Bildeopplasting og sånn...

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: RE: Re: RE: Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by jeey »

knutk wrote:
Men dersom innloggingen støtter seg på en cookie, hvordan kan man da bli innlogget når webleser er blokkert fra å opprette en cookie? Det forstår jeg ikke.

Nytt innlegg blir tildelt et "timestamp" (dvs klokkeslett og dato) i det man trykker sendknappen, ikke når man åpner for å skrive innlegget.
Om jeg begynner et langt innlegg og benytter en time på det, og noen annen publiserer et svar tyve minutt etter jeg har begynt å skrive, vil ikke mitt svar komme foran. Tvert imot, der kommer opp en merknad som påpeker at der er sendt flere svar etter jeg har begynt å skrive, så jeg må trykke send-knappen enda en gang. Men innlegget mitt kommer fortsatt sist.
Timeren som starter når man åpner for skriving av et innlegg er ikke en dedikert timer, det er kun en oppdatering av siste aktivitet i aktiv session. Av samme grunn vil det hjelpe å trykke på forhåndsvis knappen underveis om man benytter lang tid på å skrive innlegget. En hver henvendelse til webserver restarter tiden for utlogging (som tydligvis er satt til 60 min i flg. admin)

@inuf, man må skille mellom å ha en webside åpen og være innlogget. Når du er innlogget vises der en blå stripe i høyre hjørne på et hvert innlegg du har skrive. Sjekk selv for moro skyld, så vil du se at den blå stripen stort sett er fraværende, i.e du er ikke innlogget.

Denne funksjonen som markerer at noen er innlogget indikerer at innloggingen må være administrert på server side, ellers ville ikke webserver kunne markere hvem som er innlogget til enhver tid.
Tipper du har en aktive cookies, chrome / firefox bruker ? (men blokkere cookies som tracker)
Trykk f12 for dev mode -> Application -> cookie (chrome)

Her ser dere også de 3 forskjellige verdiene som timer dere ut om de ikke fornyes.

Men for admins, har det vært vurdert å modernisere platformen. Enten i en mer moderne forum platform eller i det minste et mer moderne tema ?
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: RE: Re: RE: Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by knutk »

jeey wrote:
Tipper du har en aktive cookies, chrome / firefox bruker ? (men blokkere cookies som tracker)
Trykk f12 for dev mode -> Application -> cookie (chrome)
Bruker MS Edge, og innlogging funker fint uavhengig av innstillingen for cookies. Derimot blir husking av logginn-data påvirket om jeg deaktiverer cookies, så passord må fylles inn for hver innlogging.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by inunf »

Skriver dette kl. 11.03 og venter

til klokken 14.22 med å fortsette.

Edit: Det gikk da fint?
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by knutk »

inunf wrote:Skriver dette kl. 11.03 og venter

til klokken 14.22 med å fortsette.

Edit: Det gikk da fint?
Nå ble jeg litt nyskjerrig.
Har du webleser med automatisk refresh aktivert?

Det blå bandet i høyre hjørne har vært fraværende i dine innlegg, men er til stede nå når jeg skriver dette. Merkelig at systemet oppfører seg så ulikt fra bruker til bruker.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by Bikeridr »

knutk wrote: Det blå bandet i høyre hjørne har vært fraværende i dine innlegg, men er til stede nå når jeg skriver dette. Merkelig at systemet oppfører seg så ulikt fra bruker til bruker.
Nå er jo jeg nysgjerrig..
Har aldri sett noe blått bånd til høyre. Derimot har jeg en grønn stripe til venstre på postene til de jeg antar er innlogget.

F.eks nå, i denne tråden, så er du, Inunf og Palma med grønn stripe, mens Supermons og tshansen ikke har denne stripen på siden av postene sine.

Jeg bruker "blått" tema og ikke den standard som er før innlogging.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by inunf »

Windows 10, Opera 48.0.2685.52. Prøvde å sjekke innstillingene, men fant ikke noe om automatisk refresh der.

Har ikke sett hverken blå eller grønn stripe på noen. Bruker ikke standard tema.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by knutk »

Bikeridr wrote:
knutk wrote: Det blå bandet i høyre hjørne har vært fraværende i dine innlegg, men er til stede nå når jeg skriver dette. Merkelig at systemet oppfører seg så ulikt fra bruker til bruker.
Nå er jo jeg nysgjerrig..
Har aldri sett noe blått bånd til høyre. Derimot har jeg en grønn stripe til venstre på postene til de jeg antar er innlogget.

F.eks nå, i denne tråden, så er du, Inunf og Palma med grønn stripe, mens Supermons og tshansen ikke har denne stripen på siden av postene sine.

Jeg bruker "blått" tema og ikke den standard som er før innlogging.
På min maskin er den blå og befinner seg som sagt i høyre øvre hjørne. Men tror du er inne på det vesentlige når det nevnes tema. Uansett, webleser viser om et medlem er innlogget eller ikke på en eller annen måte.

Det merkelige er at om man ser på listen over hvem som er logget inn (underst på siden) stemmer ikke denne lista med hvem som er markert i de ulike innleggene som er markert som innlogget. Men hva det nå enn er, poenget mitt ved å nevne det er at det indikerer at webserver administrer hvem som er innlogget fra server-siden. Om webserver så finner på å legge igjen spor på klient-maskin i form av cookies kan jeg ikke svare på det. Jeg bare konstaterer at fullstendig blokkering av cookies ikke påvirker hvordan webserver oppfører seg overfor min pc med hensyn til innlogging.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by inunf »

Sjekket tema, jeg bruker subsilver 2, og da står det enten "online" eller "offline" under brukernavnet i hver post.
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by knutk »

inunf wrote:Sjekket tema, jeg bruker subsilver 2, og da står det enten "online" eller "offline" under brukernavnet i hver post.
Sjekka for moro skyld hvilket tema jeg hadde selv, og så da at der faktisk er en mulighet for å kunne velge å skjule innloggingstatus også, for det det måtte være verdt.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by Snikkeren »

Skriver dette kl. 14:55 på Macbook Pro i Google Chrome nettleser. Har huket av for husk meg ved innlogging.

Nettleseren oppdaterer ikke automatisk. Må trykke på refresh for å oppdatere siden.

No er kl. 16:13, og jeg fortsetter på innlegget.

Fikk beskjed om at det var kommet flere innlegg. Jeg bruker temaet Subsilver 2.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by ashland »

På maskinene hjemme har jeg aldri hatt problemer med å bli ut logget av forumet. Bruker Windows 7 Ultimate og Windows 10 Home samt Google Chrome eller Firefox. Mobilen og Chrome har jeg heller ingen problemer med

Logger jeg meg på med en av pc´ene på jobben og Chrome er jeg inn logget i noen sek før jeg blir "kastet ut". Logger meg inn og klikker på ett emne på forsiden av forumet, får jeg det opp. Men er ut logget, når jeg ser øverst i venstre hjørnet. Logger jeg meg inn med Internet Explorer 11, på samme maskinen. Da fungerer det helt "normalt"??
Noe sier meg det må ha noe med oppsettet av Chrome, når to nettlesere oppfører seg helt forskjellig på samme maskinen?
fun is not a straight line
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by Snikkeren »

ashland wrote:På maskinene hjemme har jeg aldri hatt problemer med å bli ut logget av forumet. Bruker Windows 7 Ultimate og Windows 10 Home samt Google Chrome eller Firefox. Mobilen og Chrome har jeg heller ingen problemer med

Logger jeg meg på med en av pc´ene på jobben og Chrome er jeg inn logget i noen sek før jeg blir "kastet ut". Logger meg inn og klikker på ett emne på forsiden av forumet, får jeg det opp. Men er ut logget, når jeg ser øverst i venstre hjørnet. Logger jeg meg inn med Internet Explorer 11, på samme maskinen. Da fungerer det helt "normalt"??
Noe sier meg det må ha noe med oppsettet av Chrome, når to nettlesere oppfører seg helt forskjellig på samme maskinen?
Du sitter ikke bak en brannmur på jobben da? Som kanskje kan hindre deg i å være innlogget?
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by ashland »

Snikkeren wrote:
ashland wrote:På maskinene hjemme har jeg aldri hatt problemer med å bli ut logget av forumet. Bruker Windows 7 Ultimate og Windows 10 Home samt Google Chrome eller Firefox. Mobilen og Chrome har jeg heller ingen problemer med

Logger jeg meg på med en av pc´ene på jobben og Chrome er jeg inn logget i noen sek før jeg blir "kastet ut". Logger meg inn og klikker på ett emne på forsiden av forumet, får jeg det opp. Men er ut logget, når jeg ser øverst i venstre hjørnet. Logger jeg meg inn med Internet Explorer 11, på samme maskinen. Da fungerer det helt "normalt"??
Noe sier meg det må ha noe med oppsettet av Chrome, når to nettlesere oppfører seg helt forskjellig på samme maskinen?
Du sitter ikke bak en brannmur på jobben da? Som kanskje kan hindre deg i å være innlogget?
Ikke helt umulig, brannmur har vi garantert. Men da burde ikke Internet Explorer fungert heller?
Vet jeg har sett ett par maskiner med Firefox på jobben også, skal se hvordan den oppfører seg

Server parken lurer jeg på om ikke står i Holland, kan det ha noe å si?
fun is not a straight line
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by Snikkeren »

Jeg vet ikke om brannmuren har noe å si, men jeg opplever det samme på jobben min. Men kun når jeg glemmer å klikke på "husk meg" når jeg logger inn. Hvis jeg har klikket på "husk meg" er jeg logget inn helt til jeg klikker på logg ut. Til og med etter komplett restart av PC’en. Jeg kan slå av PC’en på fredagen, og når jeg har startet den opp igjen på mandagen, er jeg fremdeles logget inn.
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: RE: Re: RE: Re: Bildeopplasting og sånn...

Post by jeey »

knutk wrote:
jeey wrote:
Tipper du har en aktive cookies, chrome / firefox bruker ? (men blokkere cookies som tracker)
Trykk f12 for dev mode -> Application -> cookie (chrome)
Bruker MS Edge, og innlogging funker fint uavhengig av innstillingen for cookies. Derimot blir husking av logginn-data påvirket om jeg deaktiverer cookies, så passord må fylles inn for hver innlogging.
phpbb støtter å bruke SID i urler, så om du har en SID= når du leser på forumet er det fin indikator på at du ikke bruker cookies.
Ellers ikke stol for mye edge sin block cookie, ser ut som den har en del unntak.
Post Reply