hakhap skrev:
knutk skrev:
hakhap skrev:
....
Det er for at den bruker en session cookie som ikke slettes fÞr tiden lÞper ut og er lagret i nettleseren. Bruk incognito modus sÄ fÄr du en ny session siden den sletter alle cookies nÄr den lukkes. Derfor er du ikke automatisk logget inn via tlf fra samme ip
Hm..
Er du sikker pÄ dette med cookies?
Har cookie-blokkering pÄ mine weblesere, og innloggingen funker fint. Om innloggingen benyttet cookie burde jeg vel ikke kunne logge inn siden den er blokkert?
Det er den vanligste mÄten. Er selvfÞlgelig flere mÄter detta gjÞres men poenget er at Det er per nettleser och at bare fordi du logger deg inn med Chrome fra pc og deretter Äpner Firefox er du ikke logget inn i Firefox, gitt at du ikke logget inn med den tidligere. Det samme hvis du Äpner incognito i Chrome.
Har ikke sett nÞyaktig pÄ hvordan dette forum gjÞr det da det ikke skapet noen problemer men PHP likhet med alle andre slike sprÄk har session hÄndtering som er per klient eller ville det ikke la seg gjÞres med brukere som deler ipaddresse slik som hjemme eller et kontor.
------------------- edit --------------------------
Her stÄr det mere
http://php.net/manual/en/features.sessi ... gement.phpEller tror jeg det er sÄ enkelt at, som noen allerede vÊrt inne pÄ, at der er en egen timer for post av nye meldinger og at den er der fordi mer aktive (advrider etc) en post ikke skal begynnes og siden postes inn altofr langt bak hvor den ble begynt (hvis dere kjÞnner hva jeg mener)
---------------- end edit -------------------------
misspelling with autocorrect
Men dersom innloggingen stÞtter seg pÄ en cookie, hvordan kan man da bli innlogget nÄr webleser er blokkert fra Ä opprette en cookie? Det forstÄr jeg ikke.
Nytt innlegg blir tildelt et "timestamp" (dvs klokkeslett og dato) i det man trykker sendknappen, ikke nÄr man Äpner for Ä skrive innlegget.
Om jeg begynner et langt innlegg og benytter en time pÄ det, og noen annen publiserer et svar tyve minutt etter jeg har begynt Ä skrive, vil ikke mitt svar komme foran. Tvert imot, der kommer opp en merknad som pÄpeker at der er sendt flere svar etter jeg har begynt Ä skrive, sÄ jeg mÄ trykke send-knappen enda en gang. Men innlegget mitt kommer fortsatt sist.
Timeren som starter nÄr man Äpner for skriving av et innlegg er ikke en dedikert timer, det er kun en oppdatering av siste aktivitet i aktiv session. Av samme grunn vil det hjelpe Ä trykke pÄ forhÄndsvis knappen underveis om man benytter lang tid pÄ Ä skrive innlegget. En hver henvendelse til webserver restarter tiden for utlogging (som tydligvis er satt til 60 min i flg. admin)
@inuf, man mÄ skille mellom Ä ha en webside Äpen og vÊre innlogget. NÄr du er innlogget vises der en blÄ stripe i hÞyre hjÞrne pÄ et hvert innlegg du har skrive. Sjekk selv for moro skyld, sÄ vil du se at den blÄ stripen stort sett er fravÊrende, i.e du er ikke innlogget.
Denne funksjonen som markerer at noen er innlogget indikerer at innloggingen mÄ vÊre administrert pÄ server side, ellers ville ikke webserver kunne markere hvem som er innlogget til enhver tid.