, men blir mer likt en web-shop. Jeg har ikke sett andre som har laget en slik løsning for kjøp og salg mellom private, men tror den ville slå godt an.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
Cheron
Posts: 587
Joined: 08 Sep 2007 16:54
MC: Yamaha Thunderace 1000R 2000 modell
Location: Høyjord - Vestfold

Re: Flere kategorier under salg

Post by Cheron »

boxer wolf wrote:
Gixxerman wrote:Om dette skal deles opp, så er det uhorvelige andre mengder med stoff som også kan deles opp. Jeg ser ikke nytten.
Men det er det mange andre som gjør.

Tenk deg en struktur omtrent som dette:

Nivå 1: - Til Salgs
Nivå 2: - MC til salgs
Nivå 3: - Lett MC til salgs
Nivå 3: - Tung MC til salgs
Nivå 2: - Utstyr til salgs
Nivå 3: - Kjøredress
Nivå 4: - Kjøredress i skinn
Nivå 4: - Kjøredress i tekstil

På nivå 1 kune man da ha en salgs og en kjøps seksjon. På de underliggende nivåer kan man bygge opp den strukturen man føler blir riktig. Dersom en kategori ikke inneholder noe som skal selges (ingen har lagt ut en dress i tekstil f.eks.) så vises ikke kategorien.

Det bygges opp i en trestruktur, slik at underliggende nivåer først vises etter å ha klikket på nivået over.

Utfordringen blir at dette ikke lengre fremstår som et forum, men blir mer likt en web-shop. Jeg har ikke sett andre som har laget en slik løsning for kjøp og salg mellom private, men tror den ville slå godt an.
Dette forslaget støtter jeg tvert! Utrolig mye mer oversiktlig. Jeg personlig har slutta å bruke til salgs/kjøpes delen da det er bare rot der inne. Husker da jeg tittet etter brukt motorsykkel. Var mye "unødvenig piss" innimellom alle bruktsyklene.

Men som sagt, min mening, og jeg støtter Boxer Wolfs forslag tvert...
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Flere kategorier under salg

Post by inunf »

Er helt enig i dette. Jeg prøvde å lete etter brukte deler, men synes det var veldig uoversiktlig. Synes at de trådene der ting har blitt kjøpt eller solgt kan slettes, slik at det bare er ting som fortsatt kan kjøpes/selges som ligger ute.
Gixxerman

Re: Flere kategorier under salg

Post by Gixxerman »

Dette er et forum. Skal man finne slikt så leter vel de fleste på autodb og slike sider uansett.
Post Reply