Hva med guider, eller how to do. Good or bad?

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.

Hva med guider, eller how to do. Good or bad?

Dette høres interessant ut
16
94%
Dette er et forum, holder i massevis å opprette "normale" tråder om aktuelle tema
1
6%
 
Total votes: 17

User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Hva med guider, eller how to do. Good or bad?

Post by Cartman »

Jeg har foreslått for gutta (ingen damer?? :shock: , er det ikke krav om en andel på x% med damer i "ledelsen" ? ;) ) at vi har en egen guide del på forumet.
Min tanke var at her skulle det legges ut noen guider, eller "how to"..
For at dette ikke skal skli ut, å bli en plass brukere kan poste slik som ellers på forumet, anbefaler jeg at det bare er mulig for moderatorer å opprette innlegg. Selvsagt er det en haug med brukere her som sitter på mye mer info enn oss (skal ikke så mye til ;)), så jeg mener ikke at de ikke skal få "lov til å bidra". Om en bruker sitter på god kunnskap om et emne, og ønsker å dele det med oss andre, er dette selvsagt hjertelig velkomment.. en liten pm med teksten til admin eller en moderator, så skal vi gjøre det slik at han / hun kan få overøse oss andre med sin kunnskap..
Det er ganske vanlig på flere velkjente forum å løse dette problemet med posting på den måten jeg foreslår, men jeg er åpen for andre forslag.

Dermed blir mitt spørsmål; er dette noe dere synes høres interre..... intre... kjekt ut? :D
User avatar
haavard.ha
Posts: 284
Joined: 26 Apr 2005 19:17
Location: Rogaland - Karmøy

Post by haavard.ha »

Høres veldig bra ut! :smt023
2001 Aprilia RS 125
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Ja, det høres ikke dumt ut. Er det ikke slike innlegg som heter tutorials på fagspråket? Men hva om man ønsker å legge ved bilder? Går det an i en pm? :oops:

Men det er en ting... Hva med eventuell "sensur" eller kommentarer/tillegg? Jeg tenker på hvis f.eks. et slikt innlegg inneholder feil så kan jo leserne gå på en smell? Eller hvis det er flere måter å gjøre ting på? Er det mulig å få kommentarer inn som vedlegg?
Last edited by Jalmar on 07 Jun 2005 19:47, edited 1 time in total.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
TDK
Posts: 1098
Joined: 26 Apr 2005 15:55
Location: Asker

Post by TDK »

Jalmar wrote:Ja, det høres ikke dumt ut. Er det ikke slike innlegg som heter tutorials på fagspråket? Men hva om man ønsker å legge ved bilder? Går det an i en pm? :oops:
Du kan jo laste bildene opp til photobucket.com og leggge ved link i PM'en :wink:

Forresten en god ide!
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Stemmer Jalmar, og det er selvsagt ikke noe problem å få til bilder... et bilde sier mer en tusen ord.. (mail er også fullt mulig å bruke, det er så enkelt at til og med far kan :mrgreen:)

Håper at noen av den eldre garde, eller skal jeg si erfarne garden, på forumet også ønsker å hjelpe til her om det blir aktuelt.. Hyggelig å høre at dere liker idèen. :D


edit: så ikke at du editerte innlegget ditt Jalmar.. tanken er at det skal kunne legges til kommentarer til... Det enkleste ville egentlig bli å lage noenlunde likt slik vi har det her på forumet, men det blir jo litt opp til admin (som vi skal lure til å lage dette ;)) hvordan det skal implementeres :lol:
Og selvsagt er det ingen krav at dokumentasjonen skal kunne brukes i en rettsak, men er jo en fordel om vedkommende enten har litt peiling, eller tar seg litt tid å dobbelsjekke sin informasjon :) I "verste fall" endrer bare vedkommende litt på dette etter at den harde kjernen har "kastet seg over finlesingen" :D hehe
Last edited by Cartman on 07 Jun 2005 20:56, edited 1 time in total.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Angående redigering så er det bare å ytre dine ønsker til en av oss, så skal vi endre det du vil :)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Syns denne ideen blir bedre og bedre. :D

Da har jeg en tanke til som jeg vil lufte: Hva med en "ønskeliste" der man kan skrive hva man gjerne skulle hatt en artikkel om?

Altså kunne jeg satt opp at jeg ville vite mer om elektriske annlegg, og så kunne Cartman skrivi en lang og innholdsrik artikkel om det. Skal noen engasjere seg i å skrive en lang og arbeidskrevende artikkel, er det jo fint å vite om noen vil være interessert på forhånd.

Bare en tanke... :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Jalmar wrote:... så kunne Cartman skrivi en lang og innholdsrik artikkel om det...
liker hvor dette fører hen... :lol:

Jeg tror dette kommer til å bli en fantastisk feature på forumet, som kommer til å være populært for mange av dere (brukerne) :wink:
Image
Axxeman
Posts: 424
Joined: 30 Apr 2005 17:55
Location: Tromsø

Post by Axxeman »

Blir det her en sånn del med "how to" - mekk on mc eller bare sånn generelt?

God idè forresten :wink:
Het Porsche på NMCF
Medlem nr. 100
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Axxeman: vi lar tiden vise, det kommer ann på flere ting; -hva folk vil skrive. -hvilken kompetanse de som kommer med artikler innehar osv

Jalmar: godt å høre det faller i god jord. En ønskeliste er et godt forslag, tenkte ikke på dette selv. Det eneste jeg frykter da er at brukere skal bruke den til å spørre om problemer istedenfor å bruke forumet.. det vil resultere i at vi sitter med hundrevis av request på HowTo`s og liten mulighet til å oppfylle ønskene.. :?

Oppdatering: vår admin (NoName) jobber med saken, blir litt arbeid å implementere dette her ettersom det ikke ble planlagt når forumet ble laget.. vi satser på å ha det klart i starten på juli ¤krysse fingrene¤... så om noen har noen tema de er eksperter på, så kan dere skrive dem og sende oss en pm med innhold, spørsmål, tips... alt
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Kanskje løsningen blir å sette skille mellom konkrete how to (som vil høre innunder verkstedsforumene) og generelle artikler om spesifikke evner ( som jeg regner med dere mener dette nye skal være).

Altså "hvordan overhale kalipperen på min GSX 1930-modell?" ville blitt et verkstedsforum-emne, men "funksjon, virkemåte og vedlikehold av bremsekalippere" ville komme under det nye opplegget.

Eller er jeg "på jordet" her ???
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Neida, du er ikke i nærheten av gjordet en gang :smt080
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Hva med guider, eller how to do. Good or bad?

Post by Ragnhild »

Cartman wrote:Jeg har foreslått for gutta (ingen damer?? :shock: , er det ikke krav om en andel på x% med damer i "ledelsen" ? ;) )
Ikke min feil O:)

Ideen er kjempebra, og mitt bidrag til ønskelista er overhaling av kaliperne på Kawa Z650 (og skifting av bremsehendel m/pumpe på samme). Så det er bare å sette i gang, Jalmar. Ut fra tidsplanen til Moderatorene har du tre uker :idea:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Re: Hva med guider, eller how to do. Good or bad?

Post by Jalmar »

Ragnhild61 wrote:
Cartman wrote:Jeg har foreslått for gutta (ingen damer?? :shock: , er det ikke krav om en andel på x% med damer i "ledelsen" ? ;) )
Ikke min feil O:)

Ideen er kjempebra, og mitt bidrag til ønskelista er overhaling av kaliperne på Kawa Z650 (og skifting av bremsehendel m/pumpe på samme). Så det er bare å sette i gang, Jalmar. Ut fra tidsplanen til Moderatorene har du tre uker :idea:
Du har en forholdsvis grei jobb å se fram til. Men aluminiumen i kaliperne er omtrent like solid som stratos sjokolade, og drar du lufteskruene for hardt til skyver du godset ut i sylingeren så stempelet setter seg. Trikset er å ikke lufte bremsene med lufteskruene. Er dem tette, la dem være der de er. Monter stemplene så vidt innafor tetninga, og fyll kalipperne med engangs-sprøyte gjennom hullet der slangen skal skrues på. La det stå over natta så mest mulig luft siger opp av kalipperne, monter slangene og klem stempla i bånn. Da blir det bra. Men nå var det kanskje ikke meningen å bruke denne tråden til bruksanvisning... :oops:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Nei, men når vi sammenholder dine to leksjoner, her og i bloggen min, blir det nesten forståelig :wink:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Post Reply